کد خبر 215524
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

تلاش بازارساز برای ساماندهی بازار ارز

تلاش بازارساز برای ساماندهی بازار ارز

قیمت دلار در حالی روز گذشته شاهد برگشت به نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی بود که به نظر می رسد خبر بانک مرکزی مبنی بر تغییر مبنای نرخ تسعیر ارز بی تاثیر در جریان قیمت نبوده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ نرخ حواله مرکز مبادله ارز و طلا مبنای تسعیر قیمت خوراک و محصولات پالایشی و پتروشیمی قرار گرفت. روز گذشته روابط عمومی بانک مرکزی در خبری از تغییر مبنای نرخ تسعیر ارز خبر داد. بر اساس این خبر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در مکاتبه‌ای با وزیر نفت اعلام کرد: «با اشاره به نامه شماره ۵۹۱‌/ ۱۴۰۲ مورخ ۰۹‌/ ۰۱‌/ ۱۴۰۲ در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایند تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.»

پس از اجرایی شدن سیاست حذف ارز ترجیحی و از بین رفتن نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار، رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مبنای جدید نرخ حوالجات جهت واردات برخی کالاهای اساسی قرار گرفت. اما این سیاست در روز گذشته مجددا دچار تغییر شد و نرخ حواله مرکز مبادله ارز و طلا (که در حوالی سطح قیمتی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان می‌کند) مبنای نرخ تسعیر قرار گرفت.  به عقیده عده‌ای از کارشناسان خبر مذکور می‌تواند به سامان‌دهی هرچه بیشتر بازار ارز کشور کمک کند. این افراد معتقدند که برخلاف تصور برخی از فعالان بازار افزایش نرخ تسعیر کالاهای اساسی نه تنها سبب رشد قیمت در بازار نمی‌شود، چرا که این ارقام از بازار تامین نمی‌شود، بلکه با حذف ارز نرخ‌های پایین‌تر و نزدیک شدن به قیمت بازار آزاد، از یکسو رانت موجود در این معاملات کاهش یافته و از سوی دیگر بازار به تک نرخی شدن نزدیک می‌شود.

دور شدن از فضای چند نرخی، هدف جدید بازارساز؟

وجود نرخ‌های متعدد جهت فروش اسکناس‌های خارجی مساله‌ای است که از سالیان پیش فعالان اقتصادی و عموم جامعه با آن سروکار داشته‌اند. در حالت کلی بانک مرکزی یک کشور باید با تعیین نظام ارزی مورد نظر خود ‌سازوکار محاسبه نرخ ارز در اقتصاد آن کشور را مشخص کند. طبق اخبار اعلام شده نظام ارزی حال حاضر ایران را می‌توان نظام شناور مدیریت شده دانست. در این شیوه برخلاف حالت شناور کامل، تعیین نرخ ارز همچنان دست دولت است، اما مدیریت آن به گونه‌ای است که سیاستگذار بتواند در زمان‌های مورد نیاز با تغییر در نرخ تسعیر از هدر رفتن منابع ارزی جلوگیری کند. در شرایط حال حاضر کشور که از یکسو بر اساس سیاست‌های پیشین تعدد نرخ در بازار مشاهده می‌شود و از سوی دیگر اختلاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار چشمگیر است، حذف نرخ‌ها و نزدیک شدن به قیمت آزاد رفتار عقلایی محسوب می‌شود که به‌نظر می‌رسد این امر دستور کار جدید بانک مرکزی است.

ایست دلار در نیمه کانال ۴۹

دیروز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات آزاد بازار تهران با ثبات نسبی همراه بود. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در بازار روز یکشنبه با رشد قیمت ۵۰۰ تومانی خود به نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز گذشته نیز نرخ این ارز در بازه قیمتی ۴۹ هزار و ۵۵۰ تا ۴۹ هزار و ۶۵۰تومان نوسان کرد. اما آخرین نرخ نقدی این ارز با حدود ۳۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان ثبت شد.  این در حالی است که پس از نوسان ۵۰۰تومانی این ارز در بازار روز یکشنبه، فعالان افزایشی بازار انتظار رشد قیمت‌های بیشتری از نرخ ارز داشتند. روز گذشته نرخ سکه طلا نیز در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته با حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. بر این اساس نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای نیز روز گذشته حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان‌ محاسبه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha