کد خبر 215231
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵

افتتاح ۱۶ کتابخانه عمومی در فارس؛ بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه

افتتاح ۱۶ کتابخانه عمومی در فارس؛ بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه

دسترسی به کتابخانه‌های عمومی و تلاش برای جذب حداکثری مردم به عضویت در این مراکز فرهنگی زمینه‌ساز بهبود شاخص کتابخوانی در سطح جامعه است، از این رو تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌ای و تعریف پروژه‌های جدید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و تنها در ۲ سال ۱۶ کتابخانه عمومی به سرانه فرهنگی فارس افزوده شده است.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ کتاب و کتابخوانی به عنوان زیرساختی برای فرهنگ عمومی جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و این امر ضرورت ارتقای دسترسی به کتاب برای عموم مردم را گوشزد می‌کند.

کتابخوانی همواره مورد تاکید مسئولان نظام جمهوری اسلامی به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است و ایشان در بسیاری از سخنان خود در دیدار با قشرهای مختلف مردم بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان این مهم را به آنها گوشزد و بر آن تاکید کرده‌اند.

توسعه کتاب و کتابخوانی پس از انقلاب اسلامی جهش قابل توجهی داشته، طوری که در فارس شمار کتابخانه‌های عمومی و منابع کتابخانه‌ای به ترتیب هشت و یازده برابر رشد داشته در حالی که جمعیت حدود سه برابر شده است.

این رشد زیرساختی در سراسر کشور قابل مشاهده است اما با این وجود به گفته مهدی رمضانی دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم‌اکنون براساس برنامه چشم انداز، نزدیک به هزار کتابخانه عمومی دیگر در کشور ساخته شود تا به شاخص‌های تصویر شده در برنامه چشم انداز ششم دست پیدا کنیم.

هر چند زیرساخت‌های کتابخانه‌ای با تلاش‌های مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی در دوره‌های مختلف به طور مداوم رشد یافته اما توجه و رویکرد دولت سیزدهم به تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، محرک جهشی در تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه‌های عمومی فارس شده است. 

افتتاح ۱۶ کتابخانه عمومی در فارس؛ بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه

افتتاح ۱۶ کتابخانه عمومی در دولت سیزدهم

در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، ساخت و تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای فارس پیشرفت خوبی راتجربه کرده طوری که به گفته محمد حسین فیروزی در این مدت ۱۶ پروژه کتابخانه‌ای فارس به بهره برداری رسید و شمار کتابخانههای روستای این استان ۱۳ درصد بیشتر شد.

به دنبال این رشد فضای کتابخانه‌ای، منابع کتابخانه‌ای فارس نیز افزایش خوبی داشته و بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی این استان با رشد ۱۳ درصدی به بیش از سه میلیون و ۲۲۱ هزار جلد کتاب رسیده است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ۲ سال اخیر بیش از ۱۶۵ هزار فارسی به عضویت کتابخانه‌های عمومی درآمده‌اند که

۴۶ درصد بیشتر از شمار اعضای ۱۴۰۰ است و به دنبال این افزایش میانگین امانت ماهیانه کتاب نیز در این استان با رشدی بیش از ۱۸۳ جلد رسیده است.

در ۲ سال گذشته دستگاه‌های متعددی در همکاری با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی برای ارتقای ظرفیت کتابخانه‌ای فارس و جذب حداکثری مردم برای بهره‌مندی از این امکانات هم‌افزایی کرده‌اند.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ۲ سال گذشته هفت تفاهم‌نامه جدید برای همکاری مشترک در زمینه فرهنگی و ترویجی میان این اداره‌کل با دیگر دستگاه‌های استان امضا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اضافه کرد: در این مدت شمار سالن‌های مطالعاتی خصوصی در استان نیز از تعداد ۲ باب سالن در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ باب در سال ۱۴۰۲ رسیده و دسترسی به این فضا در فارس بیش از ۸ برابر شده است.

یکی دیگر از شاخص‌های کتابخانه‌ای اثرگذار که رشد خوبی رادر این مدت تجربه کرده ایجاد کتابخانه‌های عمومی ثابت و سیار است که به گفته محمد حسین فیروزی ۱۱ کتابخانه روستایی و سیار در ۲ سال گذشته ایجاد شده و ارائه خدمات به مناطق محروم و روستایی، ۲۰ درصد رشد داشته است. 

افتتاح ۱۶ کتابخانه عمومی در فارس؛ بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه

در گشوده کتابخانه‌های عمومی به روی آینده‌سازان ایران در دولت سیزدهم

امروز همه کتابخانه‌های عمومی فارس به بخش کودک و نوجوان تجهیز شده کتابخانه‌های عمومی فارس محلی برای رفت و آمد آینده‌سازان این استان شده تا در جوار کتاب رشد کنند.

یکی از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی که می‌تواند بیش از گذشته کودکان و نوجوانان را به کتابخانه‌ها بکشاند تجهیز آن به بخش بازی و اسباب‌بازی است که در فارس نیز از ۲۸ تیر ماه در قالب طرح "هم‌بازی" کلید خورد.

در قالب این طرح بخش کودک ۴۶ کتابخانه شیراز، داراب، مرودشت، قیروکارزین، آباده و کازرون به بخش بازی و اسباب‌بازی تجهیز شد و ۴۰ بازی مهارتی، تربیتی و استراتژیک مفید برای رشد کودکان به کتابخانه‌های عمومی آمد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس قرار است در مرحله بعد طرح هم‌بازی کتابخانه‌های بیشتری در سراسر استان به این بخش مجهز شود.

تداوم کتابخانه‌سازی در فارس 

افتتاح ۱۶ کتابخانه عمومی در فارس؛ بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه

فارس در زمان حاضر نیز حدود ۳۰ پروژه نیمه‌تمام کتابخانه‌ای ثابت و سیار دارد و کتابخانه مرکزی شیراز نیزبه عنوان مطالبه دیرینه مردم این کلانشهر که اکنون در مرحله نقشه‌کشی است قرار است امسال وارد فاز اجرا شود.

فیروزی درباره پروژه‌های کتابخانه‌سازی نیمه تمام فارس گفت: ۱۲ مورد از این کتابخانه‌های غمومی رشدی بیش از ۶۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

تازه‌ترین پروژه کتابخانه‌سازی فارس نیز در هفته دولت امسال در شهر مشکان استان فارس اجرایی شد و کتابخانه این شهر نیز با همت خیر فارسی تا ۲ سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

امروز ۲۵۶ کتابخانه عمومی در فارس فعال است و نزدیک به ۶۰ خدمت غیر از امانت کتاب به اعضای خود ارائه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha