کد خبر 215101
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

کشف و ضبط ۱۰ بهله پرنده شکاری بالابان در پارک ملی قطرویه

کشف و ضبط ۱۰ بهله پرنده شکاری بالابان در پارک ملی قطرویه

رئیس اداره پارک ملی قطرویه گفت: ۱۰ بهله پرنده شکاری بالابان که از بزرگ‌ترین انواع شاهین و از محبوب‌ترین پرندگان شکاری نزد بازداران است در شهرستان نی ریز کشف و ضبط شد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ بهنام محمدی رییس اداره پارک ملی قطرویه در این زمینه اظهار داشت: با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت این گونه های حیات وحش در دهه‌های اخیر گونه شاهین در معرض خطر انقراض قرار گرفته ‌است.

وی ادامه داد: با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان نی ریز، پرسنل پاسگاه ایست و بازرسی قطرویه، در اراضی منطقه حفاظت شده بهرام گور گونه های کمیاب شاهین از دو نفر سرنشین یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ که از کرمان به سمت شیراز در حال عزیمت بود، کشف و ضبط شد.

رییس اداره پارک ملی قطرویه اضافه کرد: پرندگان مذکور پس از بررسی سلامت، با هماهنگی مقام قضایی در طبیعت رها سازی شدند.

محمدی خاطرنشان کرد: منفعت طلبی و زیاده خواهی شکارچیان متخلف در سنوات اخیر موجب گرایش برخی افراد به قاچاق پرندگان شکاری شده به طوری که گونه های باارزش را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

وی خواستار برخورد قاطع و قانونی با متخلفین شد و افزود: وابستگی و ارتباط مسائل اجتماعی و اقتصادی با چالش‌های محیط زیستی از سطح مراکز علمی به سطح جامعه بسط یافته که به عنوان نمونه می‌توان به تأثیر دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی بر موضوع صید و زنده گیری پرندگان با ارزش شکاری مانند بحری، شاهین و بالابان اشاره کرد.

رییس اداره پارک ملی قطرویه با بیان اینکه شکارچیان آسمان در معرض شکار قرار دارند افزود: خطر بیخ گوش شاهین و بالابان قرار دارد و باید با برخورد قاطع و قانونی شکار و زنده گیری این پرندگان ممنوع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 1
    ای کاش شمایه سری هم به خلیج فارس تهران بازارپرندگان بزنیدببینیدچقدرشاهین عقاب قرقی بالابان باز جغدانواع پرندهای شکاری وازجمله شانه به سروساروطاووس وزاغچه کلاغ وخیلی ازپرندهای دیگه که وحشی هستن روبازنجیربستن ومیفروشن وحیواناتی مانندراکون روباه گرگ گربه وحشی صحرایی لاک پشت خاکی انواع جانوران وحشی دیگروپنهان کردن ویواشکی میفروشن شماروبه خداقسم میدم جون بچهاتون جون عزیزاتون یه کاری بکنیداین زبون بستهارو نجات بدیدبه قدری جمعیت سارها توی یه قفس زیادبودکه خیلیهاشون زیربقیه خفه شده بودن وفروشندهااصلااهمیت نمیدادن التماستون میکنم نجاتشون بدین برای اینکه طاووسهاروارام کنن باچوب کتکشون میزدن بال یکیشون خونریزی داشت انگارشکسته بودحیوون برای رهایی تلاش میکردوکتک میخوردکسی هم اهمیت نمیداد