کد خبر 215711
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹

کدام نرخ ارز برای گروه بانکی مهم است؟

کدام نرخ ارز برای گروه بانکی مهم است؟

سهم‌های گروه بانکی به‌عنوان سهام ریالی بازار همواره مقصد مهمی برای سرمایه‌گذاری در زمان ریزش دلار بوده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سهم‌های گروه بانکی به‌عنوان سهام ریالی بازار همواره مقصد مهمی برای سرمایه‌گذاری در زمان ریزش دلار بوده‌اند. اما اگر چارت دلار و شاخص‌های بورسی مورد بررسی قرار گیرند، مشخص می‌شود که از اسفند سال گذشته تا کنون که دلار روند نزولی داشته، شاخص هم‌وزن 28 درصد و شاخص گروه بانکی حدود 26 درصد رشد داشته‌اند. اما چرا این روند طی شده است؟

کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت گروه بانکی بازار سهام پرداخته است که در این گزارش، بخش دوم آن را می‌خوانید. به گفته این کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین علت ایجاد این تناقض بررسی دلار بازار آزاد با شاخص‌های بورسی است.

سهم‌های ریالی به فراموشی سپرده شده‌اند؟
آیا بازار سهام نسبت به گروه‌های ریالی بی‌تفاوت شده است؟ کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: نکته‌ مهمی که در این رابطه پیش می‌آید این است که بسیاری از تحلیلگران نرخ دلار بازار آزاد را برای تحلیل‌ مورد بررسی قرار می‌دهند. اولا منبع خوبی برای دریافت نرخ اصلی وجود ندارد و در درجه دوم تفاوت بسیاری میان تاثیر نوسان در دلار نیما و بازار مبادلات ارزی با نوسان دلار در بازار آزاد وجود دارد. او تاکید می‌کند نرخ موثری که بر درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های بورسی موثر بوده، نرخ ارز در بازار مبادلاتی و نیما است!

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه توضیح می‌دهد: سودآوری شرکت‌های که در شاخص هم‌وزن خود را نشان می‌دهند در گرو نرخ ارز نیماست و به بازار آزاد مربوط نمی‌شود. بنابراین اگر این نرخ ملاک مقایسه با شاخص‌های بورسی قرار گیرد با خطاهای بزرگی روبه‌رو خواهد شد. برای مثال در پنج ماهه ابتدایی سال 1402 نیز این تناقض نمود پیدا کرد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: شاخص هم‌وزن تا اردیبهشت امسال حدود 49 درصد بالا رفت و نرخ ارز آزاد در این مدت نهایتا 10 درصد پایین آمده است. اما پس از آن بازدهی شاخص هم‌وزن به نقطه صفر رسید و به جای خود برگشت. این در صورتی بود که دلار در این مدت کاهش شدیدی را تجربه نکرده است. بنابراین اگر بر این اساس استنتاج شود که سود گروه بانک نسبت به کاهش نرخ ارز جلوتر یا عقب‌تر بوده نتیجه قابل قبولی به دست نمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha