کد خبر 215227
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

گزارش «حیات» از تلاش اسرائیلی ها در شاخ آفریقا برای مهار قدرت دریایی ایران؛

دام اسرائیل برای اریتره برای مواجهه با ایران

دام اسرائیل برای اریتره برای مواجهه با ایران

رژیم صهیونیستی در تلاش است تا بتواند به دلیل ترسی که از حکومت جمهوری اسلامی ایران دارد از کشورها و دولت های گوناگونی حمایت کند اما یکی از دلایل حمایت از ارتیره ها بخاطر جلوگیری از عبور و مرور کشتی‌ها جنگی و نظامی ایران از دریایی سرخ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ اعتراضات در تل آویو تاریخچه طولانی دارد که بخشی از این اعتراضات به دلیل نحوه حکمرانی حاکمان رژیم صهیونیستی بوده است.

طی روزهای گذشته تل آویو شاهد اعتراضات جدید بود که این بار مهاجران آفریقایی با تجمع مقابل سفارت ارتیره به دنبال یک گردهمایی اعتراضی بودند که این تجمع با ورود پلیس به خشونت کشیده شد. در پی این درگیری صد و بیست و یک نفر از معترضین و حدود بیست و هفت نفر از نیروهای پلیس مصدوم شدند که از مجموع 148 نفر، حال چهارده نفر وخیم گزارش شده است.

براساس این گزارش درگیری ها از آنجا شروع شد که افسران رژیم صهیونیستی احساس خطر کرده و شروع به تیراندازی، پرتاب گاز اشک آور و نارنجک صوتی کردند تا جاییکه درگیری میان موافقان و مخالفان دولت اریتره و رژیم صهیونیستی سبب بروز اتفاقات ناخوشایندی شد و برخی از زخمی‌ها در وضعیت وخیمی قرار گرفتند.

شنیده ها حاکی از آن است که اعتراضات به دلیل کندی روند ارائه پناهندگی است و از آنجاییکه رهبر یکی از این گروه ها پیش‌تر به نیروهای امنیتی اعلام کرده بود تا مانع برگزاری این تجمع شوند، این اتفاق حاصل شد.

بر اساس این گزارش تل آویو میزبان حدود بیست و پنج هزار ارتیره ای در اراضی اشغالی خود است که برخی از این گروه‌ها مخالفت هایی با یکدیگر دارند. ماجرا از آنجا آغاز می شود که عده ای از این افراد شهرک نشین ارتیره‌ای، مخالف نظام حاکم بر تلاویو هستند لذا در مراسمی که سفارتخانه مربوطه برای آنها برنامه ریزی کرده بود به خیابان ها آمدند که دقایقی بعد به درگیری و پرتاب سنگ، چوب و زباله ختم شد. معترضین به خودروهای پلیس و ساختمان ها حمله کردند و اعتراضات را در خیابان های تل آویو آغاز نمودند.

برخی از این تظاهرکنندگان، از حمایت رژیم صهیونیستی از دیکتاتور ارتیره شکایت کردند و معتقد بودند که در سال 1993 وقتی رئیس جمهور ارتیره به جهت مداوا به تل آویو آمد، روابط سیاسیش با رژیم صهیونیستی آغاز شد. این در شرایطی است که اولین پیشنهاد برای مداوای وی در تلاویو از سوی آمریکا مطرح شد و مقرر شده بود تا یک فروند هواپیما به منظور این سفر در اختیار رئیس جمهور اریتره قرار گیرد. افورکی رئیس جمهور ارتیره بعد از بهبودی، روابط دو طرفه خود را با رژیم صهیونیستی آغاز و سپس موافقت نامه ای نظامی بین هر دو طرف امضا شد.

از آنجایی‌که تجهیز کردن ارتش ارتیره در جریان جنگ با اتیوپی دچار مشکلاتی شد، اما این رژیم صهیونیستی بود که از ارتش ارتیره حمایت و پشتیبانی نمود و در همین خصوص در زمانی که ارتیره ها در سال 1996 جزایر حنیش را به دست آوردند رژیم صهیونیستی از مقامات اتیره‌ خواست تا اجازه تاسیس پایگاه نظامی در جزیره فاتما را به آنها بدهد. با مستقر شدن نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در دو جزیره تنگه باب‌المندب، اسرائیل توانست احاطه کامل بر چگونگی ورود و خروج کشتی‌های کشورهای عربی نظیر مصر، سودان، یمن و عربستان پیدا کند.

هرچند رژیم صهیونیستی در تلاش است تا بتواند به دلیل ترسی که از حکومت جمهوری اسلامی ایران دارد از کشورها و دولت های گوناگونی حمایت کند اما یکی از دلایل حمایت از ارتیره ها بخاطر جلوگیری از عبور و مرور کشتی‌ها جنگی و نظامی ایران از دریایی سرخ است، چرا که عبور رزم ناو ارتش جمهوری اسلامی ایران از دریای سرخ و کانال سوئز زمینه ساز احساس خطر برای این رژیم شده است. ایران از لحاظ نظامی، تجاری، سیاسی، اقتصادی توانسته تا ارتباطات مناسبی را با کشورهای همسایه و اروپایی ایجاد کند به همین دلیل رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با بستن قرار داد چند میلیون دلاری اجازه تاسیس یک پایگاه هوایی نظامی در جزیره اهلاک و یک پایگاه استراق سمع در جزیره مصوع را از این دولت دریافت کند تا به این روش به خیال خود بتواند مانع حضور کشتی های جنگی ایران در منطقه شود.

حمایت نتانیاهو از دولت ارتیره زمینه ساز عادی نمودن روند ارتباطاتش با کشورهای اروپایی است با توجه به اینکه سفارتخانه‌ اسرائیلی ها در ارتیره مستقر است اما باید دانست تعطیلی این سفارتخانه منافع آنها را در شاخ آفریقا به خطر انداخته و در عین حال، الگوی رفتاری اریتره می‌تواند به الگویی برای دیگر کشورها و ملت‌ها تبدیل شود تا زمینه ساز ایجاد مخالفت گسترده از عادی‌سازی و توسعه روابط دولت‌های با رژیم صهیونیستی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha