کد خبر 215541
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

سخنگوی سازمان انتقال خون؛

افزایش ۳ درصدی آمار اهدای خون در کشور/بیش از ۹۹۱هزار نفر خون اهدا کردند

افزایش ۳ درصدی آمار اهدای خون در کشور/بیش از ۹۹۱هزار نفر خون اهدا کردند

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: از ابتدای امسال ۹۹۱ هزار و ۴۰۱ واحد خون توسط اهدا کنندگان اهدا شد؛ براین اساس آمار اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ بشیر حاجی بیگی افزود: از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار اهدای خون در کشور بیش از سه درصد رشد نشان می‌دهد که استان لرستان با بیش از ۴۱ درصد، استان خراسان شمالی با نزدیک به ۱۹ درصد و استان کرمان با بیش از ۱۵ درصد بالاترین رشد آمار اهدای خون را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت استان تهران بیش از ۱۶ درصد از کل اهدای خون کشور را با دریافت ۱۶۰ هزار و ۳۴۹ واحد خون از اهدا کنندگان تهرانی به خود اختصاص داده است و پس از استان تهران، استان فارس با بیش از هفت درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به هفت درصد از اهدای خون کل کشور در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

بانوان بیش از گذشته در عرصه اهدای خون مشارکت داشته باشند

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به شاخص بیش از چهار درصدی اهدای بانوان در کشور از ابتدای امسال گفت: بانوان باید بیش از گذشته در عرصه اهدای خون مشارکت داشته باشند و سهم خود را در این زمینه به دست آورند و اهدای خون را یک کار مردانه تلقی نکنند زیرا بخش مهمی از خون اهدایی صرف بانوان و مادران در حین زایمان و نوزادان نیازمند به خون و فراورده می‌شود.

حاجی بیگی ادامه داد: اکنون بانوان استان لرستان با شاخصی نزدیک به ۹ درصد در مقام اول، بانوان خراسان شمالی با شاخص اهدای نزدیک به هشت درصد در مقام دوم و بانوان استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قزوین و کردستان، به طور مشترک با شاخص نزدیک به هفت درصد در جایگاه سوم قرار می‌گیرند.

وی شاخص اهدای مستمر(با سابقه حداقل دوبار اهدای خون در سال) را با اندکی افزایش نسبت به پنج ماهه سال گذشته بیش از ۵۳ درصد عنوان کرد و افزود: اکنون ۵۲۷ هزار و ۳۸۵ واحد از خون اهدایی توسط اهدا کنندگان مستمر تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، اهدای خون را کاری مستمر و همیشگی خواند و تصریح کرد: همیشه بیمارانی برای درمان چشم انتظار اهدا کنندگان خون هستند زیرا تنها درمان آنها در رگ مردم سخاوتمندی است که با اهدای خون خود زندگی می‌بخشند.

حاجی بیگی از همه هموطنان به‌خصوص بانوان و جوانان دعوت کرد تا با اهدای خون ضمن نجات جان هموطنان، الگویی برای خانواده و همسن و سالان خود باشند.

تامین ذخایر خونی در بیمارستان‌های مسیر تردد اربعین/ راه‌اندازی بانک خون

مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صحرایی به بانک خون مجهز شده است و در همه مناطق مرزی که در مسیر تردد زائران قرار دارد، مشکلی از نظر تامین ذخایر خون وجود نداشته و ذخایر به طور مرتب به روز می‌شود.

سید محمدرضا شاه احمد قاسمی افزود: سازمان انتقال خون ایران در مرزهای عبوری مسیر پیاده روی بزرگ اربعین ضمن ترویج فرهنگ عاشورایی نذر خون، برای رفع هر نیاز احتمالی به خون و فراورده مربوط به زائران، آمادگی کامل دارد و ذخایر در تمامی نقاط مرزی در وضعیت مطلوب قراردارد.

وی با تاکید برنظارت دایم بر گزارش ها بر ذخایر خون در نقاط مرزی، گفت: در سفر به استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خوزستان با سرکشی به مراکز درمانی و بیمارستان های صحرایی در جریان اقدامات انجام شده برای نیاز های احتمالی زائران این سفر معنوی قرار گرفتم و در تمامی استان ها وضعیت مناسبی از نظر ذخایر خون وجود دارد و بیماران نیازمند به خون و زائرانی که به هر دلیلی نیاز به خدمات سازمان انتقال خون داشته باشند، مشکلی نخواهند داشت.

شاه احمد قاسمی با اشاره به سفر به ایلام و پایانه مرزی پر تردد مهران تاکید کرد: در این سفر بانک خون بیمارستان امام حسین (ع) مهران بازدید شد که در حال حاضر در همه گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی ذخایر مناسبی دارد.

وی به تفاهم همکاری با مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایلام اشاره کرد و گفت: به موجب این تفاهم، خون و فرآورده‌های آن در صورت نیاز و کمبود ذخایر در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق بالگرد از ایلام به مهران ارسال خواهد شد.

دبیر ستاد اربعین سازمان انتقال خون گفت: همچنین در مرکز بستری اورژانس پایانه مرزی مهران یخچال ذخیره‌سازی خون برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به بیماران نیازمند به خون و زائران اربعین حسینی فراهم شد.

شاه احمد قاسمی، در مورد سفر به استان کردستان، وضعیت انتقال خون استان و ذخایر خون را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: در این سفر از مرز باشماق مریوان و بیمارستان ۵۰ تختخوابی ماموستا شیخ الاسلام و بانک خون بیمارستان بوعلی مریوان بازدید کردم که ذخایر خون در وضع مطلوبی بود و مقرر شد تا پایان راهپیمایی اربعین و بازگشت زائران همین وضعیت حفظ شود.

مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به بازدید از استان کرمانشاه و مرزخسروی، قصرشیرین و موکب انتقال خون در بخش ماهیدشت که مسیر تردد زوار اربعین، (محل تلاقی راههای منتهی به هردو مرز خسروی ومهران) است، اشاره کرد و گفت: بیمارستان های صحرایی ارتش و سپاه، اورژانس پیش بیمارستانی مستقر در مرز خسروی و بانک خون بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) در قصر شیرین از مراکز درمانی مورد بازدید بود که به مرکز اورژانس پیش بیمارستانی پیشنهاد شد که یخچال نگهداری خون تهیه شود که در صورت بروز حادثه پیش ازارجاع بیمار به بیمارستان خون مورد نیاز تزریق شود.

افزایش ۳ درصدی آمار اهدای خون در کشور/بیش از ۹۹۱هزار نفر خون اهدا کردند

وی ادامه داد: در این بازدید ذخایر خون در وضعیت مطلوبی قرار داشت و با آیت الله علماء نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه و استاندار نیز دیدار و مذاکره صورت گفت که پیشنهاد شد در نماز جمعه از مردم استان دعوت شود که در امر انسان دوستانه اهدای خون مشارکت داشته باشند.

شاه احمد قاسمی با اشاره به بازدید از استان آذربایجان غربی و شهرستان مهاباد و مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر، گفت: با مدیر اورژانس و رئیس بیمارستان صحرایی ارتش و رئیس شبکه بهداشت و بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان پیرانشهربرای تداوم همکاری و هم افزایی ظرفیت ها دیدار شد و در بازدید از مرزهای غرب کشور و محل تردد زائران اربعین حسینی(ع) هیچ مشکلی از نظر بانک خون و ذخایر وجود نداشت.

دبیر ستاد اربعین سازمان انتقال خون با بیان اینکه ذخایر خون برای مصرف روتین مناطق و مصارف احتمالی زائران تامین شده هر روز این ذخایرتکمیل می‌شود ادامه داد: بیشترین آمار مصرف خون در منطقه مرز مهران بوده که در تامین آن هیچ مشکلی وجود نداشته است.

مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در مورد آخرین مقصد سفر خود، استان خوزستان گفت: در این استان از درمانگاه و مرکز اورژانس «سردار سرلشکر شهید علی هاشمی» پایانه مرزی چذابه و شلمچه و بانک خون بیمارستان شهدای نفت شهرستان سوسنگرد بیمارستان آیت اله طالقانی آبادان و بیمارستان ولی عصر(ع) خرمشهر بازدید شد که خدمت رسانی مناسب انجام و ذخایر خون کافی تامین شده بود.

وی از مدیران کل انتقال خون استان‌های مرزی که علاوه بر خدمات همیشگی خود به بیماران نیازمند به خون، پشتیبانی مناسبی از زائران سفر بزرگ اربعین به عمل آورده‌اند و دانشگاه‌های علوم پزشکی، اورژانس، ارتش و همه نهادهای همکار در این بسیج خدمت رسانی حسینی تقدیر کرد و لازمه این خدمت رسانی را حضور همیشگی مردم برای اهدای خون دانست و گفت: به شکرانه حضور مردم و به مدد ایثار و همدلی مردم شریف، همواره این آمادگی را داریم که پاسخگوی صد درصدی نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha