کد خبر 215485
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

پاکستان: تسلیحات آمریکایی در افغانستان تهدیدی علیه ماست

پاکستان: تسلیحات آمریکایی در افغانستان تهدیدی علیه ماست

نخست‌وزیر موقت پاکستان هشدار داد، بسیاری از تسلیحات آمریکایی که در جریان خروج پرآشوب واشنگتن از افغانستان در سال ۲۰۲۱ رها شده بودند، به دست شبه‌نظامیان تندرو از جمله طالبان پاکستان افتاده است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ به نقل از خبرگزاری راشا تودی، انوار الحق کاکار، نخست‌وزیر موقت پاکستان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که تسلیحات ایالات متحده موجب شده تا قدرت آتش گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP) تقویت شود و به عنوان «یک چالش جدید» برای اسلام‌آباد ظاهر شده است.

او گفت که تجهیزات نظامی آمریکا توانایی‌های نیروهای تحریک طالبان پاکستان را افزایش داده و به حملات شدید فزاینده به نیروهای امنیتی پاکستان در ماه‌های اخیر کمک کرده است.

تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان که کابل را تصرف کرده و دوباره به قدرت بازگشتند، متحد است. بازگشت طالبان افغانستان در حالی رخ داد که نیروهای آمریکایی در حال تخلیه از این کشور جنگ‌زده در اوت ۲۰۲۱ بودند. نخست‌وزیر موقت پاکستان جزئیاتی در مورد چگونگی قرار گرفتن سلاح‌های رها شده آمریکایی در دست شبه‌نظامیان پاکستانی ارائه نکرد.

براساس ارزیابی پنتاگون که سال گذشته منتشر شد، بیش از ۷ میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان باقی مانده است. تجهیزاتی که در طول ۲۰ سال اشغال این کشور توسط واشنگتن به دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل داده شده بود، شامل هواپیما، خودروهای نظامی، تجهیزات ارتباطی و سلاح گرم بود. نیروهای دولتی افغانستان در آن دوره که طالبان آمد، تسلیم شدند یا تسلیحات خود را از دست دادند.

منتقدان دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده ارزش تجهیزات رها شده را بسیار بالاتر می‌دانند. به عنوان مثال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا مدعی شد که نیروهای آمریکایی ۸۵ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات برای طالبان گذاشته‌اند. نیروهای آمریکایی همچنین برخی از تجهیزات خود مانند هلیکوپترها و هاموی‌ها را رها کردند، اما پنتاگون مدعی است بسیاری از این تجهیزات منهدم شده یا خارج شده‌اند.

نخست‌وزیر موقت پاکستان خواستار یک «رویکرد هماهنگ» برای مقابله با سلاح‌های باقی مانده شد. براساس گزارش‌ها، تجهیزات ایالات متحده مانند تفنگ با سیستم‌های دید لیزری، نیروهای تحریک طالبان پاکستان را قادر ساخته‌اند تا نیروهای امنیتی پاکستان را از فواصل دورتر هدف قرار دهند. نخست‌وزیر موقت پاکستان گفت که این نیروهای دولتی در حال دفاع از «خانه، کودکان، مساجد و عبادتگاه‌های ما» هستند.

انوار الحق کاکار ماه گذشته به عنوان نخست‌وزیر موقت پاکستان منصوب شد و شکاف رهبری را تا برگزاری انتخابات پارلمانی بعدی این کشور که احتمالا اوایل سال آینده باشد، پر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha