کد خبر 215045
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶

«حیات» گزارش می دهد؛

جهش نفتی ایران از روی دیوار تحریم

جهش نفتی ایران از روی دیوار تحریم

ایران در شرایطی که با تحریم های شکننده نفتی رو به رو بود با اتخاذ تدابیری جدید توانست از دیوار تحریم ها عبور کرده و یکبار دیگر خود را به رکورد تولید روزانه سه میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز برساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ آمار و ارقام رسمی ارائه شده از سوی وزارت نفت و دیگر مراکز اطلاعاتی خارجی حکایت از صعودی شدن تولید و صادرات نفت ایران دارد. صعودی که متاثر از بهره گیری از پالایشگاه های فراسرزمینی و تکیه بر دیپلماسی فعال کشور داشته است.

بر این اساس سبد تولید نفت کشور به رقمی بیش از سه میلیون و سیصد هزار بشکه در روز رسیده که از این تعداد چیزی حدود یک میلیون و دویست هزار بشکه به مصرف داخلی اختصاص میابد و مابقی در مسیر صادرات قرار می گیرد. آنطور که جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم وعده داده است تا پایان شهریورماه رکورد تولید سه میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت در روز تحقق پیدا خواهد کرد و در صورت ادامه روند موجود می توان این پیش بینی را داشت که میزان تولید روزانه نفت در کشور به میزان سه میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز برسد. عددی که پیش از اعمال تحریم ها علیه ایران به ثبت رسیده بود.

روند پیشرونده ایران در تولید روزانه نفت به گونه ای بوده است که حتی رویترز به این موضوع اعتراف کرده و ایران را در دور زدن تحریم ها موفق دانسته است.

این اعتراف رویترز در شرایطی است که ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت این کشور با خروج از توافق برجام در سال 2015 تلاش کرد اقتصاد نفتی ایران را مورد هدف قرار دهد و  از سال 2018 در تلاش بود تا با وضع تحریم های شکننده صادرات نفت ایران را به کمترین حد خود رسانده و سهم ایران از بازار نفتی را به پایین ترین میزان خود برساند.

در شرایطی که آمریکا تمام تلاش خود را برای متوقف کردن جریان صادرات نفتی ایران بر روی دایره ریخته بود اما حالا با افزایش میزان تولید روزانه نفت، ایران توانسته از دیوار بلند تحریم های نفتی عبور کرده و خود را به بازار بزرگ و پر مصرف چین متصل نماید و از سوی دیگر بازارهایی همچون سوریه و ونزوئلا در اختیار خود قرار دهد.

آنطور که رویترز گزارش داده می توان افزایش قیمت نفت طی روزها و ماه های گذشته را ابزاری تهدید آمیز در میدان سیاست همزمان با آغاز فرایند انتخابات 2024 برای جو بایدن دانست.

بر اساس نظر کارشناسان استفاده از راهکارهایی همچون انتقال کشتی به کشتی و یا ایجاد اخلال در سیستم جی پی اس که امکان ردیابی کشتی را از بین می برد در دستور کار ایران قرار گرفته و توسط این روش ها ایران را تا میزان چشمگیری از ساز و کار تحریمی محفوظ نگاه دارد.

طبق بررسی های صورت گرفته از سوی پایگاه تحلیلی تنکرترکرز که به برآوردگیری از محموله‌های نفتی اختصاص دارد، چنین ارزیابی شده که حجم صادرات میعانات گازی و نفت خام ایران به طور متوسط در بیست و هفت روز نخست ماه آگوست به 1.92 میلیون بشکه در روز رسیده است که بر اساس آمارهای رویترز، 1.77 میلیون بشکه در روز این رقم به صادرات نفت خام اختصاص دارد. بر اساس آمار، صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست، بالاترین رقم در سال جاری میلادی است.

در شرایطی که منابع رسمی همگی مهر تایید بر میزان افزایش تولید نفت ایران می زنند تخمین ها و تحلیل های غیر رسمی نیز حکایت از آن دارند که با حجم کنونی تولید نفت در ایران ماهانه چیزی حدود سه میلیارد و سیصد میلیون دلار نصیب این کشور می شود که می تواند نقش موثری در واردات کالاهای اساسی و پروژه‌ های توسعه ای داشته باشد.

تاکید بر این نکته ضروری است که درآمدهای ناشی از فروش نفت نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته که موید این موضوع را می توان آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی دانست که رشد اقتصادی کشور در سال 1400 را 4.4 اعلام کرده است. بر همین اساس گروه نفت با رشد ۱۰ درصدی بیشترین سهم را در رشد اقتصادی داشته است. با توجه به افزایش صادرات و وصول درآمد آن، کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت نیز جبران شده است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha