کد خبر 215581
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با «حیات»:

از ترجمه قرآن به زبان سوئدی تا رساندن امضاهای معترضان توهین به ساحت قرآن به سازمان ملل

از ترجمه قرآن به زبان سوئدی تا رساندن امضاهای معترضان توهین به ساحت قرآن به سازمان ملل

حمید مجیدی مهر گفت: دوستان ما به ‌دنبال این هستند که از طریق وزارت خارجه بتوانند مجموعه امضاهایی که درحاشیه مراسم‌های مختلف به ویژه در مسابقات را جمع آوری کنند تا این امضاها به سازمان ملل برسد و در دستور کار قرار بگیرد.

حمید مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی حیات در تشریح برنامه های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه با عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان فعالیت‌های دینی و قرآنی در کشور محسوب می‌شود، این سازمان بخش‌های مختلفی دارد که اگر از بخش‌های تخصصی که راجع‌به وقف، موقوفات و مسائل حقوقی‌ست عبور کنیم به بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی می رسیم که این بخش به شاخصه‌های اصلی فعالیت‌های سازمان در عرصه ها و حوزه‌هایی که به دین، دیانت، اعتقادات و معنویات در بین مردم است ارتباط دارد.

وی افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف وظیفه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را عهده‌دار است، مثل موسم اربعینی که شاکله اصلی فعالیت‌ها با مدیریت و معاونت فرهنگی سازمان اوقاف برنامه‌ریزی می‌شود؛ حوزه‌های اجتماعی که در طرح‌های مواسات و هم دلی، کمک به نیازمندان و در حوزه معیشت مردم هستند آن حوزه هم اداره کل مستقل با فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.

مجیدی مهربا اشاره به بخش قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: بخش قرآنی سازمان اوقاف مجموعه مستقلی به‌نام مرکز امور قرآنی دارد، البته منظور از مستقل در اینجا این نیست که مانند سازمان دارالقرآن باشد؛ بلکه کاملاً وابسته به تشکیلات اداری سازمان اوقاف است. این سازمان در عرصه فعالیت‌های قرآنی یک تشکیلات تقریباً منحصربه‌فردی در نوع خودش دارد؛ که این فعالیت‌ها هم در عرصه‌های داخلی، خارجی و بین‌المللی فعالیت‌های مختلفی دارند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم توسط این سازمان تصریح کرد: شاید آن چیزی که در ذهن مردمی که فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کنند نقش بسته، بیشتر فعالیت حوزه مسابقات سازمان اوقاف است که در موضوع قرآن به چشم می‌آید که هم مسابقات کشوری و هم مسابقات بین‌المللی را شامل می شود؛  اما گستره فعالیت‌های سازمان اوقاف در حوزه قرآن بسیار فراتر از مسابقات است.

مجیدی مهر بیان کرد: این سازمان هم در حوزه‌های آموزشی و هم در حوزه‌های تبلیغی و ترویجی که شامل برگزاری محافل انس با قرآن در سراسر کشور می‌شود فعالیت دارد؛ همان‌طورکه در دهه شصت و هفتاد با آمدن قاریان مصری که خیلی هم خاطره‌انگیز بود از  ابتکارات سازمان اوقاف محسوب می‌شود. حتی از سازمان اوقاف درخواست می‌شود که باز هم این فضا تکرار شود که ان‌شاءالله به‌زودی این اتفاق نیز خواهد افتاد.


برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف در ایام اربعین

مجیدی مهر در خصوص برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف در ایام اربعین بیان داشت: امسال قرارگاه فعالیت‌های قرآنی در موسم اربعین ذیل ستاد اربعین و کمیته فرهنگی ستاد اربعین تشکیل شد؛ در این بین سعی کردیم که از فعالیت پراکنده جلوگیری کنیم، یعنی هم درواقع عزیزانمان در کمیته اعزام و دعوت از قاریان و شورای عالی قرآن هم در سازمان اوقاف و هم در ستاد اربعین و هم در ستادهای مردمی و هم عزیزانمان در مجموعه جامعة المصطفی همه دست‌به‌دست هم دادند تا فعالیت‌ها به‌صورت منسجم و هدفمند انجام شود که در کنار این موضوع شبکه قرآن و معارف سیما هم پای کارآمد و تقریباً هرروز پخش زنده از قاریان مختلفی که اعزام می شوند را بر روی آنتن دارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره با شکلگیری کاروان نور در ایام اربعین حسینی بیان داشت: امسال کاروان ما تحت عنوان کاروان نور پا به موسم اربعین گذاشت و تقریباً تعداد افراد نسبت‌به سنوات قبل دو برابر شد؛ در بخش خانم‌ها برای اولین‌بار یک کاروان شاید کوچک اما منسجم اعزام شد که دو سه نفر از قاریان سخنران و همچنین گروه تواشیح نیز بودند و برنامه‌های مختلف ویژه بانوان را در نقاط مختلف کشورعراق اعم از سامرا ، طریق و هم در کربلا  اجرا می کنند.

وی با اشاره به اعزام کاروان بانوان در ایام اربعین ادامه داد: اعزام بانوان که در سنوات گذشته واقعاً دغدغه شده بود و معمولا عنوان می شد که غالب اعزام های تبلیغی و ترویجی ویژه آقایان است، خداراشکر با این موضوع فتح بابی است برای عزیزانی که بتوانند در این عرصه هم ورود داشته باشند، خانم ها در هر عرصه ای که  وارد شدند همانند فعالیت های قرآنی نشان دادند که موفق هستند.

مجیدی مهر گفت: به لحاظ آمار و ارقام نیز می بینیم تعداد افرادی که از مسابقات و برنامه های قرآنی استقبال کردند ضریب حضور خانم ها تقریبا چند برابر حضور آقایان است و این نشان دهنده این است که ما باید برنامه ریزی بهتر و دقیق تری در حوزه فعالیت‌های بانوان داشته باشیم.

جمع آوری امضا جهت اعتراض به هتاکان ساحت مقدس قرآن کریم / امضای 20میلیون زائر اربعین در مقابله با هتاکان قرآن کریم

مجیدی مهر در خصوص محافل انس با قرآن در موکب های اربعین گفت:  محافل انس با قرآن در موکب‌های مختلفی پیش‌بینی‌شده است یکی از موکب‌های محوری موکب 1222 شبکه قرآن است، تحت عنوان موکب رسانه‌ای فجر که عزیزان قرآنی ما هم به آن‌جا می آیند و به اجرای آینده برنامه خواهند پرداخت. در این راستا در سامرا، کربلا و حرم مطهر برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده است.
وی ادامه داد: ساخت مستندی از حضور قرآنیان ما در موسم اربعین در دستور کار قرار گرفته است. همچنین در طول این سفر به‌دنبال این هستیم که بتوانیم آلبوم‌هایی از اجراهای گروه‌های تواشیح و قاریان عزیز که در این سفر هستند ضبط شود و در اختیار رسانه‌های مختلف قرار داده شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: این بازه زمانی اربعین فرصت خوبی است که قاریان بین‌المللی گرد هم می آیند و حدود چندروزی در اختیارتشکیلاتی قرارمی گیرند؛ لذا بهترین فرصت است برای‌اینکه از حضور قاریان و مفاخر قرآنی جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم. 

مجیدی مهر با اشاره به پویش مجازی در پناه قرآن خاطرنشان کرد: در برنامه‌هایمان پویشی با عنوان  در «پناه قرآن» داریم که هم در فضای مجازی با هشتک #اربعین در پناه قرآن، در حال انجام است و درحال گسترش در فضای مجازی نیز می‌باشد؛ مردم عزیزمان هم خیلی خوب از این پویش استقبال کردند.

وی با بیان جمع آوری امضا جهت  اعتراض به هتاکان ساحت مقدس قرآن کریم گفت: جمع آوری امضای بیست میلیون زائر برای برخورد و محکوم کردن این اقدام شنیع را که تعدادی از افراد مسیر خودشان را گم کردند و بازیچه دست استکبار جهانی شده اند را نیز داریم و یکی از برنامه‌های حوزه اربعین می باشد.

اثرگذار شدن یک رویداد به‌ویژه در حوزه‌های دینی ظرافت‌های خاص خود را دارد

رئیس مرکز امورقرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ارزیابی این سازمان در ایام پایانی اربعین حسینی بیان داشت: ابه نظر می رسد در پایان موسم اربعین امسال  بتوانیم ارزیابی خوبی داشته باشیم از این‌که برکات و ثمرات اعزام و نقاط قوت‌مان چه بوده و برای ارتقاء نقاط  قابل بهبودمان حتماً تلاش می کنیم، چون نهادهای مختلفی درگیر کار هستند طبیعتاً گاهی ممکن است یک ناهماهنگی هایی هم ایجاد شود که در ابتدای امر طبیعی است اما همان‌طورکه حضرت آقا نیز همواره در سخنرانیشان در چند سال گذشته عنوان کردند در کنار هم بودن و هم افزا بودن دستگاه‌های مختلف می‌تواند خیلی کمک کند و اثرگذار شود ؛ اثرگذار شدن یک رویداد به‌ویژه در حوزه‌های دینی و معنوی ظرافت‌های خاص خودش را دارد..

وی ضمن تشکر از دست اندرکاران راه اندازی کاروان نور بیان داشت: کاروان نور متشکل است از قاریان طراز اول جمهوری اسلامی ایران که از نقاط مختلف ایران می آیند؛ یعنی از شهر خاصی که بگوییم از تهران یا مشهد باشند نیستند؛ بلکه همه از اقصی نقاط کشورمان در این کاروان حضور دارند و امسال توفیق داریم که خدمتگذار این عزیزان باشیم.

موضوع هتک حرمت به ساحت قرآن باعث گرایش جهانیان به قرآن شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه بیان داشت: امسال سال به خصوصی در فعالیت‌های قرآنی می‌باشد، البته فعالیت‌های قرآنی با توجه به اهمیت و مقبولیتی که بین اقشار مختلف مردم و در بین مذاهب مختلف اعم از اهل تشیع و اهل تسنن دارد؛ همیشه خاص بوده، اما امسال تفاوتش ازاین‌جهت است که جریاناتی در دنیا به‌دنبال این هستند که قرآن را کم‌رنگ جلوه بدهند؛ درحالی‌که اتفاقا این موضوع باعث توجه جهانیان به قرآن شد، امروز طی گزارشاتی که ارائه می شود شاهد هستیم  در سراسر دنیا مراجعات جوانان در کشورهای مختلف به‌ویژه در اروپا و آفریقا به مؤسسات قرآنی و سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران که بالاخره پرچم‌دار قرآن در جهان می باشند بسیار بیشتر شده است.

وی افزود: خیلی‌ها توجهشان جلب شد که ببینند این کتاب چیست که این جریانات به نوعی  باید گفت صهیونیستی و منحرف به‌دنبال این هستند که اهمیت آن را در نگاه مردم جهان کم‌رنگ کنند، لذا به‌نظر می‌رسد که شاید این یک ظرفیت بزرگ است برای مسلمانان که بیش‌از پیش بخواهند قرآن را به مردم دنیا بشناسانند.

از ترجمه قرآن به زبان سوئدی تا چاپ کلام الله مجید توسط سازمان اوقاف و امورخیریه

رئیس مرکز امورقرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره فعالیت های فرهنگی در زمینه ترویج کلام الله مجید بیان داشت: کارهای خوبی دراین راستا در کشور انجام شد، از ترجمه قرآن به زبان سوئدی گرفته تا چاپ قرآن که توسط سازمان اوقاف و امورخیریه در حال انجام است و در حال توزیع بین کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اروپایی می‌باشد که این کار با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه، جامعة المصطفی و سایر نهادها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی در برابر هتک حرمت به ساحت قرآن کریم سکوت نکرد؛ گفت: در خصوص هتک حرمت به ساحت نورانی قرآن کریم از چند حرکت غافل نشدیم؛ یکی تجمع بزرگ قرآنیان مقابل سفارت سوئد بود که آغازگر این جریان در کشور سوئد شد. دیگربرنامه ها اجتماع عظیم قرآنی بود که خیلی از مردم از طریق رسانه ملی به‌صورت زنده و مستقیم آن را شاهد بودند، ز ن و مرد کنارهم آمدند و ارادت خودشان را به ساحت نورانی قرآن کریم نشان دادند.

مجیدی مهر با اشاره به پویش های مجازی برای اعتراض به هتک حرمت به ساحت قرآن کریم تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های خوبی که در حوزه رسانه انجام شد، پویشی راه‌اندازی شد با محوریت آن ستادی که از چند دستگاه تشکیل شده است. یعنی ما در این حوزه هم سعی کردیم با دستگاه‌های مختلف هم افزا باشیم و پویشی را راه‌اندازی کردیم و مردم هم می‌آیند و امضا می‌کنند و به یک تعداد قابل‌توجهی تقریباً رسیده است.

 رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: فکر می‌کنم ان‌شاءالله حضور رئیس‌جمهور که در سازمان ملل به نوعی پازل را کامل خواهد کرد و با بر دست گرفتن قرآن در سازمان ملل اعتراض جامعه قرآنی و مردم را نشان می دهند.

وی افزود: دوستان ما به ‌دنبال این هستند که از طریق وزارت خارجه بتوانند مجموعه امضاهایی که درحاشیه مراسم‌های مختلف جمع شده به ویژه در مسابقات را جمع آوری کنند؛ در مسابقات تقریباً در تمامی شهرهای کشور، متسابقین ما، داوران ما و شخصیت‌های قرآنی و علاقه‌مندان امضا کردند و هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را محکوم کردند تا این امضاها به سازمان ملل برسد و در دستور کار قرار بگیرد.

ایجاد وقف جدید برای ترویج و توسعه قرآن در کشورهای سوئد و دانمارک

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه بیان داشت: یکی از کارهایی که شاید به حوزه وقف ارتباط دارد و این موضوع را به موضوع اهانت به ساحت قرآن کریم متصل کرده‌ایم این بود که فراخوانی ازسوی سازمان مبنی‌بر ایجاد وقف جدید برای توسعه قرآن در کشورهای سوئد و دانمارک را منتشرکردیم و شماره تلفن‌هایی در اختیار مردم قرار گرفت که به وقتش حتماً در این خصوص صحبت خواهیم کرد که چه میزان استقبال شده‌است.

وی افزود: خیلی‌ها تماس گرفتند و سوال کردند که ما چگونه باید وقف کنیم و روش وقف کردن در این خصوص چگونه است؛ شاید برخی آشنا نباشند و ما درحال راهنمایی دیگران هستیم، ان‌شاءالله موقوفاتی پایدار ثبت شوند که از عوائد و ما منابع آن بتوانیم فعالیت قرآنی را توسعه دهیم.

مجیدی مهر در ادامه گفت: در کشورهای اروپایی به‌ویژه در سوئد و دانمارک  که شروع‌کننده این حرکت خبیثانه بودند به‌نظر می‌رسد که فعالیت‌هایمان را باید بیشتر کنیم؛ سازمان اوقاف هم با عنوان یکی از حلقه‌های این مجموعه و پیکره‌ای بزرگ قرآنی در کشور به‌دنبال این است که بتواند نقش خودش را ایفا کنند و امیدواریم که مردم عزیز با آگاهی در صحنه حاضر شوند حالا هم در فضای مجازی که تلاش کرده‌ایم پویش‌هایی را راه‌اندازی کنیم هم در بین اقشار مختلف بتوانند ان‌شاءالله روشنگری کنند. همان‌طورکه حضرت آقا هم فرمودند که جهاد تبیین این‌جا یکی از آن مواردی‌ست که باید خودش را نشان بدهد..

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به مکاتبات این سازمان برای محکوم کردن توهین به ساحت نورانی قرآن در پایان بیان داشت: در حوزه مسابقات هم ما با کشورهای مختلف برگزارکننده مسابقات مکاتباتی داشتیم و از آن‌ها خواستیم که این موضوع را در حاشیه مسابقات محکوم کنند و نمادهایی از محکوم کردن این اهانت به ساحت قرآن به منصه ظهور گذاشته شود.

وی گفت: در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی هم به شکل ویژه‌ای به این موضوع خواهیم پرداخت چراکه مهمانانی از کشورهای مختلف دنیا داریم و سعی می کنیم طی یک نشست علمی حول این موضوع با هم‌افزایی نهادهای دیگر به این موضوع بیشتر بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha