کد خبر 214705
۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

وزیر کشور: رفع مشکل سالمندی از اولویت‌های جدی کشور است

وزیر کشور: رفع مشکل سالمندی از اولویت‌های جدی کشور است

وزیر کشور گفت: با کاهش جمعیت و افزایش سالمندی که سم مهلکی برای آینده کشور خواهد بود، شرایط سخت و دشواری را در آینده خواهیم داشت و از این رو توجه به موضوع جمعیت یک اولویت اساسی برای کشور و استان سمنان است.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ احمد وحیدی، وزیر کشور دقایقی قبل در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب فدک شاهرود با بیان اینکه شاهرود شهرستانی مهم و با سابقه تاریخی و منطقه‌ای عالم‌خیز است، اظهار کرد: این منطقه فرهیختگان بسیاری را در سطح کشوری و بین‌المللی پرورانده و از این حیث بسیار مهم است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی بسیار مهمی که در شهرستان شاهرود در کنار سایر ظرفیت‌ها وجود دارد، خواستار بازشناسی ظرفیت‌های فرهنگی این شهرستان و استفاده از آن در پیشبرد برنامه‌ها در سطوح ملی و استانی شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه هفته دولت فرصتی مناسب برای بررسی پروژه‌ها و کمبودهای اجرای طرح‌ها در نقاط مختلف کشور است، گفت: در هفته دولت باید پروژه‌های مختلفی که در کشور اجرا می‌شود، بررسی و در ارتباط با ادامه این پروژه‌ها تصمیم‌گیری شود و مسیر کار بهتر از گذشته پیش برود.

آب و جمعیت؛ دغدغه‌ جدی کشور 

وحیدی همچنین با اشاره به موضوعات آب و جمعیت که از دغدغه‌های جدی کشور به خصوص استان سمنان است، بیان کرد: ما همه پروژه‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها را برای جمعیت اجرا می‌کنیم و اگر منطقه‌ای در کشور دچار سالمندی و پیری جمعیت شود، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده هولناکی در انتظار ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان سمنان از حیث جمعیت متأسفانه وضع خوبی ندارد، افزود: یکی از کارهای بزرگی که در این استان باید به طور جدی در دستور کار انجام گیرد، رفع مشکل جمعیت است.

وزیر کشور ادامه داد: با کاهش جمعیت و افزایش سالمندی که سم مهلکی برای آینده کشور خواهد بود، شرایط سخت و دشواری را در آینده خواهیم داشت و از این رو توجه به موضوع جمعیت یک اولویت اساسی برای کشور و استان سمنان است.

وحیدی با بیان اینکه تأمین آب اولویت دیگری در کشور و استان سمنان محسوب می‌شود که باید به طور شایسته به آن نیز توجه شود، گفت: شهرستان شاهرود دارای معادن ذی‌قیمتی است که بسیار مهم است و باید در دستور کار بهره‌برداری قرار گیرد؛ اما این بهره‌برداری باید با توجه به همه الزامات آن انجام شود.

مسأله آب مهم‌تر از بهره‌برداری معادن غنی شاهرود است

وی با تأکید بر اینکه مسأله آب بسیار مهم‌تر از بهره‌برداری از معادن غنی شهرستان شاهرود است، تصریح کرد: در حوزه بهره‌برداری از معادن بدون در نظر گرفتن مسأله و مشکل آب نباید اقدامی صورت گیرد و باید برای برداشت از معادن که به گفته مسؤولان استان به آب آشامیدنی مردم لطمه می‌زند، تدبیر شود.

وزیر کشور با اشاره به مسائل سد کالپوش گفت: سد کالپوش نیز باید پس از تأمین آب روستاهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد؛ اما مسأله مهم‌تر در این زمینه استفاده از پساب فاضلاب است که باید پس از تصفیه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وحیدی تصریح کرد: بزرگترین امکانی که هم‌اکنون در اختیار ما قرار دارد، شبکه فاضلاب است و در همه جای شاهرود این شبکه باید به طور گسترده و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده اجرا و تکمیل شود.

وی گفت: با تکمیل شبکه فاضلاب منابع آبی مهمی که در منطقه وجود دارد، مورد استحصال و استفاده قرار می‌گیرد و توجه به موضوع پساب و تصفیه‌خانه ۲ امر مهمی است که در این راستا باید به آنها توجه شود.

وزیر کشور بیان کرد: توجه به موضوع پساب و تصفیه‌خانه امر مهمی است که به خصوص می‌تواند به بخش‌های صنعت و کشاورزی پس از تصفیه کمک کند و این طرح‌ها باید تکمیل شود.

وحیدی با بیان اینکه تکمیل شبکه فاضلاب در شهرستان شاهرود باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد، گفت: بنا به اعلام مسؤولان مربوطه هم‌اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد شبکه فاضلاب در این شهرستان اجرا شده است و عقب‌ماندگی در این بخش باید رفع شود تا منابع آبی موجود پاسخگوی نیازها باشد.

وی همچنین با بیان اینکه انتظار داریم تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب شاهرود به طور جدی اجرایی شود، عنوان کرد: کار خوبی که در شهرستان شاهرود به ثمر نشسته، احداث تصفیه‌خانه فعلی است که در همین یک مرحله از اجرا هم نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت و باید باقدرت ادامه یابد.

استفاده از پساب‌ها؛ راهکار مهم تأمین منابع آبی

وزیر کشور با بیان اینکه در برنامه استانداری سمنان استحصال از منابع موجود برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: نباید بگذاریم فاضلاب موجود هدر رود و استفاده از پساب‌ها یکی از راهکارهای مهم برای تأمین منابع آبی است که می‌تواند به افزایش نرخ بهره‌وری کمک کند و این امر باید مدنظر قرار گیرد.

وحیدی با بیان اینکه پساب منابع راحت آبی است که در اختیار قرار دارد، گفت: سایر مسائل و موارد نیز با حضور استاندار سمنان، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شاهرود پیگیری می‌شود؛ همه باید امروز دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا مسائل شهرستان شاهرود رفع شود.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا فرمودند که هفته دولت فرصتی است که می‌توان بررسی کرد که در سال گذشته چه اقداماتی انجام شده است و برای سال آینده نیز می‌خواهیم چه اقداماتی را انجام دهیم و به نوعی سال دولت از هفته دولت آغاز می‌شود و این ۲ نقطه اتصال نگاه متعالی رهبری است.

وزیر کشور اضافه کرد: وقتی به کارهای انجام‌شده در سال گذشته نگاه می‌شود، باید امام زمان (عج) و مردم راضی باشند و امیدواریم این تلاش‌ها با همت و عزم بیشتر و حرکت جهادی قوی‌تری در کشور و استان سمنان دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha