کد خبر 215000
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

یادواره شهدای نیروی هوایی و دریایی ارتش در همدان برگزار می شود

یادواره شهدای نیروی هوایی و دریایی ارتش در همدان برگزار می شود

ارشد نظامی آجا در استان همدان گفت: همزمان با چهل و چهارمین سالگرد شهادت خلبان محمد نوژه یادواره شهدای نیروی هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی در راستای دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان در همدان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ امیر سرتیپ دوم خلبان پرویز مرادبکی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امیر سرتیپ حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، فرمانده نیروی زمینی و نیروی دریایی ارتش و رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از میهمانان ویژه این یادواره هستند.

وی اضافه کرد: شمار شهدای نیروی زمینی ارتش در استان همدان یک هزار و ۳۰۳ نفر، نیروی دریایی ۱۴ نفر (شهدای ناوشکن پیکان)، نیروی هوایی ۱۱۳ و پدافند هوایی ۲۰ نفر (شهدای سوباشی) هستند.

فرمانده پایگاه سوم شکاری نوژه درباره چهل و چهارمین سالگرد شهادت خلبان محمد نوژه گفت: این شهید والامقام در جریان غائله کردستان و در ۲۵ مرداد سال ۱۳۵۸ به درجه رفیع شهادت نائل شد.

امیر سرتیپ دوم مرادبکی یادآوری کرد: در آغازین ماه های پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک های ضد انقلاب اقدام به انجام تحرکاتی در مناطق غرب کشور از جمله، سنندج، مهاباد و پاوه کرده بودند که به منظور خنثی سازی این دسیسه ها شهید نوژه معاون عملیات این پایگاه هوایی در محل حضور یافت.

وی اضافه کرد : ماموریت این شهید، شکستن دیوار صوتی و ایجاد رعب و وحشت در دل منافقان با هدف فراهم کردن زمینه حضور نیروهای زمینی در منطقه بود که با توجه به مجهز شدن گروهک های ضد انقلاب به سلاح های سنگین و سبک توسط استکبار جهانی، هواپیمای این شهید هدف قرار گرفت.

ارشد نظامی آجا در استان همدان بیان کرد: محمد نوژه به همراه کمک خلبان در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۸ با زبان روزه میهمان ملائکه شدند.

امیر مرادبکی با بیان اینکه اسناد و مدارک شهدای پایگاه نوژه مستند نگاری می شود گفت: ارتش جمهوری اسلامی کتاب های زیادی درباره شهدای این نیرو تدوین و منتشر کرده است.

وی افزود: همزمان با یادواره چهل و چهارمین سال شهادت شهید محمد نوژه یک کتاب قصه با عنوان "نام من" در رده سنی کودکان رونمایی می شود.

فرمانده پایگاه سوم شکاری نوژه اظهار داشت: در ۶ ماه نخست جنگ تحمیلی با توجه به اینکه نیروهای مسلح ثبات و آمادگی لازم را نداشتند، نیروی هوایی در زمین، آسمان و دریا می جنگید.

امیر سرتیپ مرادبکی افزود: ۶۰ درصد عملیات های برون مرزی از جمله حمله به اچ ۳ ، حمله به ساختمان کنفرانس غیر متعهدها، اسکله ها و پایگاه های نظامی از پایگاه شهید نوژه صورت گرفت که موجب ساقط شدن ماشین جنگی دشمن و به صفر رسیدن میزان صادرات نفت از تمامی پالایشگاه ها شد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات های هوایی ارتش در جریان هشت سال دفاع مقدس حتی یک روز متوقف نشد و روزانه به طور متوسط پنج سورتی پرواز از پایگاه شهید نوژه انجام می شد.

فرمانده پایگاه سوم شکاری نوژه گفت: ارتش در حوزه مردم یاری، کمک به زلزله زدگان در بم و غرب کشور، کمک به مردم و در اختیار جامعه پزشکی قرار دادن بیمارستان ارتش نشان داد هدف، ماموریت و شعار این نیرو ارتش فدای ملت است.

امیر سرتیپ دوم خلبان مرادبکی اظهارداشت: اولین حمله به عراق از پایگاه شهید نوژه صورت گرفت و تیزپروازان این پایگاه با هدف قرار دادن پالایشگاه، خطوط مواصلاتی، پادگان و اهداف نظامی و عقبه جنگ و ماشین جنگی دشمن بعثی را متوقف کردند.

شهید محمد نوژه در هشتم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۴، در شهر تهران و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. پدرش مردی مؤمن و مذهبی و اهل مسجد بود و محمد را از همان کودکی با نماز و روزه آشنا کرد.

محمد پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۴۲ وارد دانشکده افسری شد و پس از اتمام آن، جهت طی دوره سامانه‌های کنترل اسلحه به آمریکا رفت. پس از بازگشت از آمریکا به علت عشق به پرواز به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت.

در سال ۱۳۵۱ برای طی دوره خلبانی هواپیمایی اف -۴ برگزیده شد و پس از طی دوره مربوطه به جمع خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی پیوست.

با شروع نهضت مردم مسلمان ایران، ایشان نیز در نشر و پخش اعلامیه‌های حضرت امام (ره) فعالانه تلاش می‌کرد. او به ‌دور از چشم ساواک، دوستان و آشنایان را تشویق می‌کرد تا در تظاهرات و راهپیمایی‌های ضد رژیم پهلوی شرکت کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحریکات ضدانقلاب در پاوه، هیأتی مرکب از دکتر مصطفی چمران، امیر سرتیپ ولی فلاحی و ابوشریف معاون عملیاتی سپاه، با سه فروند بالگرد که حامل مهمات و اقلام ضروری برای نیروهای ژاندارمری و سپاه بودند، عازم شهر پاوه شدند؛ اما بالگرد حامل دکتر چمران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به محاصره مهاجمان مسلح درآمد.

پایگاه سوم شکاری همدان بلافاصله پس از مطلع شدن از ماجرا، با به پرواز درآوردن ۲ فروند هواپیمای «اف- ۴» بر فراز شهر و شکستن دیوار صوتی لحظات پراضطرابی را برای مهاجمان مسلح فراهم و زمینه حضور نیروهای مسلح خودی را فراهم کرد. سرگرد محمد نوژه خلبان یکی از این جنگنده‌ها بود.

هنگامی‌که هواپیمای وی به آسمان پاوه رسید با حجم وسیعی از آتش ضدانقلاب که ارتفاعات شهر را در اختیار داشت مواجه شد؛ لیکن بامهارت و شجاعت وصف‌ناپذیری از دیوار آتش عبور کرد و در ارتفاع پایین به کمک شهید چمران و گروه همراهش شتافت.

پس از انجام موفقیت آمیز عملیات و در حین برگشت، هواپیمای ایشان مورد اصابت عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و از کنترل خارج شد. متأسفانه هیچ‌یک از خلبانان فرصت استفاده از صندلی‌پران را نیافتند و هواپیما به کوه اصابت و در منطقه قشلاق -بین پاوه و روانسر- سقوط کرد و سرگرد خلبان محمد نوژه درحالی‌که روزه بود، با شربت شهادت افطار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha