کد خبر 215018
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

فرماندهی ارشد نظامی ارتش در استان همدان:

پایگاه نوژه بالاترین آمار شهدای خلبان و نیروی هوایی را دارد

پایگاه نوژه بالاترین آمار شهدای خلبان و نیروی هوایی را دارد

 فرماندهی ارشد نظامی ارتش در استان همدان گفت: پایگاه سوم شکاری شهید نوژه بالاترین آمار شهدای نیروی هوایی و شهدای خلبان را در سطح کشور در دوران دفاع مقدس به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ امیر سرتیپ خلبان پرویز مرادیکی شنبه ۱۱ شهریور در جمع خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد شهادت شهید محمد نوژه اظهار کرد: در سیزدهم شهریور چهل و چهارمین سالگرد شهید نوژه نخستین شهید خلبان ایران اسلامی در دفاع مقدس و نیز یادواره شهدای نیروی هوایی استان و ۱۴ شهید نیروی دریایی استان برای نخستین بار در استان برگزار خواهد شد.

وی امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی، امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، فرماندهان نیروی دریایی و ریاست حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور را از جمله مدعوین این مراسم دانست و افزود: این یادواره ذیل کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان همدان برگزار می‌شود که از همه اقشار درخواست داریم در این برنامه معنوی حضوری پررنگ داشته باشند.

مرادبکی با اشاره به اینکه استان همدان ۱۳۰۳ شهید نیروی زمینی، ۱۱۳ نفر شهید نیروی هوایی، ۱۴ نیروی دریایی و ۲۰ نفر شهدای سوباشی را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است، تصریح کرد: پایگاه سوم شکاری شهید نوژه بالاترین آمار شهدای نیروی هوایی و شهدای خلبان را در سطح کشور در دوران دفاع مقدس به خود اختصاص داده که این امر برای این پایگاه مایه افتخار و مباهات است.

وی با بیان کنگره ۸۰۰۰ شهید استان همدان دارای کمیته های مختلفی است که ارتش نیز در این کمیته ها عضو بوده و همکاران اسناد و مدارک شهدای نیروی هوایی با مستندسازی لازم در اختیار کنگره قرار داده اند،‌ گفت: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کارهای خوبی را در حوزه شهدا انجام داده به طوریکه در زمینه زندگی شهدا کتاب‌های خوبی به چاپ رسیده که در مراسم یادواره شهید نوژه در ۱۳ شهریور نیز کتابی با عنوان "قصه نام من" به نویسندگی خانم گودرزیان‌فر در رده سنی کودکان رونمایی خواهد شد.

مرادبکی همچنین از تجلیل خانواده شهدای نیروی هوایی و نیز نیروی دریایی ارتش استان در این مراسم خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه خانواده شهید نوژه در استان همدان حضور ندارند اما در این مراسم علاوه بر خانواده شهدای نیروی هوایی و نیروی دریایی، از خانواده خلبان شهید موسوی که به همراه شهید محمد نوژه به عنوان نیروی کابین عقب هواپیما به شهادت رسید، تجلیل خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری نشست خبری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی در ۱۳ شهریور خبر داد و تصریح کرد: ارتش نیروی هوایی پایگاه شهید نوژه در دوران دفاع مقدس در شش ماه نخست جنگ بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار سورتینگ علیه اهداف دشمن پرواز انجام داده و در هشت سال دفاع مقدس این پایگاه روزانه پنج سورتینگ پرواز به منظور حمله به اهداف دشمن داشته است.

مرادبکی با اشاره به ویژگی های نیروی هوایی به ویژه نیروی هوایی پایگاه شهید نوژه استان همدان در دوران دفاع مقدس و آمادگی و انسجام کامل آنها در جنگ تحمیلی، ادامه داد: نخستین حمله به عراق در دوران دفاع مقدس و ۵۰ تا ۶۰ درصد عملیات برون مرزی از پایگاه شهید نوژه انجام گرفته و بسیاری از نیروگاه ها و کارخانجات نظامی عراق را این پایگاه در دوران جنگ مورد هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه مأموریت های اثرگذاری از پایگاه شهید نوژه در دوران دفاع مقدس انجام گرفته و با این مأموریت ها دشمنان به ورطه ناکامی کشیده شدند، گفت: ارتش نیروی هوایی کشور تلاش دارد تا با انواع کتاب، بولتن و ساخت فیلم های مختلف زندگی شهدای نیروی هوایی را چون شهید بابایی و شهید ستاری مستند کرده و برای انتقال به نسل جوان جامعه این شهدا را به عنوان الگوی ماندگار همواره معرفی کند.

فرماندهی ارشد نظامی ارتش در استان همدان با بیان اینکه فیلم‌های دیگر از شهدای نیروی هوایی در حال ساخت است، گفت: شهید دوران، شهید خلعت‌بری و بسیاری از شهدای دیگر از افتخارات پایگاه نوژه استان همدان در دوران دفاع مقدس بوده که عملیات های اثرگذاری انجام داده اند.

وی با بیان اینکه همواره ارتش نیروی هوایی در همه برهه ها با شعار، هدف و مأموریت "ارتش فدای مردم" در کنار سایر نیروهای مسلح خدمتگزار مردم ایران اسلامی بوده است، افزود: در حوزه مردم‌یاری در دوران کرونا ارتش نیروی هوایی در کنار مردم و جامعه پزشکی بود و بیمارستان ارتش در اختیار مردم گذاشته شد.

مرادبکی همچنین با اشاره به حضور پررنگ ارتش نیروهای هوایی در بحران های مختلف برای کمک رسانی و خدمت به مردم گفت: حضور ارتش در زلزله بم و سرپل ذهاب و قصر شیرین و نیز در حوزه های مختلف بی بدیل بوده است.

شهید محمد نوژه در هشتم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۴، در شهر تهران و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. وی پس از دریافت دیپلم، در سال ۱۳۴۲ وارد دانشکده افسری شد و پس از اتمام آن، برای طی دوره سامانه‌های کنترل اسلحه به آمریکا رفت، پس از بازگشت از آمریکا به علت عشق به پرواز به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت.

در سال ۱۳۵۱ برای طی دوره خلبانی هواپیمایی اف -۴ برگزیده شد و پس از طی دوره مربوطه به جمع خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی پیوست.

با آغاز نهضت مردم مسلمان ایران، وی نیز در نشر و پخش اعلامیه‌های حضرت امام(ره) فعالانه تلاش و به ‌دور از چشم ساواک، دوستان و آشنایان را تشویق می‌کرد تا در تظاهرات و راهپیمایی‌های ضدرژیم پهلوی شرکت کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحریکات ضدانقلاب در پاوه، هیأتی مرکب از دکتر مصطفی چمران، امیر سرتیپ ولی فلاحی و ابوشریف معاون عملیاتی سپاه، با سه فروند بالگرد که حامل مهمات و اقلام ضروری برای نیروهای ژاندارمری و سپاه بودند، عازم شهر پاوه شدند اما بالگرد حامل دکتر چمران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به محاصره مهاجمان مسلح درآمد.

پایگاه سوم شکاری همدان بلافاصله پس از مطلع شدن از ماجرا، با به پرواز درآوردن دو فروند هواپیمای «اف- ۴» بر فراز شهر و شکستن دیوار صوتی لحظات پراضطرابی را برای مهاجمان مسلح فراهم آورد و زمینه حضور نیروهای مسلح خودی را فراهم کرد. سرگرد محمد نوژه خلبان یکی از این جنگنده‌ها بود.

هنگامی‌که هواپیمای وی به آسمان پاوه رسید با حجم وسیعی از آتش ضدانقلاب که ارتفاعات شهر را در اختیار داشت مواجه شد اما با مهارت و شجاعت وصف‌ناپذیری از دیوار آتش عبور کرد و در ارتفاع پایین به کمک شهید چمران و گروه همراهش شتافت.

پس از انجام موفقیت آمیز عملیات و در حین برگشت، هواپیمای وی مورد اصابت عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و از کنترل خارج شد. متأسفانه هیچ‌یک از خلبانان فرصت استفاده از صندلی‌پران را نیافتند و هواپیما به کوه اصابت و در منطقه قشلاق -بین پاوه و روانسر- سقوط کرد و سرگرد خلبان محمد نوژه درحالیکه روزه بود، با شربت شهادت افطار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha