کد خبر 215262
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

«حیات» گزارش می دهد؛

اعتماد به دانش بنیان ها برای تحول در کشاورزی

اعتماد به دانش بنیان ها برای تحول در کشاورزی

با توجه به تغییرات اقلیمی صورت گرفته در جهان و روند رو به رشد گرما در زمین، به منظور بهبود تولید محصولات کشاورزی می بایست به فن آوری های روز و به ویژه ایده های شرکت های دانش بنیان اعتماد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ کشاورزی را باید قلب تپنده اقتصاد کشور دانست که با گذر زمان نیازمند تحول و روزآمدی است. فراموش کردن شیوه های سنتی و حرکت به سمت شیوه های نوین کشاورزی یکی از همین تحولات است که ضمن افزایش بهره وری زمینه ساز کاهش مصرف آب و حفاظت بیش از پیش از خاک حاصلخیز کشور می شود.

در این میان نقش شرکت های دانش ‌بنیان‌ که برآمده از دل دانشگاه ها و پژوشگاه ها هستند دارای اهمیت ویژه ای است به گونه ای که با حمایت از ایده های این شرکت ها می توان به سمت تجاری سازی گام برداشت و زمینه را برای رونق تولید و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی فراهم آورد.

در همین خصوص سید مجتبی خیام‌ نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی لازمه عبور از چالش های پیش روی کشاورزی را تکیه بر کشاورزی دانش بنیان دانسته و بر این نکته تاکید دارد که این رویکرد راهبردی اثر بخش به منظور از بین بردن معضلات بخش کشاورزی و نهایتا ارتقای کمی و کیفی تولیدات این حوزه است.

وی بر این باور است که سرعت رشد قابل توجه زیست ‌فناوری این امکان را فراهم کرده تا اقدامات مناسبی در حوزه کشاورزی بتوان صورت داد. این دانش یکی از شاخه‌های علم کشاورزی است که با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای علمی به تغییر در موجودات زنده می‌پردازد.

باید توجه داشت که ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی که در کشور وجود دارد بزرگترین ثروتی است که در اختیار حوزه کشاورزی ایران قرار دارد که می توان با استفاده مناسب از این ظرفیت رونق را به کشاورزی بازگرداند. بر اساس آمارایران با دارا بودن بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر ژنتیکی را برخوردار است و همگان باید در حفظ این ذخایر اهتمام ورزند.

خیام‌ نکویی  رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولیدات کشاورزی پس از سال 57 تا کنون را دارای روندی رو به رشد دانست و گفت: تولیدات بخش کشاورزی در اوایل انقلاب ۲۵ میلیون تن بود و حالا پس از گذشت ۴۴ سال با رشد ۵ برابری این رقم به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

با استناد به آمار ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون میزان خودکفایی کشور در حوزه محصولات کشاورزی به مرز هشتاد درصد رسیده است بر همین اساس برای ۲۰ درصد باقی مانده سالی ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود که در این بین روغن بیشترین ارزبری را دارد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته با تکیه بر میزان افزایش جمعیت کشور و متناسب با آن افزایش تولیدات مواد غذایی این برآورد می شود که در افق ۱۴۳۰ خورشیدی مطابق برنامه ‌ای که در سند امنیت غذایی است، بیش از ۱۷۰ میلیون تن غذا مورد نیاز کشور خواهد بود.

با توجه به این آمار و ارقام توجه به این نکته ضروری است که با گرمتر شدن زمین میزان بازدهی زمین های کشاورزی نیز کاهش می یابد به گونه ای که با افزایش هر یک درجه گرمای زمین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان تولیدات کشاورزی در دنیا کاهش می‌یابد لذا برای برون رفت از این چالش اساسی می بایست رو به علم و فن آوری در حوزه کشاورزی آورد.

بر اساس گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی تغییرات اقلیمی، کمبود آب، کاهش سطح زیر کشت و محدودیت‌های مختلف در بخش کشاورزی می‌تواند چالش‌هایی را برای تأمین این نیاز ایجاد کند. بر همین اساس دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی راهبردی است که در ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی مثمر ثمر خواهد بود.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha