کد خبر 215407
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

معاون طرح و برنامه پدافند هوایی کشور در گفتگو با «حیات»:

آمادگی مقابله با هرگونه حرکت دشمن را داریم/ پدافندی ها، خط مقدم حمله دشمن هستند

آمادگی مقابله با هرگونه حرکت دشمن را داریم/ پدافندی ها، خط مقدم حمله دشمن هستند

سرهنگ محمدی حُشن با بیان اینکه ما پدافندی ها، خط مقدم حمله دشمن هستیم گفت: در زمان جنگ بیش از ۳۰۰ فروند هواپیمای مهاجم و بیش از ۱۳۲ بالگرد دشمن را ساقط  کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ سرهنگ محمدی حُسن، معاون طرح و برنامه پدافند هوایی کشور در با گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با وظایف معاونت طرح و برنامه پدافند هوایی ارتش و اقداماتی که طی سال های اخیر برای بهبود معیشت کارکنان و سربازان وظیفه انجام شده است صحبت کرد.

مشروح مصاحبه حیات با سرهنگ محمدی حُسن، معاون طرح و برنامه پدافند هوایی کشور به شرح ذیل است:

حیات: ماموریت و مسئولیت اصلی معاونت طرح و برنامه و بودجه پدافند هوایی ارتش چیست؟

محمدی حُسن: ماموریت اصلی طرح و برنامه‌ و بودجه پدافند هوایی در وهله اول؛ وظیفه ما  تامین اقلام مورد نیاز پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران است. ما با طراحی ساختار سازمانی کار را برای همکاران ما در رده‌های عملیاتی، سازماندهی می‌کنیم

بخش بعدی کار مادر در طرح و برنامه ؛ تامین نیازمندی‌های اعتباری مورد نیاز رده هاست است، ما بخش اعتباری را از ستادهای بالاتر تامین و به رده‌های خود در مناطق و گروه‌های پدافندی تخصیص اعتبار می‌دهیم.

حیات: بفرمایید که اولویت‌های پدافندهای هوایی در نیروهای مسلح با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری چه بوده است؟

محمدی حُسن: با توجه به تجربه ۸ سال دفاع مقدس که ما داشتیم، جنگ‌هایی که در منطقه اتفاق افتاده، جنگ‌های ناتو بر علیه کشورهای همسایه داشته،  ما یک سری دستاوردهایی داشتیم که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری از این جنگ‌ها الگوبرداری کردیم و پیرو آن،  یک سری نشست‌هایی با همکاران برگزار کرده و اتاق فکرهای تشکیل دادیم و این جنگ‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم، بر اساس این جنگ‌ها سناریوهایی را برای خودمان ترسیم کرده وبه یک نقطه نظراتی رسیدیم که بر اساس این‌ها یک سری سیستم سلاح‌هایی را برای خودمان داشته باشیم تا در صورتی که  کشورهای استکبار جهانی فکر پلیدی بر علیه ما داشته باشند بتوانیم به نحو احسن مقابل این استکبار جهانی بایستیم و علاوه بر آن برای شکست آنها بتوانیم اقدامات خاصی داشته باشیم.

تغییر ماهیتی که جنگ‌های امروزی با توجه به جنگ‌های گذشته داشته، هواپیماهای بدون سرنشینی که به کار گرفته می‌شوند، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، بالگردهای پیشرفته و تمامی ساختارها و سازمان‌های پیشرفت کرده که باعث شده است تا این تجهیزات به کارگیری شود، زیرساخت‌هایی برای همه این موارد پیش بینی کردیم و معتقدیم که  بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری آمادگی مقابله با  هرگونه حرکت دشمن را داریم.

بروز تهدیدات ۳۶۰ درجه‌ای در دریا و خشکی که بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیدا شده است، طبق فرمایشات مقام رهبری مقام معظم رهبری و با توجه به تجهیزاتی که داریم آمادگی شناسایی کوچک ترین تحرک دشمن را فراتر از خاک‌ها و مرزهای خودمان داریم که بتوانیم مقابله به مثل کنیم.

حیات: در حال حاضر نیازمندی‌های پدافندی کشورچیست؟ و چه برنامه‌هایی برای تامین آنها وجود دارد؟

محمدی حُسن: یکی از مهم‌ترین وظایفی که معاونت طرح و برنامه‌ریزی بودجه از نظر تامین اقلام دفاعی دارد این است که  در زمان طاغوت همه تجهیزات مورد نیاز کشور، حتی یک تفنگ سرباز، از کشورهای خارجی به ما داده می شد. بحمدالله پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحریم‌های اعمال شده نقطه قوت ما شده است که به دنبال خودکفایی باشیم به همین دلیل خودکفایی از نیروها شروع و  به دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان رسید.

ما توانسته‌ایم طبق تدابیری که از مقام معظم رهبری دریافت کردیم توانستیم تجهیزاتی که نیاز داریم را خودمان تولید کنیم، سلاح‌های موشکی، سلاح‌های راداری،  پهپادی، جنگالی و هر آنچه که نیاز داریم را در بالاترین سطح تولید کنیم و دیگر نیازی به واردات سیستم و سلاح هایی که از زمان طاغوت در اختیار ما می گذاشتند، نداریم زیرا به قطع می‌توانم عرض کنم که این تجهیزات را در کشور عزیزمان تولید می‌کنیم.

حیات : در رابطه با  دستاورد های پدافند هوایی توضیح می دهید؟

انواع و اقسام رادارها، رادارهای کنترلی  و مراقبتی، رادارهای دوربرد، سیستم‌های موشکی از جمله باور ۳۷۳ که آخرین دستاورد دفاعی کشور که رونمایی شد را داریم موارد دیگری از جمله موارد جنگالی و موارد پهپادی که در دست تولید است و به زودی رونمایی خواهیم کرد. الحمدالله ما در موارد پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین در نیروی پدافند هوایی قطب هستیم زیرا تولیداتی داریم که ظرفیت رقابت با تولیدات شرقی و غربی ها دارد.

حیات :نقش و اهمیت پدافند هوایی در زمان صلح و جنگ را  بفرمایید؟

محمدی حُسن: نقش پدافند هوایی در زمان جنگ بر هیچکس پوشیده نیست، نقش بسیجیان قهرمان که  در ۸ سال دفاع حضور داشتند بر همه آشکار است، به همین دلیل مقام معظم رهبری نیروهای پدافندی ارتشی را بسیجیان ارتش نام نهادند.

ما پدافندی ها، خط مقدم حمله دشمن هستیم. در زمان جنگ بیش از ۳۰۰ فروند هواپیمای مهاجم و بیش از ۱۳۲ بالگرد دشمن را ساقط  کردیم. در زمان جنگ ، شریان اقتصادی را تداوم  دادیم  با توجه به اینکه در زمان جنگ، اقتصاد ما  شدیداً وابسته به نفت بود و دشمن هم از این موضوع  مطلع بود و در صدد این بود که شریان حیاتی ما را قطع کند. پدافندی‌های قهرمان در زمان جنگ حتی اجازه ندادند بعثی‌ها به این هدف خود برسند خارک قهرمان و جاهایی که نفت خیز بود را به صورت مداوم زیر چتر حمایتی خودشان قراردادند و اجازه ندادند که این شریان قطع شود.

در زمان جنگ اجازه ندادیم که  فرودگاه های  کشورتعطیل شود  و با تلاش، آنها را به صورت فعال داشتیم . در زمان صلح هم مداومت کاری کارکنان پدافند هوایی ادامه داشت باید تاکید کنم که پدافند هوایی ۲۴ ساعته در حال فعالیت است. دوستان پدافندی ۲۴ ساعته پای کار هستند آسمان کشور را ۲۴ ساعته رصد می کنند و چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، باید برای ما اثبات شود که چه کسی پا به آسمان ایران می گذارد، دوست است یا دشمن؟

یکی از وظایف نیروهای پدافندی،  هدایت هواپیماهای مسافربری است، آسمان امن کشورمان سبب شده است تا هواپیماهای مسافربری و شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از آسمان کشور ما رغبت نشان می دهند میدهد.

یکی از دستاوردها، نقش و کارکرد ما در زمان فعلی که در شرایط صلح هستیم، مراودت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در راستای رسیدن به زیرساخت‌های مورد نظرمان است. در مباحث رادار و موشک‌ با همکاری آنها توانستیم دستاوردهای خوبی کسب کنیم.

حیات : در صحبت‌هایتان به شرکت های دانش بنیان‌ اشاره کردید در چند سال اخیر چه میزان از ظرفیت‌ها آنها استفاده شده و چقدر توانستید نیروهای جوان را در این حوزه جذب کنید؟

 محمدی حُسن : ما در ساختار سازمانی، دفتر مطالعات و تحقیقات داریم. یکی از این بخش ها، شناسایی نیروهای وظیفه ی نخبه‌ است. در بخش دیگر، دانش بنیان و توجه به نیازمندی هایمان را داریم که این نیازمندی ها  به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود و سپس درخواست همکاری می دهیم هر شرکت دانش بنیانی که بتواند این نیازمندی را رفع کند درخواست همکاری داده و شناسایی می شوند تا بتوانیم همکاری لازم را داشته باشیم. 

حیات : باتوجه به اینکه معاونت شما مرتبط با معیشت کارکنان و خانواده‌های آنهاست در این مورد توضیح بفرمایید که شما اقداماتی برای این حوزه چه کارهایی انجام دادید؟ آیا افرادی بودند که از سر نیاز جذب این حوزه شوند؟ یا به دلیل مشکلات مالی و عدم تامین، قصد جدایی از ارتش را داشته باشند؟

محمدی حُسن : یکی از وظایف و مشخصه‌های معاونت  طرح، برنامه‌ریزی و بودجه پدافند هوایی کشور در وهله اول؛ تامین نیازمندی‌های اعتباری نیرو است. تامین نیازمندی‌های نیروی انسانی؛ یکی از بخش‌های مهم بخش‌بندی نیازمندی‌ها اعتباری مان است که شامل نیروی انسانی کادری و وظیفه است.

الحمدلله با کارهای صورت گرفته در ارتش جمهوری اسلامی ایران و ستاد کل نیرو های مسلح، نیازمندی‌های معیشتی کارکنان رفع و رجوع شده است، تا جایی که توانسته ایم و برعهده نیروها ی پدافندی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده، با تدابیری که از فرمانده محترم نیرو گرفتیم توانستیم بخش معشیت کارکنان و پرسنل مان را رفع کنیم. حقوق و مطالبات کارکنان را به موقع پرداخت کردیم زیرا اگر ما نتوانیم مطالبات نیرو را به موقع پرداخت کنیم این عزیزان با مشکل  معیشتی روبرو شده و نارضایتی ها بیشتر میشود. ما توانسته ایم پوشش دهی خوب در این زمینه را داشته باشیم و این موضوع را برآورده کنیم.

علاوه بر معیشت کارکنان در بخش سرباز وظیفه ها هم به همین منوال پیش رفتیم، افزایش حقوق هایی که در ۲سال اخیر انجام شده است تاثیر زیادی در رفع این مشکل داشته است زیرا حقوق سربازها در ۲ سال اخیر کم بوده است البته  نمی توان گفت مشکلات معیشتی  سربازان به طور ۱۰۰ درصد  رفع شده است ولی به جرات می توان گفت که بخشی عمده ای از مشکلات سربازان حل شده است. سربازانی که در مناطق محروم، مناطق عملیاتی،  خدمت میکنند افزایش حقوق داشتند.

حیات: باتوجه به حساس بودن برخی از مناطق کشور تفاوت حقوق و مزایای سربازان در مناطق مختلف کشور چه تفاوت هایی با هم دارند؟

محمدی حُسن : قطعا کسی که در تهران خدمت میکند با کسی که در مناطق عملیاتی خدمت میکند فرق اساسی دارد.  کادر سازمان و سربازانی که در مناطق عملیاتی خدمت میکنند یک مبلغ فدق العاده هم دریافت میکنند.

حیات : نظرتان در رابطه با رزمایشات اخیر در جزایر جنوب کشورمان چیست؟ این رزمایش ها چقدر میتوانند در نشان دادن اقتدار ارتش موثر باشند و چه پیامی برای دشمن دارد ؟

محمدی حُسن : رزمایش ها نمونه های تمرینی   برای روز مبادا  هستند تا دشمن فکر و خیال بدی نداشته باشد. ما در این رزمایش ها نشان دادیم که هم نفرات مان پای کار  و اماده هستند و هم تجهیزات بومی که خدمت تان عرض کردم ۱۰۰درصد اماده به خدمت.

همان گونه که ما دشمن را در این رزمایش ها شبیه سازی می کنیم، اگر روزی دشمن و استکبار جهانی قصد پیاده کردن  اهداف خود را داشته باشد ما نیز با توجه به رزمایش ها و امادگی های که دراین رزمایش ها داشته ایم متقابلا عمل خواهیم کرد.

صحبت پایانی؛

تشکر میکنم از دعوت شما که توانستم بخشی از فعالیت های معاونت طرح و برنامه را ارائه دهم و به عنوان یک سرباز کوچک به ملت عزیز این قول را میدهم که با تمام توان و اخرین قطره خون اجازه نمیدهیم که کسی حتی فکر عبور از مرزها و اسمان کشور را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha