کد خبر 215692
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲

گزارش «حیات» از بهبود شرایط خرید طرح کالابرگ الکترونیک؛

خرید با کالابرگ الکترونیک تسهیل می شود

خرید با کالابرگ الکترونیک تسهیل می شود

طرح کالابرگ الکترونیک که از سال گذشته کلید خورد حالا با ورود فروشگاه های مجازی به آن شرایط مناسب تری را برای ارائه 11 قلم کالای اساسی به مشمولین این طرح فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ از وزارت کار و رفاه اجتماعی اینچنین به گوش می رسد که طرح کالا برگ الکترونیک که پیش از این به منظور حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد از سوی دولت از اسفندماه سال گذشته در چهار استان هرمزگان، گیلان، قزوین و مرکزی به صورت آزمایشی به مرحله اجرا در آمده بود حالا وارد فاز جدیدی شده و قرار است با فراهم شدن زیرساخت ها  در فروشگاه های مجازی و اینترنتی نیز اجرایی شود. بر همین اساس خانوارهای مشمول طرح کالا برگ الکترونیک از این به بعد می توانند مایحتاج خود را به صورت مجازی از این فروشگاه ها تهیه کنند.

در شرایطی این خبر خوش در رسانه های کشور منتشر شده است که تا این لحظه خرید با کالا برگ الکترونیک صرفا با استفاده از کارت بانکی و یا نصب نرم افزار «شما» امکان پذیر بود این در حالی است که رایزنی های ابتدایی با سه فروشگاه اینترنتی آغاز شده و احتمالا پشتیبانی از این طرح با همکاری این فروشگاه ها رقم خواهد خورد. بر اساس گفته سیدرضا یحیوی مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، در حال حاضر دوازده فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از یکصد و ده هزار فروشگاه خرد به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند. فروشگاه هایی همچون اتکا، افق کوروش، دیلی مارکت، رفاه، جانبو، گندم طلایی، مینو مارت، وال مارکت، هفت و هایپر فامیلی مهمترین این فروشگاه های زنجیره ای متصل به طرح کالابرگ الکترونیک به حساب می آیند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وزارتخانه در حال رایزنی با این سه فروشگاه‌ اینترنتی است و شرایط فنی آن در دست بررسی است و حالا نوبت آن است که این فروشگاه ها نیز آمادگی خود را برای پیوستن به این طرح اعلام کنند.

توجه به این نکته ضروری است تا پیش از ارائه این طرح مقرر گردیده بود تا از یکم شهریور سال جاری خانوارهای دو دهک دهک 4 و 5 نیز مشمول طرح یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیک شوند. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در صورتی که خانوارهای این دو دهک پنجاه درصد اعتبار یارانه سیصدهزار تومانی خود را صرف خرید یازده قلم کالای اساسی پیش ‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیک  کنند مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه بیشتر خواهند شد. این پاداش خرید در شرایطی اعلام شده که پیش از آن نیز برای دهک های یک تا سه نیز اعلام شده بود که اگر خانوارهای این دهک‌ها مبلغ سیصد و بیست هزار تومان از اعتبار یارانه چهارصد هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، مشمول شارژ هشتاد هزار تومانی شده و اعتبار یارانه آنها به ۴۸۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

بعد از این تغییرات و تحولات تشویقی بود که وزارت کار و رفاه اجتماعی در تصمیمی جدید اعلام کرد که اگر خانوارهای دهک های اول تا سوم پنجاه درصد اعتبار یارانه چهارصد هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، از یکصد و بیست هزار تومان شارژ اضافی بهره‌مند خواهند شد و با افزایش سی درصدی اعتبار مازاد، مبلغ یارانه آنها به پانصد و بیست هزار تومان افزایش یافت. تایید این خبر را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد با موافقت دولت یارانه تشویقی که در قالب کالابرگ به 3 دهک اول پرداخت می‌شد، از اول شهریور امسال به ۵ دهک ارتقا یافته و دهک‌های ۴ و ۵ هم مشمول یارانه تشویقی شدند و در ازای خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده، یارانه اضافه ۱۲۰ هزار تومانی به آنها تعلق می‌گیرد.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از طرح کالا برگ الکترونیک از سوی خانوارها مصون ماندن یازده قلم کالا اساسی از تورم است و این یعنی اینکه این خانوارها در خرید  گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌ چرب بطری، پنیرUF، ماست‌ کم ‌چرب،‌ مرغ، تخم ‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر با قیمت مصوب دولتی است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha