کد خبر 215068
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

روایتی از ماجرای تنگستان در «دلاوران آفتاب»

روایتی از ماجرای تنگستان در «دلاوران آفتاب»

رادیو ایران در سالروز شهادت «رئیسعلی دلواری» ویژه برنامه «دلاوران آفتاب» را تقدیم می کند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ «رئیسعلی دلواری» از رهبران قیام مردم جنوب ایران در تنگستان و بوشهر علیه اشغال انگلیسی‌ها در میانه جنگ جهانی اول بود.

وی با شروع جنگ جهانی اول و حائز اهمیت بودن منطقه جنوب ایران به لحاظ اقتصادی برای انگلیس و همچنین ضعف دولت ایران و حاکم نبودن آن بر منطقه جنوب، انگلیسی‌ها شهر بوشهر را اشغال کردند.

رئیسعلی از جمله افرادی بود که با گرفتن حکم جهاد از علمای شیعه به مقابله با انگلیسی‌ها پرداخت و توانست با بسیج مردم و شبیخون‌هایی، تلفات بسیاری به آن‌ها وارد کند، ولی سرانجام در ۱۲ شهریور سال ۱۲۹۴ش با خیانت یکی از همراهانش به وسیله اصابت گلوله به شهادت رسید.

مریم هدیه لو تهیه کننده ویژه برنامه «دلاوران آفتاب» بیان کرد: رئیسعلی که پیشاپیش از حمله به دلوار آگاهی داشت، بلافاصله اقدام به تخلیه دلوار و عقب‌نشینی تاکتیکی به کوه‌های اطراف منطقه‌ای معروف به کلات بوجیر نمود. سربازان متجاوز انگلیسی و هندی هنگامی وارد دلوار شدند که تقریبا روستا خالی از سکنه بود. به همین جهت خشمگینانه شروع به گلوله باران منازل مسکونی و قطع نخل‌های دلوار کردند. رئیسعلی در همان شب با ۴۰۰ نفر از نیروهای خود به قوای انگلیسی شبیخون زدند و ۶۰ نفر از نیروهای متجاوز از جمله یک ژنرال بلندپایه را از پای درآوردند و همین امر سبب پیروزی وی در این جنگ شد.

وی افزود: پس از این جنگ «رئیسعلی دلوار» به حملات شبانه خود به بوشهر و پادگان انگلیسی‌ها افزود و با همفکری دیگر خوانین منطقه طرح حمله سراسری به بوشهر و آزادسازی آن‌را پی ریخت. هنگامی که او قصد شبیخون به عمارت سفید سبزآباد را داشت، در محلی به نام تنگک صفر از پشت مورد اصابت گلوله یکی از همراهان خائنش قرار گرفت و در سن ۳۴ سالگی به درجه شهادت رسید.

گفتنی است این برنامه یک شنبه ۱۲ شهریور با حضور عزیز غضنفری و روح الله مدبر کارشناس مسائل سیاسی بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha