کد خبر 215304
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

به بهانه سالروز عملیات فتح 10 «حیات» گزارش می دهد؛

بازخوانی عملیاتی پیروزمندانه در عاشورای حسینی

بازخوانی عملیاتی پیروزمندانه در عاشورای حسینی

سیزدهم شهریورماه سال 1365 در ساعت 1و 45 دقیقه بامداد، عملیاتی چریکی با رمز مقدس «یا اباعبدالله الحسین(ع)» در منطقه سیدکان شمال شرقی منطقه عراق انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سیره زندگی امام حسین (ع) الگویی همیشگی برای ایران و ایرانی بوده است. به ویژه این که رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس این قیام را سرلوحه کار خود قرار دادند و به این واسطه در برابر ظلمی که به کشور ما تحمیل شد، ایستادگی کردند. در حقیقت آنان به حسین زمان خود لبیک گفته و در این راستا آنچه که بهترین بود؛ یعنی جانشان را فدا کردند تا همچنان ادامه دهنده راه حسینشان باشند و اکنون امنیت و آرامش کشور را رقم بزنند.

نگاهی گذرا به تاریخ دفاع مقدس نشان می دهد که عمده عملیات های نظامی که در ایام ماه محرم و عزادارای سیدالشهدا (ع) انجام شده، با توفیقات زیادی همراه بوده است. از جمله این عملیات ها می توان به عملیات عاشورا، ظفر1، والفجر4، و فتح 10 اشاره کرد.

سیزدهم شهریورماه سال 1365 در ساعت 1و 45 دقیقه بامداد، عملیاتی چریکی با رمز مقدس «یا اباعبدالله الحسین(ع)» در منطقه سیدکان شمال شرقی منطقه عراق انجام شد. در این عملیات که به نام عملیات «فتح 10» و مصادف با عاشورای حسینی (ع) انجام شد، رزمندگان اسلام به شکلی نامنظم و با حملاتی بسیار محدود، ترک مواضع خودی به منظور منهدم کردن نیروهای دشمن در بلندی های منطقه را در دستور کار قرار دادند. 

رزمندگان قرارگاه متشکل از تیپ 58 مالک اشتر، نیروی زمینی سپاه به همراه مجاهدین مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق همزمان با ایام شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) به مواضع نیروهای رژیم بعثی در ارتفاعات استان اربیل حمله کردند.

این عملیات در واقع پاسخی به شیطنت های رژیم بعثی در بمباران مراکز غیرنظامی ایران و حمله به روستاهای کردنشین اجرا شد؛ به همین منظور با رعایت اصل استتار و غافلگیری، 36 پایگاه حفاظتی و مقر فرماندهی گردان خفیفه نابود شد. همچنین نیروهای خودی توانستند ده ها دستگاه خودرو، سلاح انفرادی، 15 دستگاه خودروی نظامی، سه قبضه توپ ضدهوایی و انواع سلاح های نیمه سنگین دشمن از میان ببرند.

علاوه بر موارد ذکر شده می توان به این نکته اشاره کرد که در این عملیات تعداد 500 نفر از نیروهای دشمن بعثی کشته و زخمی و همچنین ده ها نفر نیز اسیر شدند و در نهایت نیروهای دشمن در ارتفاعات 1636، 1962، 1185، 1198، 1096 منهدم شدند و 36 پایگاه حفاظتی در منطقه و مقر فرماندهی گردان خفیفه منهدم شد.  

عملیات فتح 10 عملیاتی محدود و در منطقه ای کوچک بود و می توان گفت نیروهای رزمندگان اسلام در عملیات های قبلی ضربات سختتری به نیروهای بعثی وارد کرده بودند اما ضربه این عملیات به عراق از اندازه آن، برای نیروهای بعثی کاری تر بود چراکه خط بطلانی بر برتری جویی عراق مبنی بر این ادعا بود که نیروهای ایرانی در ادامه جنگ ناتوان هستند. از این رو عملیات فتح 10 که چند ساعتی به طول انجامید عملیاتی برون مرزی بود که باید آن را در فهرست عملیات های مهم قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha