کد خبر 215653
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

تامین صد در صدی نیازهای خونی در کشور

تامین صد در صدی نیازهای خونی در کشور

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ۵ ماهه اول ۳.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش اهدای خون داشتیم و صد در صد نیازهای بیمارستانی هم تامین شده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ جمالی در تشریح عملکرد سازمان انتقال خون ایران در برنامه صف اول ضمن اشاره بر تاثیر نذر خون در افزایش تعداد اهداکنندگان خون در کشور گفت:ما هم تبلیغمان و فرهنگ سازیمان را متناسب با نیاز انجام می‌دهیم امسال تا این لحظه، ۵ ماهه اول سه و نیم درصد نسبت به سال قبل افزایش اهدای خون داشتیم و ذخایر هم کافی و صد در صد نیازهای بیمارستانی تامین شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: ما ازمعدود کشورهایی هستیم که به خاطر مردم خوبمان مشکلی درزمینه تامین ذخایر خونی نداریم. ما الان اهدای صد در صد داوطلبانه داریم که در کشورهای منطقه هیچ کدام به این مرحله نرسیده‌اندسازمان جهانی بهداشت همه جا ایران را مثال می‌زند.

دکتر جمالی در خصوص تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری خون در کشور هم گفت:یخچال‌های مخصوص بانک خون برای پلاسما فریزر و برای پلاکت هم سیستم مخصوص خودش را نیاز دارد که همه این‌ها تولید داخل است. بیش از۲۰ سال است که این‌ها را تولید می‌کنیم و در حد صادرات رسیده و خودکفا هستیم و هر چقدر نیاز داشته باشیم با کیفیت خوب و قیمت مناسب در داخل کشور تامین می‌شود.

وی ادامه داد: یک بحث کمبود که در سالیان گذشته داشتیم بحث سردخانه‌های منهای ۲۵ درجه و کمتر بود که پلاسما نگهداری می‌شد که آن هم با حمایت دولت محترم و خیرین در اراک یک سردخانه ۶۰ هزار لیتری و در قزوین یک سردخانه ۱۰۰ هزار لیتری در حال ساخت است و البته در استان‌های دیگر هم این اتفاق می‌افتد و نیاز کشور را برای سالیان آینده مرتفع می‌کنیم.

جمالی انتقال خون را از مظاهر وفاق ملی در کشور خواند و گفت: یک شبکه خونرسانی تعریف کرده‌ایم که با استاندارد کامل و با دمای مورد نیاز و مناسب می‌تواند خون و فرآورده خون را از یک استان به استان دیگر منتقل کند؛ بنابراین اگر یک جای استانی ظرفیت ذخیره‌اش زیاد شده تاریخ‌هایش دارد طولانی می‌شود ممکن است تاریخش بگذرد استانی که نیاز دارد دراین شبکه با هماهنگی‌های زمینی یا هوایی خون مازاد به یک استان دیگر منتقل می‌شود و البته این مفهوم وفاق ملی است یعنی نژادها و مذاهب مختلف خون اهدا می‌کنند. خون اهل سنت به شیعه تزریق می‌شود خون شیعه به هموطنان ارمنی تزریق می‌شود. خون بلوچ ممکن است به کرد تزریق شود یعنی انتقال خون یکی از مظاهر وفاق ملی است که در کشور ما تجلی پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha