کد خبر 214765
۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷

«حیات» گزارش می دهد؛

خودرو روی لاین سرعت

خودرو روی لاین سرعت

وزارت صمت به منظور ایجاد توازن در بازار خودرو در نظر دارد برای سال جاری رکورد تولید این محصول را تا پایان سال به عدد یک میلیون و پانصد هزار دستگاه برساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در یک نگاه مقایسه ای به بازار خودرو می توان به این نتیجه رسید که حال و روز این بازار در روزهای جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل فضای آرامتری را در حال سپری کردن است که این آرامش ثمره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و ثبات قیمت ارز در بازار است.

در اسفند 1400 بود که ابراهیم رئیسی به سراغ خط تولید خودروسازان داخلی رفت تا از نزدیک در جریان چرایی ناترازی تولید و عرضه محصولات قرار گیرد. در این بازدید رئیس جمهور به منظور بهبود شرایط در تولید و عرضه خودرو 8 دستور صادر کرد که مخاطب آن وزارت صمت بود که مسئول اجرای این دستورات شد.

مواردی همچون بهبود شرایط تولید و توزیع خودرو، تامین قطعات، ترخیص سریع اتومبیل های دپو شده در خودروسازی ها، حرکت به سمت رشد پنج درصدی تولید برای سال 1401 و توقف خط تولید خودروهای قدیمی و حرکت به سمت تولید خودروهای جدید و با کیفیت از جمله مواردی بود که رئیسی وزیر صمت را مکلف به پیگیری و عملیاتی کردن آنها کرده بود.

از دیگر دستورات رئیس جمهور برای ساماندهی بازار خودرو ایجاد شفافیت در فرایند قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو بود.

پس از ابلاغ این دستورات بود که وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه ریزی های خود را برای اجرای این ماموریت ها در سه گام برای بازه زمانی سال 1401 تا 1404انجام داد تا در یک فرایند منسجم و هدفمند صنعت خودرو در کشور با تحول جدی رو به رو شود.

گام نخست وزارتخانه در این خصوص تثبیت جریان تولید و آماده‌ سازی به منظور احیای ظرفیت‌ های موجود بود تا در سایه آن در مدت زمانی 1401 تا 1402 چهار موضوع حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ ها، بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلید بخورد.

با توجه به آمارهای ارائه شده می توان به این نتیجه رسید که اتخاذ تدابیر جدید و حاکم شد نگاهی نوع به صنعت خودرو باعث گردید تا رکورد تولیدیک میلیون و 242 هزار دستگاه انواع خودرو برای سال 1401 به ثبت برسد و همچنین 105 هزار خودروی ناقص تکمیل و به بازار عرضه شوند.

آنطور که وزارت صمت اعلام کرده رشد تولید در سال 1401 نسبت به سال قبل خود رشد سی و نه درصدی را نشان می دهد و به جرات می توان گفت که تولید بالغ بر یک میلیون و نهصد و 44 هزار و 148 دستگاه خودرو از جمله دستاوردهای مهم دولت در طی دوسال اول فعالیت خود بوده است.

روند رو به رشد تولید و عرضه خودرو در کشور باعث گردید تا علارغم تحریم های اعمال شده در این حوزه ایران در سال 2022 در رتبه چهاردهم تولید خودرو در جهان قرار بگیرید. این حرکت در سال جاری نیز ادامه یافت به نحوی که آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت صمت حکایت از آن دارند که در چهار ماه ابتدایی سال جاری تولید انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش یافته است به نحوی که در 4 ماه ابتدای سال گذشته در مجموع 340 هزار انواع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد 30 درصدی تولید انواع خودرو در ۴ ماه ابتدای امسال به  442 هزار و 686 دستگاه افزایش یافت.

با استناد به این آمار و ارقام می توان این ادعا را داشت که بنابراین تولید خودروی سواری در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 27 درصدی را به ثبت رسانده و تولید وانت بار پنجاه و دو درصد رشد را نشان می دهد. از سوی دیگر تولید ون شصت درصد، تولید مینی ‌بوس و میدل‌ باس بیست و پنج درصد و کامیون و کامیون کشنده هفتاد و هفت درصد رشد داشته است.

با توجه به این روند رو به رشد تولید خودرو در کشور از وزارت صمت خبر می رسد که برنامه های جدیدی برای ثبت رکورد تولید این محصول در کشور در دستور کار قرار گرفته به نحوی که عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرده که امسال برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را داریم.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha