کد خبر 214963
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

گول دلالان بازار را نخورید/ برای دریافت گواهی اسقاط، نیازی به خرید و فروش خودروی فرسوده نیست

گول دلالان بازار را نخورید/ برای دریافت گواهی اسقاط، نیازی به خرید و فروش خودروی فرسوده نیست

احمدی گفت: مردم بدانند که برای دریافت گواهی اسقاط، نیازی به خرید و فروش خودروی فرسوده نیست و می‌توانند به راحتی با مراجعه به سایت انجمن نسبت به دریافت گواهی اسقاط اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ اسقاط خودرو به فرایندی اطلاق می شود که طی آن خودرو فرسوده ازچرخه حمل و نقل درون و برون شهری خارج شده و تحویل مراکز اسقاط خودرو می شود. این روزها شایعه شده است که برای دریافت خودروی  وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده شرط است بنابراین موضوع را پیگیری کردیم تا صحت و سقم قضیه را مطلع شویم.

سید امیر احمدی؛ دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور در گفتگو با خبرنگار حیات؛ در رابطه با حواشی بوجد آمده در رابطه با اسقاط خودروهای فرسوده برای خرید خودروهای وارداتی گفت: با توجه به شرایطی که امروز در بازار با آن روبرو هستیم حاکی از این موضوع است که  یک نوع شیطنت از سوی دلالان در حال انجام است.  با توجه به اینکه حدود ۷ ماه  از تصویب آیین نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو که یکی از بندهای آن به واردات خودرو مربوط می شود، ابلاغ نشده است پس می توان دریافت که به نوعی کلاهبرداری و یا شایعه در فضای جامعه وجود دارد زیرا اتفاق خاصی رخ نداده است که این روزها شاهد وجود چنین اخباری هستیم.

وی عنوان کرد: دلیل اینکه به یکباره قیمت خودرو افزایش پیدا کرد غیرمعقول است زیرا اتفاق خاصی در مورد ابلاغیه‌ها و آیین نامه‌ها رخ نداده است و الان شاهد این هستیم که متاسفانه خودروهای فرسوده با قیمت‌های نجومی در برخی از سایت‌ها اطلاع رسانی می‌شود و باید تاکید کنم که هیچ خرید و فروشی در این زمینه صورت نمی گیرد و صرفا اطلاع رسانی می شود.

 احمدی تاکید کرد: یکی از مواردی که ما به طور جدی پیگیر آن هستیم این است که در حال حاضر ما به اندازه کافی به تعداد ۳۰ هزار گواهی اسقاط در سایت بازیافت و اسقاط کشور، موجود داریم، مردم بدانند که برای دریافت گواهی اسقاط، نیازی به خرید و فروش خودروی فرسوده نیست و می‌توانند به راحتی با مراجعه به سایت انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، نسبت به دریافت گواهی اسقاط اقدام کنند.

وی تصریح کرد: قیمت اعلامی هر گواهی اسقاط، ۳۵ میلیون تومان است و  تا زمانی که دستورالعمل های مربوطه ابلاغ نشود نمی‌توان در رابطه با شرایط دریافت خودرو، تعداد خودروهای فرسوده برای خرید خودروی وارداتی از طریق گواهی اسقاط اظهارنظر کرد زیرا ما اطلاع دقیقی از این موضوع که هر خودروی وارداتی چند خودروی فرسوده باید اسقاط شود را نداریم و و هیچ مصوبه ای تا به امروز در این زمینه نداشتیم، به طور مثال بر اساس آیین نامه سال ۹۳ ، به ازای هر یک خودروی وارداتی ۴ خودروی فرسود اسقاط می‌شد.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور تشریح کرد: شایعات زیادی این روزها در فضای مجازی پخش شده است با این تعبیر که هر کسی که یک خودروی فرسوده داشته باشد می‌تواند نسبت به خرید خودروی وارداتی اقدام کند. در حالی که مردم باید مطلع شوند که هنوز آیین نامه مربوطه تصویب نشده و مردم نیز متاسفانه نسبت به این موضوع سردرگم هستند. به دلیل وجود همین شایعات متاسفانه قیمت خودرو افزایش یافته است ولی تاکید میکنم که قیمت خودروی فرسوده در بازار امروز ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان است و قیمت گواهی اسقاط که در حال حاضر به خودروسازان داخلی ارائه می‌دهیم ۳۵ میلیون تومان است.

 وی با تاکید بر اینکه کمبود گواهی اسقاط خودرو نداریم خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد نوسازی و یا انجمن صنفی مراکز بازیافت و اسقاط خودرو، خرید خود را انجام دهند. قانون ساماندهی صنعت خودرو، دی ماه سال گذشته تصویب شد پس از آن لازم بود که آیین نامه مربوطه، ظرف مدت دو ماه آماده شود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد علیرغم گذشت ۷ ماه از تصویب این قانون، هنوز آیین نامه‌ای ابلاغ نشده است پس  نیاز است که مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده تذکرات لازم را وزارت صمت بدهد.

 دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور عنوان کرد: در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ آمده بود که خودروسازان باید ۱۰ درصد تولید خود را به جایگزینی فرسوده اختصاص دهند که این کار از طریق قرعه کشی انجام می‌شد، با توجه به اینکه از ابتدای امسال این کار انجام نشد ، وزیر صمت دستور داد تا رقم ۱۰ درصد به ۲۰درصد افزایش یابد براین اساس از شهریورماه  امسال سامانه ای راه‌اندازی شد که خودروسازان از طریق طرح قرعه کشی می توانند محصولات خود را ارائه دادند و قرعه‌کشی‌ها باید به نحوی باشد که این رقم  به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یابد. 

وی گفت: ایرانخودرو، بهمن موتور و آرین موتور جزو خودروسازان داخلی بودند که باید این دستور را اجرا میکردند ولی  تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

احمدی ضمن اظهار این موضوع که  برای امسال همان عدد ۲۰ درصد قرعه کشی هنوز اجرا انجام نشده است افزود: متقاضیانی که می خواهند خودروی فرسوده خود را به خودروی وارداتی تبدیل کنند باید صبر کنند تا خودروسازان، محصول خود را عرضه کند تا  اقدام کنند، زیرا خودروسازان باید ۲۰ درصد از تولیدات خود را به مالکان خودروی فرسوده تخصیص دهند و بر اساس دستور وزیر صمت، اولویت با خودروهای فرسوده است. به طور مثال این ماه قرار بود بهمن موتور سایت خود را برای انجام این کار بازکند تا مالکان خودروهای فرسوده بتوانند از طریق ثبت نام در طرح جایگزینی، بتوانند در قرعه کشی شرکت کنند.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور ضمن اظهار این موضوع که مرحله بعدی قرعه کشی خودروهای فرسوده هنوز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های موجود این است که مالکان خودروهای فرسوده که ۷ ماه پیش در این طرح شرکت کرده و خودروی خود را فروخته و در سامانه ثبت نام کرده اند هنوز نتوانستند خودروی جدید خود را دریافت کنند که لازم است دستگاه‌های مربوطه ورود کرده و الزامات مربوط به خودروسازان داده شود تا مالکان خودروهای فرسوده در اولویت باشند، زیرا این افراد ماشین زیر پای خود را فروخته و اسقاط کردند ولی با گذشت هفت ماه از ثبت نام هنوز خودرو ندارند. البته در شرایط فعلی خودروسازان کم کم نسبت به تحویل خودرو به مالکان خودرو فرسوده اقدام کردند ولی لازم بود که مالکان خودروهای اسقاط شده، خودروهای خود را زودتر از این زمان دریافت می‌کردند.

خبرنگار: صفورا طالب زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha