کد خبر 215055
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

حمایت وزارت ارشاد از تولید فیلم سینمایی ‌شهید نادر مهدوی

حمایت وزارت ارشاد از تولید فیلم سینمایی ‌شهید نادر مهدوی

وزیر ارشاد با بیان اینکه شهدا اقتدار و شجاعت ملت ایران به رخ جهانیان کشیده‌اند، گفت: رئیسعلی دلواری سردار مبارزه با استعمار در ۱۰۸ سال پیش به‌ عنوان سمبل ایستادگی در برابر استعمار است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمد مهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در کنگره شهید رئیسعلی دلواری، سردار بزرگ مبارزه با استعمار، با تسلیت اربعین حسینی، اظهار داشت: اربعین حسینی یک حرکت معنادار در تاریخ ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه در چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام جابربن عبدالله انصاری نخستین زائری بود که مقبره نورانی آن حضرت را زیارت کرد، گفت: در این روز کاروان اسرا از شام به زیارت امام حسین علیه‌السلام رفتند و ضمن تازه کردن دیدارها، داغ دل‌ها با آن حضرت بیان کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اربعین را تا امروز را کلید واژه نهضت بزرگ اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل همین اربعین حسینی است، تاسوعا، عاشورا و اربعین‌ها نهضت بزرگ امام راحل را به پیروزی رساندند.

اسماعیلی اربعین شهدای قم و تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: مراسم اربعین شهدایی که جانشان را فدای نهضت اسلامی کردند سبب شد که انقلاب اسلامی به پیروزی برسد و رهبر انقلاب در دهه 80 این کلیدواژه را مجدداً زنده کردند.

وی پیاده‌روی اربعین حسینی را حرکت امت به سوی امام، و بازگشت امت به سوی امامت دانست و خاطرنشان کرد: اربعین حسینی رمز شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و ان‌شاءالله پایه‌گذار دوره طلایی ظهور خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در برابر استعمار پیر انگلیس در 12 شهریور سال 1294 اشاره کرد و افزود: بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری یک قدرشناسی برای همه آحاد جامعه محسوب می‌شود، رئیسعلی دلواری جان شیرین خود را قهرمانانه در برابر استعمار نثار کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه شهدا باید تعظیم و تکریم کرد گفت: یاد شهدا باید همواره زنده نگه داشته شود چون آنان زنده‌اند و گذر زمان مادی غبار بر عظمت آنها وارد نمی‌کند، آنان درخشنده‌تر از هر زمان دیگری هستند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال محبت نسبت به شهدا در دل مردم قرار می‌دهد افزود: پس از گذشت نزدیک به 110 سال رئیسعلی دلواری از زمان دیگر زنده‌تر و پرچم مقاومت ملت ایران بیش از هر زمان دیگری به اهتزاز درآمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجه دیگر تکریم شهید رئیسعلی دلواری را برای درس‌آموزی و شکرگزاری دانست و بیان کرد: اگر تاریخ کشورمان را ورق بزنیم متوجه می‌شویم در آن سال‌هایی که رئیسعلی قیام کرد بر این سرزمین و مردم مظلوم چه گذشته است، روزهای سختی بود دولت ضعیف، نحیف و منفعل در دستان استعمارگران قرار داشت و عزت مردم ایران از بین رفته بود.

اسماعیلی با بیان اینکه در آن زمان کشور ایران در دست دو سفارتخانه روس تزاری و انگلیس اداره می‌شد خاطرنشان کرد: اکنون در شصتمین سالگرد آغاز نهضت اسلامی و یکصد و هشتمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری، ملت ایران بر بام تاریخ ایستاده است.

وی با بیان اینکه عزت مردم ایران از بین رفته بود گفت: امروز پس از 110 سال قیام رئیسعلی دلواری ، انقلاب اسلامی به برکت مجاهدان مانند این شهید ایران اسلامی در این نقطه از تاریخ ایستاده و با راهبری رهبر حکیم و بیدار امام مسلمین حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای به عنوان یک قدرت نوظهور در عرصه بین‌المللی ظاهر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دشمنان فکر کرده بودند با تحریم و تهدید نظام اسلامی از پا درخواهد آمد تصریح کرد: دشمنان همه لشکرها و مزدوران را به کار گرفتند، اما رهبر انقلاب فرمود خدا با ما است، خدایی که مردم را از روزهای سخت جنگ تحمیلی عبور داد، الطاف خود را در سال‌های 1400 ، 1401 و 1402 به مردم عنایت کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز یک دولت برخاسته از اراده ملت ایران، مقتدر بدون لکنت، با صراحت از حقوق ملت ایران سخن می‌گوید و دفاع می‌کند افزود: اقتدار ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشد و با هم پیمانان بین‌المللی به دنبال تغییر نظام حاکم بر عرصه بین‌الملل است، به دنبال پایان دادن به سلطه اقتصادی غرب و سلطه فرهنگی مغرب زمینی‌ها است و همه الگوهای حاکم بر نظام جهانی را تغییر می‌دهد.

وی رئیسعلی دلواری را قهرمان ملی ایرانیان و سمبل ایستادگی دانست و بیان کرد: ثمره مقاومت شهید رئیسعلی دلواری و دیگر مجاهدان و مبارزان را اکنون می‌بینیم، مقاومت نصرت به دنبال دارد و قهرمانان بزرگ پرورش می‌دهد، در مقابل، سازش حقارت و وابستگی به دنبال دارد و ما راه مقاومت را انتخاب کردیم و با افتخار این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این سرزمین مقدس مردان و زنان مقابل استعمار ایستادند خاطرنشان کرد: این سرزمین دارای شهدای است که با افتخاری در عرصه بین‌المللی مقابل جنایتکاران ایستاده‌اند.

اسماعیلی با اشاره به مبارزات ضداستعماری زنان این سرزمین تصریح کرد: روزی که متجاوزان بریتانیایی قصد داشتند به سمت مرکز کشور هجمه ببرند، زنان شجاع روستای لرده دشتستان در کنار مردان دلیر ایستادند و 400 سرباز انگلیسی را زمین‌گیر کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌های نیمه تمام بسیاری در کشور نیاز به تکمیل دارند، اضافه کرد: به مجتمع ناتمام فرهنگی دلوار باید رسیدگی شود و هفته آینده گروه عمرانی به استان بوشهر اعزام خواهند شد تا طرح‌های نیمه‌تمام حوزه فرهنگ و هنر را بررسی کنند و بتوانیم آنها را با تخصیص بودجه لازم به نتیجه برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد مجموعه فرهنگی به نام رئیسعلی دلواری را مور تأکید قرار داد و گفت: دلوار زادگاه و محل بروز یکی از نقاط عطف تاریخی ملت ایران است باید مجموعه فرهنگی دلوار تکمیل شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در منطقه ساحلی دلوار طرح پرورش ماهی آغاز شده است تصریح کرد: عواید این طرح اقتصادی باید به منطقه برگردد.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی استان بوشهر وضعیت مطلوبی دارد، افزود: حوزه تولیدات فرهنگی مورد توجه قرار دارد و برای معرفی رئیسعلی دلواری و دلیران تنگستان کارهای جدید ان‌شاءالله ساخته می‌شود و اکنون یکی از کارگردانان خوب کشور قرار است کاری در این حوزه شروع کند که مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از تولید فیلم سینمایی در زمینه شهید نادر مهدوی رزمنده مبارزه با آمریکا در خلیج فارس را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تولیدات فرهنگی در مسیر ارتقا فرهنگ مقاومت و شهادت به‌کارگیری می‌شود.

 در کنگره سردار بزرگ مبارزه با استعمار شهید رئیسعلی دلواری از کتاب « زنان تنگستان و گزارش نقض حقوق بشر توسط انگلیس سال 2022 » رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha