کد خبر 215255
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸

مدیرکل امور مالیاتی گیلان عنوان کرد:

درآمدهای مالیاتی در پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود

درآمدهای مالیاتی در پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی گیلان سرجمع درآمدهای مالیاتی استان گیلان در سال ۱۴۰۱ را معادل ۵۶۰۰ میلیارد تومان دانست که ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر از درآمد مصوب بود و تصریح کرد: هر چقدر درآمدهای مالیاتی استان افزایش یابد، درصدی از آن به عنوان مازاد بودجه به استان باز می‌گردد و در پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ رضا برهانی نیا، امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت وصول درآمدهای مالیاتی در شرایط کنونی کشور، از اصحاب رسانه خواست به اطلاع رسانی نحوه وصول و هزینه کرد مالیات و فرهنگ‌سازی درباره آن بپردازند و اظهار کرد: پیوستگی و تعامل مردم با مقوله مالیات سال به سال افزایش پیدا می‌کند که در این راستا نیازمند همراهی و همدلی رسانه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی باید جایگزین درآمدهای نفتی شود، تصریح کرد: هدف دولت، فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و تامین درآمدها از محل مالیات است که سال گذشته این امر محقق شد و درآمد مالیات از درآمد نفت جلو زد.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان سرجمع درآمدهای مالیاتی استان گیلان در سال ۱۴۰۱ را معادل ۵۶۰۰ میلیارد تومان دانست که ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر از درآمد مصوب بود و تصریح کرد: هرچقدر درآمدهای مالیاتی استان افزایش یابد، درصدی از آن به عنوان مازاد بودجه به استان باز می‌گردد و در پروژه های عمرانی هزینه می‌شود.

برهانی نیا، درآمدهای مالیاتی مصوب سال ۱۴۰۲ برای گیلان را ۷۲۰۰ میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: طی پنج ماهه امسال موفق به وصول ۳۲۰۰ میلیارد تومان شدیم.

وی همچنین از افزایش درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده از ۶۷۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۹۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ خبر داد که نشان دهنده رشد ۷۸ درصدی است و عنوان کرد: ۷۷۳ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و ۴۰۵ میلیون تومان به دهیاری های استان به عنوان عوارض پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با اشاره به نحوه محاسبه مالیات از طریق حساب‌ها و پوزهای بانکی، ادامه داد: جلسات متعددی را با اتحادیه های اصناف جهت آگاهی رسانی برگزار کردیم و آماده پاسخگویی به هرگونه سوال و ابهام درباره نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هستیم.

وی از تشکیل میز خدمت در اتاق اصناف استان گیلان خبر داد و بیان کرد: سازمان امور مالیاتی به دنبال وصول مالیات است، اما رضایت مردم را در اولویت قرار داده و به دنبال تعامل با کسبه جهت همکاری و کاهش تنش است.

برهانی نیا با بیان اینکه در گذشته وصول مالیات براساس قراین مالیاتی همچون متراژ و مکان واحد صنفی بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نحوه محاسبه مالیات به سمت مستندسازی از طریق سیستم بانکی رفته و واقعی تر شده است.

وی با اشاره به استقبال مودیان از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، تصریح کرد: امسال حدود ۱۶۰ هزار فقره اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ داشتیم که در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۸ هزار فقره بود. همچنین ۲۲۰ هزار فقره اظهارنامه اشخاص حقیقی تسلیم شده است.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه براساس آمارهای کشوری، ۵۱ درصد اصناف و مشاغل افراد حقیقی معاف از پرداخت مالیات هستند، گفت: ۱۹ درصد صفر تا پنج میلیون تومان، ۹.۷ درصد پنج تا ۱۰ میلیون تومان، ۸.۵ درصد ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، ۳.۸ درصد ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و هشت درصد بالغ بر ۳۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند؛ در واقع ۸۰ درصد مودیان کمتر از ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند، در حالی که وصول مالیات از حقوق بیشتر است.

وی حمایت از تولید و اشتغال را در دستور کار سازمان امور مالیاتی دانست و اظهار کرد: وصول مالیات شرکت‌ها و واحدهای تولیدی با مشوق هایی همراه بوده و می‌توانند از بخشودگی جرایم و تقسیط بلندمدت و تخفیف نیز برخوردار شوند.

برهانی‌نیا، سازمان امور مالیاتی را مجری دانست؛ نه قانونگذار و یادآور شد: مقابله با فرار مالیاتی پزشکان در دستور کار نظام پزشکی قرار دارد؛ البته مالیات مطب های پزشکی را به واقعیت نزدیک کردیم و عمده نارضایتی ها درباره عدم استفاده از پوز بانکی است.

وی با بیان اینکه عوارض ناشی از مالیات بر ارزش افزوده مستقیما در استان هزینه و صرف پروژه های عمرانی می شود، تاکید کرد: عوارض براساس جمعیت و جغرافیای شهرداری ها و دهیاری ها و فرمانداری ها و بخشداری ها توزیع می شود و کاملا سیستمی است. خوشبختانه در چهار ماهه ابتدای امسال، معادل نیمی از عوارض سال گذشته را وصول کردیم که به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز شد.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان از تصویب و اجرای طرح پیشنهادی استان برای جلوگیری از فرار مالیاتی و برقراری عدالت در وصول مالیات ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سازمان امور مالیاتی به دنبال وصول مالیات درست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha