کد خبر 215243
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

«حیات» به بهانه برگزاری نمایشگاه آفندی صنعت دفاعی کشور گزارش می دهد؛

تحقیر تحریم، تبلور اقتدار

تحقیر تحریم، تبلور اقتدار

نمایشگاه دستاوردهای دفاعی وزارت دفاع همزمان با هفته دولت برگزار و دستاوردهای جدید این وزارتخانه در معرض نمایش قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ همزمان با هفته دولت، نمایشگاه آفندی صنعت دفاعی با شعار «صنعت دفاعی، تجلی امید، تبلور اقتدار»  برگزار شد. در این نمایشگاه دستاوردهای پیشرفته  وزارت دفاع از جمله پهپاد مهاجر ۱۰، موشک پرسه‌زن «سینا» و بمب‌های هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» رونمایی و موشک‌ بالستیک «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح الحاق شدند.

سازمان‌های صنایع هوایی و پهپاد، هوافضا، دریایی، دفاعی، بخش راکت های هوشمند ، پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند)، اتکا، سازمان صنایع دفاع و خودروهای دفاعی، صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه  حضور داشتند و آخرین دستاوردهای فناورانه و پیشرفته خود را به نمایش گذاشتند.

موشک الماس ۳ ، موشک فجر ۵، راکت هدایت شونده ۱۲۲ میلیمتری و راکت‌اندازهای قصیر و بدر برای اولین بار در این نمایشگاه عرضه شدند. یکی دیگر از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور، موشک خرمشهر است که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفت این موشک یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع با برد ۲هزار کیلومتر و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است، تفاوت موشک خرمشهر با سایر نسل‌های قبلی خود در  تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی‌ است.

از دیگر دستاورد صنعت دفاعی کشور، موشک «قاسم» بود این موشک آخرین محصول موشکی رونمایی‌شده کشور در دسته موشک‌های زمین به زمین بالستیک است. موشک قاسم دارای سر جنگی با قابلیت انهدام اهداف محافظت‌شده با سطوح مقاوم بتنی است و بُرد آن حدود ۱۸۰۰ کیلومتر قابل افزایش است

 موشک «قاسم» پس از موشک‌های «دزفول» با برد ۱۰۰۰ و «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر، دوربردترین موشک بالستیک سوخت جامد تاکتیکی کشور است.

پهپاد پرسه‌زن انتحاری «سینا» با برد ۵ کیلومتر ، بمب‌های هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» از دیگر دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که در این نمایشگاه رونمایی شد.

سجاد جدیدساز، مسئول نمایشگاه روز صنعت دفاعی وزارت دفاع در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ در رابطه با نمایشگاه دستاوردهای دفاعی صحبت کرد و با بیان اینکه پهپاد مهاجر ۱۰ از خانواده مهاجر و فوق پیشرفته است افزود: تاکنون صادرات خوبی از این پهپاد داشتیم، پهپاد مهاجر ۱۰ قابلیت حمل ۳۰۰ کیلوگرم بار را داشته و می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت پرواز کرده و قابلیت گشت زنی ۲۰۰۰ کیلومتر را دارد،  این بدان معناست که قابلیت پرواز در ۲۴ ساعت شبانه روز را دارد. این پهپاد قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارد و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.

 وی ادامه داد:  این پهپاد با استفاده از سامانه اپتیکی پیشرفته توانایی این را دارد که  در شب و روز و شرایط نامساعد جوی پرواز کند، از دیگر ویژگی‌های پهپاد مهاجر ۱۰ این است که می‌تواند در باندهای کوتاه نیز نشست و برخواست داشته باشد البته با توجه به قئرت فوق العاده این پهپاد، قراردادی با سپاه داشتیم و البته ارتش نیز درخواست برای خرید این پهپاد را دارد.

جدیدساز تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای صنعت دفاعی کشور، موشک بالستیک سوخت مایع خرمشهر است که به صورت انبوه در این نمایشگاه به سپاه عرضه و تحویل نیروی هوافضای سپاه گردید این موشک نقطه زن بوده و  با برد ۲هزار کیلومتر سرعت بسیار بالایی دارد.

وی عنوان کرد: موشک کروز «ابومهدی» که راهبردی ترین موشک جمهوری اسلامی ایران با برد بیش از هزار کیلومتر است نسل جدیدی از تسلیحات ضد کشتی کشور ما محسوب می شود. این موشک قابلیت آماده‌سازی و پرتاب در کوتاه‌ترین زمان را داشته و توانایی این را دارد که چندین موشک را با فواصل زمانی کوتاه و از مسیرهای مختلف به سمت یک هدف مشخص شلیک کند.

وی بیان کرد: موشک سینا یک موشک پرسه‌زن انتحاری است که برد آن، ۵ کیلومتر بوده و مداومت پروازی آن نیز، ۸ دقیقه اعلام شد. این موشک می‌تواند علیه اهدافی مانند تجمع نفرات و خودرو عمل کند.

مسئول نمایشگاه روز صنعت دفاعی وزارت دفاع به پیام هایی که نمایشگاه صنعت دفاعی کشور داشت اشاره کرد و افزود: یکی از پیام های این نمایشگاه این بود که قدرت خودباوری جوانان فعال و  با دانش در وزارت دفاع که خوداتکایی و خودباوری را به نمایش گذاشت و به تمام جهان این پیام را داد که می توانیم با بهره گیری از توان و انرژی جوانان این مرز و بوم روی پای خود بایستیم. دومین پیام این نمایشگاه؛ پیام صلح، دوستی، ثبات و امنیت برای کشورهای آزادی خواه جهان بود که نشان میدهد هرچقدر قدرت دفاعی بالاتر شود، صلح و ثبات نیز افزایش پیدا میکند.

آخرین پیام نیز برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران بود که در هر فاصله ای و هر تقطه ای که باشند در تیررس همه موشک ها و سلاح های جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

رئیس‌جمهور در بازدیدی که از نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناورانه و پیشرفته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران داشت دستور الحاق و واگذاری  به شکل انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وابستگان نظامی ۳۷ کشور جهان، احمد وحیدی وزیر کشور، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) در امور نیروهای مسلح، سرلشکر ایزدی فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا و جمعی دیگر از مسئولین لشگری و کشوری برخی از اصحاب شعر، فرهنگ و ادب کشورمان و برخی چهره های ورزشی به همراه بیش از ۹ هزار خانواده کارکنان وزارت دفاع برای اولین بار از نمایشگاه صنعت دفاعی در این نمایشگاه حضور یافتند و از نزدیک در جریان دستاوردها وزارت دفاع قرار گرفتند.

امروز ایران به درجه ای از خودکفایی در صنایع موشکی و دفاعی رسیده است که هیچ کشوری جرات تهدید آن را ندارد، اقتداری که با اتکا به توان داخلی واستفاده از علم و دانش جوانان این مرز و بوم شکل گرفته است بومی‌شدن صنعت دفاعی کشور در تامین و تولید تجهیزات و سلاح های دفاعی، نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر تحریم هایی است که غرب در قبال ملت ایران اعمال کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha