کد خبر 215478
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷

«حیات» از رشد 94 درصدی صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته گزارش می دهد؛

همسایگان رکوردار واردات محصولات کشاورزی ایران

همسایگان رکوردار واردات محصولات کشاورزی ایران

محصولات کشاورزی ایران طی 5 ماهه نخست سال جاری با ثبت رشد 94 درصدی در صادرات توانستند سهم قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ یکی از مهمترین سیاست های دولت طی دو سال گذشته را می توان افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه دانست. سیاستی که باعث شد تا بسیاری از کدورت های قدیمی در میان همسایگان از میان رفته و فضا برای ایجاد تعاملات دو جانبه با کشورهای همجوار افزایش و بستر لازم برای استفاده بهینه از ظرفیت های منطقه ای فراهم آید.

پس از اتخاذ این رویکرد جدید آمارهای مربوط به صادرات کشور روندی صعودی به خود گرفتند تا جایی که این آمارها قابل قیاس با قبل نیستند. یکی از حوزه هایی که همزمان با افزایش رفت و آمدهای منطقه ای شاهد تاثیر مثبت در روند صادرات خود بوده بخش کشاورزی است به نحوی که بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره‌ کل پایش و تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران محصولات حوزه دام، غذایی، شیلات و کشاورزی در مدت پنج ماه اول سال جاری رشد نوزده درصدی در صادرات را به ثبت رسانده اند. آنطور که آمارها حکایت می کند ۹۴ درصد وزن و ۸۴ درصد ارزش صادرات این محصولات به ۱۵ کشور همسایه بوده است.

در همین خصوص سید روح ‌الله لطیفی سرپرست اداره‌ کل پایش و تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران از صادرات سه میلیون و پنجاه و سه هزار و دویست و 67 تنی محصولات در حوزه غذایی، کشاورزی، دامی و شیلات از ابتدای امسال جاری تا پایان مرداد ماه خبر داده است و بر این نکته اذعان داشته که صادرات در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد در وزن و نوزده درصد در ارزش با رشد همراه بوده است. به گفته این مقام مسئول از این میزان صادرات، ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صادر شده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مبادی رسمی در پنج ماه ابتدایی سال قبل همسایگان از مجموع صادرات محصولات غذایی و کشاورزی سهمی به ترتیب نود درصد وزن و هشتاد درصد ارزش داشتند که این اعداد و ارقام برای سال جاری هم در کل صادرات و هم نسبت به سهم صادراتی سال قبل به همسایگان با افزایش رو به رو بوده است.

حال سوال اینجاست که بیشترین مقصد محصولا کشاورزی ایران در بین کشورهای همسایه چه کشوری بوده است؟ در پاسخ به این سوال سرپرست اداره‌ کل پایش و تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران چنین اظهار می دارد که  کشورعراق با خرید یک میلیون و سیصد و نوزده هزار تن کالای غذایی و کشاورزی به ارزشی حدود هفتصد و بیست و نه میلیون و ششصد و هفت هزار دلار، اولین مقصد صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی ایران به حساب می آید. بر همین اساس به جرات می توان گفت که این کشور چهل و سه درصد وزن و سی و هفت درصد ارزش صادرات ایران را به سمت خود هدایت کرده است.

همچنین طبق آمار بعد از کشور عراق امارات دومین مقصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران به حساب می آید چرا که سهم این کشور از مجموع صادرات ایران به رقم ۲۴۰ میلیون دلار می رسد. جایگاه سوم مقصد محصولات کشاورزی ایران کشور روسیه است که ارزش مبلغ مورد معامله با این کشور به مرز ۱۹۴ میلیون دلار رسیده است. همچنین کشورهایی همچون پاکستان با ارزشی حدود 146 میلیون 500 هزار دلار و افغانستان با ۱۳۱ میلیون دلار، مقاصد بعدی صادرات محصولات کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند.

ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قطر، عمان، قزاقستان، ارمنستان، کویت، بحرین، عربستان از جمله کشورهای دیگری هستند که به عنوان مقاصد کالاهای کشاورزی ایران شناخته می شوند که ارزش صادرات ایران به هر یک از این کشورها به ترتیت  ۵۵ میلیون دلار، ۳۶ میلیون دلار، 32.5 میلیون دلار، 30.5 میلیون دلار، ۲۸,۳ میلیون دلار، ۲۰,۱ میلیون دلار، 17.4 میلیون دلار، 16.5 میلیون دلار، 1.9 میلیون دلار و ۶ هزار دلار بوده است.

همچنین باید تاکید کرد که چین با خرید 76.3 میلیون دلار، هند با 33.7 میلیون دلار، آلمان با 31.1 میلیون دلار، ازبکستان با 21.8 میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۱ میلیون دلار، تاجیکستان با 10.6 میلیون دلار، گرجستان با 7.5 میلیون دلار، کانادا با 5.7 میلیون دلار، سومالی با 4.9 میلیون دلار، لبنان با ۴ میلیون دلار، انگلیس با 2.7 میلیون دلار، بلغارستان با 1.6 میلیون دلار، فرانسه با 1.5 میلیون دلار و کنیا با 1.6 میلیون دلار ۱۴ مقصد صادراتی محصولات کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی ایران خارج از کشورهای همسایه در ۵ ماه نخست امسال بودند.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha