کد خبر 214695
۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

«حیات» از سرنوشت نامعلوم امام موسی صدر گزارش می دهد؛

پرواز پر ابهام صدر

پرواز پر ابهام صدر

سال ها از مفقود شدن امام موسی صدر می گذرد اما همچنان پرونده این شخصیت دینی و سیاسی در هاله ای از ابهام به سر می برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ امروز 9 شهریور مصادف با روز ناپدید شدن سید موسی صدر بنیانگذار مشهور جنبش امل و رهبر سابق مسلمانان شیعه لبنان است. گزارشات، حاکی از آن است که امام موسی صدر کشته نشده و در زندان‌های لیبی بوده است. پس از سقوط معمر قذافی نیز هیچ گزارش رسمی جدیدی از وضعیت او به دست نیامد.

امام موسی صدر با رویکرد سیاسی روشن خود مسلمانان و مسیحیان لبنان و پیروان سایر ادیان را به سوی عقیده سیاسی روشن همزیستی مسالمت آمیز هدایت کرد و نقش برجسته ای در صحنه لبنان معاصر و سیاست بین الملل خاورمیانه ایفا کرد.

یکی از پیشوایان ارتدکس لبنان درباره او می گوید: «امام موسی صدر یک شخصیت فوق العاده بود. هیبت و جذابیت او سبب احترام دوستان و دشمنانش به وی بود و همه مجذوب و شیفته اخلاق، رفتار و جذبه وی می شدند.»

زمانی که لیبی نهمین سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت اما امام موسی صدر در جایگاه میهمانان حضور نداشت. چند روز بعد مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان فوراً با سفارت لیبی در لبنان تماس گرفت و جویای وضعیت امام صدر شد، اما سفارت لیبی صرفا به این پاسخ بسنده  کرد که «امام موسی صدر و دو همراه ایشان عصر روز ۳۱ اوت با هواپیمای خطوط هوایی ایتالیا، لیبی را به قصد رم ترک کرده اند.»

پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر به یکی از مسائل مهم در میان رویدادهای اصلی خاورمیانه مبدل شده است. دولت های لبنان، ایران و لیبی و اقشار مختلف مسلمانان شیعه کشورهای خاورمیانه موضوع ناپدید شدن و کشف سرنوشت وی را پیگیری و دنبال می کنند، این مساله همچنین به یک جدال بین المللی دراز مدت دامن زده و سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و حتی دربار پاپ واتیکان در رم را درگیر کرده است.

به منظور شفاف شدن موضوع ناپدیدی امام موسی صدر تعدادی از سران ادیان مختلف از دولت ایتالیا خواستار تحقیقات در این خصوص شدند که در پی آن ایتالیا رسماً اعلام کرد که امام موسی صدر و ۲ همراه او هرگز وارد خاک ایتالیا نشده اند.

بیروت در این باره اعلام کرد، تنها در قبال اطلاعات مشخص‌کننده سرنوشت امام موسی صدر حاضر است تا هانیبال قذافی را به طرابلس تحویل دهد.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از برخی از کارشناسان مسئله امام موسی صدر اعلام کرد، بازداشت هانیبال برگ برنده‌ای در دست لبنان است و این کشور حاضر نیست آن را بدون دریافت اطلاعات قاطع در مورد سرنوشت صدر و دو همراهش از دست بدهد.

منبع مذکور همچنین فاش کرد، شورای انتقالی سابق لیبی، همکاری محدودی را در این زمینه انجام داده اما تلاش‌هایش به‌شکل ناگهانی متوقف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha