کد خبر 214930
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

وقتی جوان‌گرایی توسعه خلق می‌کند/تاریخ‌سازی ملایر در دولت سیزدهم

وقتی جوان‌گرایی توسعه خلق می‌کند/تاریخ‌سازی ملایر در دولت سیزدهم

هفته دولت امسال تصویر روشنی از جهان شهر ملایر به کشور مخابره کرد، روشن‌تر از یک دهه اخیر که دومین شهر بزرگ استان همدان را در سطح بالایی از پیشرفت و توسعه قرار داد آن هم بی‌ادعا و به دور از هیاهو.

به گزارش گروه استان های حیات؛ برشمردن اقدامات، خدمات و دستاوردهای دولت سیزدهم در شهرستان ملایر، یک نمونه از هزاران موفقیت‌های دولت در سطح کشور است که با وجود تحریم‌های ظالمانه، موانع، تنگناها و مشکلات بسیاری رقم خورد.

بهره‌برداری و یا آغاز عملیات اجرایی ۲۷۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد ریال همزمان با هفته دولت ۱۴۰۲، نشان داد که دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، آن هم در شهرستانی با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جعیت، دولتِ رکوردشکنی، دولتِ کارهای سخت و دشوار و بی‌سابقه است و برای کشور و منافع مردم، از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

امسال و در دومین سال فعالیت دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بیشتر از یک دهه گذشته در شهرستان ملایر، هفته دولت پروژه افتتاح و اجرایی شد، طرح هایی که اجرایی شدن آنها روزهای روشنی را پیش روی مردم این شهرستان قرار داد تا بار دیگر تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و شعارهای آیت‌الله رئیسی در استفاده از ظرفیت جوانان و جوان‌گرایی در بدنه دولت، رنگ واقعیت بگیرد.

مدیریت عالی شهرستان ملایر از همان روزهای نخست به تاسی از رئیس دولت سیزدهم، برای توسعه جهان شهر ملایر، جهادی وارد میدان شد و بی‌بهانه در بین مردم حضور یافت و نشان داد که با پشت میزنشینی نمی‌توان توسعه خلق کرد.

فعال بودن حدود ۴۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه در این شهرستان، مصداق بارز مدیریت میدانی، برنامه‌محوری، خلاقیت و زنده کردن امید و اعتماد بین مردم و جوانگرایی است، طرح هایی که به گفته فرماندار ویژه ملایر، دارای برنامه زمان‌بندی هستند و پس از تکمیل و بهره‌برداری، زمینه اشتغال پایدار برای ۹ هزار و ۲۸۰ نفر را فراهم خواهند کرد.

شهرستان ملایر با دارا بودن ۲ نشان جهانی مبلمان منبت و انگور و ده‌ها نشان ملی و ظرفیت‌های شاخص، مسیر تازه‌ای را در جهت رشد و توسعه در پیش گرفته و تلاش و جهاد شبانه‌روزی برای سازندگی و آبادانی در جای‌جای ملایر ملموس است، پروژه‌های عمرانی، تولیدی، فرهنگی، صنعتی، تجاری و گردشگری متعددی در دولت سیزدهم در دستور کار مدیران این شهرستان قرار گرفته است.

طرح هایی که عملیات اجرایی آنها آغاز شده، طرح های معطل یا نیمه‌کاره که با رفع موانع در مسیر احیا قرار گرفته‌اند و نیز طرح هایی که با شتاب گرفتن روند پیشرفت، در آستانه بهره‌برداری هستند. 

وقتی جوان‌گرایی توسعه خلق می‌کند/تاریخ‌سازی ملایر در دولت سیزدهم

به جرات می‌توان گفت طرح نهضت ملی مسکن یکی از موفق‌ترین مگاپروژه‌های این شهرستان است که دولت سیزدهم در ملایر رکوردشکنی کرد و تصویب، برنامه‌ریزی و تامین زمین برای ساخت بیش از ۱۳ هزار مسکن ویلایی، از آن دست اتفاقات خوب و بی‌نظیر است که امید را در دل مردم زنده کرد، در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت شهرک ویلایی ملایر و سه هزار واحدی چهار شهر دیگر، پروژه ساخت ۵۰۲ مسکن ۷۵ و ۸۵ متری در زمینی به مساحت سه هکتار که پیشتر کلنگ‌زنی شده بود، وارد فاز اجرایی شده است.

پروژه ۵۰۲ واحدی طرح نهضت ملی مسکن ملایر، شامل ۱۲ بلوک ۴۰ واحدی در پنج طبقه مسکونی و ۲ طبقه پارکینگ و یک بلوک ۲۲ واحدی در چهار طبقه مسکونی و یک طبقه پارکینگ است.

در حوزه صنعت و معدن، ملایر حرف برای گفتن بسیار دارد، در راستای همان عزم راسخ دولت مردمی سیزدهم مبنی بر احیای واحدهای تولیدی معطل، نیمه‌کاره و تعطیل، گام‌های مثبتی در این شهرستان برداشته شد، احیای شرکت ذوب آهن آلیاژی و نورد زاگرس ملایر کارخانه‌ای است که سالیان متمادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و دست آخر به گرداب تعطیلی گرفتار شد و کارگران زیادی به بیکاری مبتلا شدند.

با پیگیری‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر و تغییر مدیریت و سرمایه‌گذار جدید، دوباره این کارخانه در مسیر احیا و تولید قرار گرفت و با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی زمینه بازگشت به اشتغال ۱۸۰ نفراز کارگران آن فراهم شد.

شهرک صنعتی امام رضا(ع) از مهمترین قطب‌های فرآوری مواد معدنی کشور با ۶ واحد بزرگ است که مسائل زیست محیطی آن به دغدغه مردم تبدیل شده بود، اما با پیگیری‌های کارشناسی این مساله حل و تاییدیه زیست محیطی برای ۲ واحد از سه واحد باقیمانده صادر شد و پروانه بهره‌برداری آن در مسیر صدور قرار گرفت.

در دولت سیزدهم در این شهرستان، تولید گندم با برداشت ۴۲ هزار تُن ۳۳ درصد افزایش یافته و خرید گندم با میزان ۲۶ هزار تُن ۴۰۰ درصد بیشتر از پایان دولت قبل شده که یک رکوردشکنی است.

۱۷۰ واحد کشاورزی دامداری و روستایی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال راه‌اندازی، تکمیل و یا عملیات اجرایی شورع شده است.

ملایر با تولید بیش از پنج هزار تُن گوشت قرمز، هفت هزار تُن گوشت مرغ، ۶ هزار تُن تخم مرغ، ۱۳۰۰ تُن عسل، ۵۰۰ تُن گوشت ماهی و ۴۵ هزار تُن شیر، در تامین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد.

حدود هزار و ۸۰۰ طرح کارآفرینی روستایی و شهری در مجموع با بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال وام اشتعالزایی و ۴۱ هزار و ۲۸۴ نفر هم وام فرزندآوری، ازدواج، ودیعه مسکن و حمایتی پرداخت شد.

پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها نیز ۴۳ هزار میلیارد ریال حدود ۲۰ برابر شده و ۸۳۰ میلیارد ریال نیز عملیات روستایی انجام شده است.

آسفالت معابر روستایی و شهری و جاده‌ها در دولت سیزدهم در شهرستان ملایر ۲۷۰ درصد رشد داشته و با اعتبار سه هزار میلیارد ریال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع آسفالت‌ربزی صورت گرفته که در تاریخ ملایر بی‌سابقه است.

در دولت سیزدهم ۲ هزار میلیارد ریال برای اصلاح و ارتقا و اصلاح و امین‌سازی جاده‌های ملایر هزینه شد. برنامه‌های تقویت، توسعه و حفظ پایداری شبکه برق و توسعه و اصلاح شبکه آب و فاضلاب ۳۸۰ درصد و توسعه و تجهیز زیرساخت‌های مخابراتی ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

ساخت، تکمیل، تجهیز و توسعه بیش از ۱۰ مرکز بیمارستانی و درمانی و امدادی در نقاط مختلف شهرستان ملایر با اعتباری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال از اقدامات سال گذشته در دولت سیزدهم است.

دانشکده فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه ملایر، خوابگاه‌های دانشگاه ملایر و دانشکده خوارزمی هم تکمیل و تجهیز و ۱۵ فضای آموزشی در حوزه آموزش و پرورش احداث یا بازسازی و تجهیز شده و یک‌هزار میلیارد ریال برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

بیش از ۱۰ پروژه ورزشی در مناطق مختلف این شهرستان احداث و افتتاح شد و برای اقشار کم برخوردار نیز ۱۰۳ منزل مسکونی احداث و ۴۵ واحد دیگر کلنگ‌زنی شد و ۱۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به پنج هزار و ۵۰۰ نفر پرداخت شد.

ساخت هتل بلوار پرستار ملایر که ۱۶ سال نیمه‌کاره رها شده بود، با یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار در سه هزار مترمربع زیربنا آغاز شده است.

۶ اثر تاریخی شهرستان ملایر همچون "یخدان میرفتاح" با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال وارد فاز مرمت و احیا شده، واحدهای مختلف صنایع دستی و گردشگری روستاها نیز با بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در مرحله تکمیل و راه‌اندازی و یا شروع عملیات اجرایی هستند. 

وقتی جوان‌گرایی توسعه خلق می‌کند/تاریخ‌سازی ملایر در دولت سیزدهم

ذکر این نکته قابل ذکر است که تنها در یک روز از هفته دولت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و استاندار همدان، ۲۴۸ طرح و پروژه با اعتباری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که دولتمردان این شهرستان با عزم و اراده راسخ در توسعه و پیشرفت ملایر، تاریخ‌سازی کردند.

این اقدامات تنها گوشه‌ای از صدها و هزاران دستاورد دولت مردمی و انقلابی دولت سیزدهم در شهرستان ملایر است که ملایر را روی ریل پیشرفت و آبادانی قرار داده و آینده امیدوارکننده‌ای در انتظار مردم است و به طور قطع فردای ملایر بهتر از امروز خواهد بود.

در این راستا طرح تولید فروسیلیسیوم شرکت آساآذرین با سرمایه‌گذاری هفت هزار میلیارد ریالی و ایجاد اشتغال برای ۱۶۰ نفر و شرکت لوتوس آدلی با سرمایه‌گذاری معادل هفت هزار میلیارد ریالی و اشتغال ۱۵۰ نفری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

یک طرح شمش منیزیم نیز با سرمایه‌گذاری هفت هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۱۶۰ نفر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به تنهایی می‌تواند بیش از ۲ برابر نیاز تجاری شمش منیزیم کشور را تامین کند.

احداث کارخانه تولید دستکش جراحی و معاینه یکی از اقدامات شاخص این شهرستان است که در حوزه دانش‌بنیان گام‌های اثرگذاری برداشته و ۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد، این شرکت دانش‌بنیان در زمینی به مساحت ۱۶ هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی احداث شد که برای ۱۴۸ نفر از جوانان ملایری ایجاد اشتغال کرده و هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

طرح توسعه معدن آهن ملایر در شرکت معادن سرمک نیز در زمینه تولید آهن مگنتیت در زمینی به مساحت یک هکتار و ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در دست اجرا است که ۷۰ نفر صاحب شغل پایدار خواهند شد و ظرفیت تولید این طرح ۳۵۰ هزار تُن آهن مگنتیت در سال است.

طرح توسعه شرکت کیان‌کُرد از دیگر اقداماتی است که در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۳۸۰ مترمربع و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال احداث و به بهره‌برداری رسیده، طرح توسعه این شرکت به افزایش ۴۰ کارگر انجام شده و ظرفیت تولید سه هزار و ۴۰۰ تُن منسوج استخوان‌بندی تایر خودرو و تسمه نقاله را در سال دارد.

اَبَرپروژه کارخانه شیشه در زمینه تولید انواع شیشه خودرو، با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال همزمان با هفته دولت امسال عملیات اجرایی آن آغاز شد که در خاورمیانه کم‌نظیر است.

ساخت پروژه خط آهن ملایر- همدان طی ۲ سال گذشته شتاب گرفته، طول خط این راه آهن ۷۵ کیلومتر است که در ۲ قطعه ۴۱.۵ و ۳۳.۵ کیلومتری در دست احداث است و اعتبار هزینه شده برای این طرح راهبردی تا پایان سال گذشته ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال بود که اجرای این مگاپروژه، ملایر را به محوری راهبردی و ترانزیتی برای اتصال شمال غرب و به جنوب غرب کشور تبدیل خواهد کرد.

توسعه و تکمیل راه‌های اصلی شهرستان ملایر، ۱۰۰ درصد در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم با ۲ هزار میلیارد ریال رشد داشته است.

در حوزه کشاورزی، پنج واحد پرورش مرغ گوشتی به مساحت ۴۵ هزار مترمربع در نقاط مختلف ملایر اجرا شده یا در دست بهره‌برداری است و بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده و ظرفیت تولید آنها در مجموع ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ گوشتی با وزن ۱۱۰۰ تُن است. 

وقتی جوان‌گرایی توسعه خلق می‌کند/تاریخ‌سازی ملایر در دولت سیزدهم

برای نخستین بار در کشور عملیات اجرایی پالایشگاه انگور با سرمایه‌گذاری هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع با هدف فرآوری و برندسازی محصولات همزمان با هفته دولت آغاز شد و برای ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

مجتمع تجاری پلاک ۱۷ از سوی شهرداری در دست اجرا است و در مراحل پایانی به سر می‌برد، ساختمانی زیبا در زمینی به مساحت ۶۸۰۰ مترمربع که مجموع سرمایه‌گذاری آن شامل زمین و عملیات عمرانی بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال بوده است، این مجتمع تجاری مدرن در ۶ طبقه پذیرای بازاریان و کسب و کارهای مختلف شهرستان(بازار لوازم خانگی) خواهد بود.

در راستای توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست در شهرستان تاریخی ملایر پروژه "متل بام ملایر" به مرحله بهره‌برداری رسیده است، مساحت این مجتمع گردشگری و اقامتی ۶۰۰ مترمربع است و بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده و بدون شک این مجتمع با میزبانی از مسافران و گردشگران می‌تواند گامی موثر در شکوفایی ظرفیت گردشگری و توریستی شهرستان ملایر باشد.

رستوران سنتی ققنوس در بام ملایر در فضایی به وسعت ۵۰۰ مترمربع متعلق به شهرداری با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها به همراه ده‌ها پروژه‌هایی که در دولت سیزدهم طراحی تکمیل و اجرا شده و یا در دست احداث و اقدام قرار دارد و زمینه رشد تولید جذب گردشگر و افزایش اشتغال در این شهرستان را بیش از پیش فراهم کرده و آینده‌ای امیدبخش و سرشار از پیشرفت، عدالت، رفاه و آبادانی را پیش روی مردم جهان شهر ملایر قرار می‌دهد.

طی یکسال گذشته ۱۸ واحد بزرگ صنعتی با بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای بیش از چهار هزار نفر احیا، تکمیل و راه‌اندازی و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

موانع پیش روی ۱۸ واحد صنعتی، معدنی کشاورزی گردشگری در این شهرستان رفع شد و برای ۱۴ واحد با سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ظرفیت بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha