کد خبر 215031
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

تولید خودروهای تجاری در سراشیبی ماهانه

تولید خودروهای تجاری در سراشیبی ماهانه

آمارنامه تجمعی تولید خودرو که توسط وزارت صمت منتشر شده نشان از رشد تولید خودروهای تجاری از ابتدای سال تا انتهای مردادماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد. بر این اساس اگر چه تولید سالانه رشد قابل‌توجهی به خود می‌بیند اما تولید ماهانه یعنی مرداد نسبت به تیر، با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است. افت تولید خودروهای تجاری در پنجمین ماه از سال نسبت به ماه پیش از آن در حالی است که تولید خودروهای سواری نیز در این مدت زمانی کاهش داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «آمارنامه صنعت خودرو» که از سوی دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر شده، به آمار تولید انواع خودروها در مردادماه و همچنین پنج ماه ابتدایی امسال پرداخته است. مطابق این آمار خودروهای تجاری، یعنی مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده، در مردادماه امسال به میزان دوهزار و ۸۸۵ دستگاه تولید شده که ۶۷۵ دستگاه بیشتر از تولید دو هزار و ۲۱۰ دستگاهی مدت مشابه سال ۱۴۰۱ است که نشان از رشد ۳۰درصدی تولید این خودروها دارد. همچنین این آمار نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا انتهای مردادماه ۱۷هزار و ۴۰۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰هزار و ۶۴۵ دستگاه از این خودروها تولید شده بود.

بنابراین در طی یک سال تولید خودروهای تجاری شش‌هزار و ۷۶۲ دستگاه معادل ۶۳درصد رشد کرده است. البته باید توجه داشت که بیشتر رشد محقق‌شده مدیون رشد تولید کامیونت، کامیون و کشنده است. با این وجود آمار ماهانه ساز دیگری را کوک می‌کند. بر مبنای آمار منتشرشده از وزارت صمت، تولید خودروهای تجاری در مردادماه ۲۰درصد کمتر از تیرماه بوده است. در چهارمین ماه از سال خودروسازان خصوصی و نیمه‌دولتی سه‌هزار و ۶۲۰ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده بودند اما این رقم در مردادماه به دوهزار و ۸۸۵ دستگاه کاهش یافت تا افت تولید ماهانه ۷۳۵دستگاهی و ۲۰درصدی را رقم بزند. همان‌طور که اشاره شد رشد سالانه محقق‌شده نیز بیشتر مربوط به آمار تولید کامیونت، کامیون و کشنده است اما باقی خودروهای تجاری با افت تولید همراه بوده‌اند. این افت در مورد تولید اتوبوس بسیار مشهود است. بر این اساس خودروسازان در مردادماه امسال تنها ۲۵ دستگاه اتوبوس تولید کرده‌اند. این در حالی است که در مردادماه سال گذشته تولید اتوبوس ۵۶ دستگاه بوده است.

بنابراین خودروسازان در مردادماه امسال ۳۱ دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته اتوبوس تولید کرده‌اند که نشان از افت ۵۵درصدی آن دارد. همچنین در تیرماه نیز ۵۷ دستگاه اتوبوس تولید شده بود. بنابراین ۳۲ دستگاه و ۵۶درصد کاهش تولید نیز نسبت به ماه گذشته اتفاق افتاده است. تولید اتوبوس در پنج‌ماهه ابتدایی امسال نیز روند نزولی را نشان می‌دهد. از ابتدای سال تا انتهای مردادماه ۳۳۱ دستگاه اتوبوس تولید شده که نسبت به آمار ۴۲۴دستگاهی مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۳دستگاه و ۲۲درصد کاهش داشته است. تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در ماه میانی تابستان نسبت به مرداد سال گذشته ۳۴ دستگاه معادل ۴۷درصد کمتر شده است. بر اساس آمارنامه تجمعی خودرو در مردادماه امسال ۳۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کرده‌اند. این رقم برای مرداد سال گذشته ۷۳ دستگاه بوده است.

 همچنین در تیرماه نیز ۷۷ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شد که ۳۸ دستگاه بیشتر از تولید مرداد بود. بنابراین در پنجمین ماه از سال تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نسبت به ماه پیش از آن ۴۹درصد کاهش داشت. با این وجود تولید این دست از خودروها در آمار پنج‌ماهه حاکی از رشد است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا مردادماه همان سال خودروسازان ۴۰۱ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کرده بودند اما این رقم در پنج‌ماهه ابتدایی امسال ۴۴۹ دستگاه بود. بنابراین در این بازه زمانی ۴۸ دستگاه معادل ۱۲درصد مینی‌بوس و میدل‌باس بیشتری تولید شده است. اما کامیونت، کامیون و کشنده بخش بزرگی از تولید خودروهای تجاری در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار وزارت صمت، خودروسازان کشور در مرداد امسال دوهزار و ۸۲۱ کامیونت، کامیون و کشنده تولید کرده‌اند؛ در مرداد سال ۱۴۰۱ این رقم دوهزار و ۸۱ دستگاه بود.

بنابراین در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴۰ دستگاه، معادل ۳۶درصد،‌ کامیونت، کامیون و کشنده بیشتری تولید شده است. در آمار پنج‌ماهه نیز ۶۹درصد رشد تولید این دست از خودروها دیده می‌شود. از ابتدای سال تا انتهای ماه میانی تابستان ۱۶هزار و ۶۲۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است که نسبت به آمار ۹هزار و ۸۲۰ دستگاهی پنج‌ماهه ابتدایی سال گذشته شش‌هزار و ۸۰۷ دستگاه، معادل ۶۹درصد،‌ رشد داشته است. با وجود روند صعودی تولید کامیونت، کامیون و کشنده اما در آمار ماهانه، تولید این خودروها با افت همراه بوده است. همان‌طور که گفته شد در مردادماه امسال دوهزار و ۸۲۱ کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است اما در تیرماه این رقم سه‌هزار و ۴۸۶ دستگاه بود.  بنابراین در ماه میانی تابستان نسبت به تیرماه ۶۶۵ دستگاه کمتر کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده که نشان از افت ۱۹درصدی تولید ماهانه این خودروها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha