کد خبر 214576
۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

سد بلوبین زنجان با همت و تلاش مضاعف دولت در آستانه آبگیری

سد بلوبین زنجان با همت و تلاش مضاعف دولت در آستانه آبگیری

 سد سازی یکی از مهمترین اقدامات در راستای حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی است که "بلوبین" یکی از این سدهای مهم در دست احداث شهرستان ایجرود در زنجان و جزو مصوبات سفر رییس جمهور به این استان بوده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سد سازی یکی از نیازهای جدی جوامع به خصوص مناطق واقع در اقلیم خشک و کم بارش است که علاوه بر تامین آب شرب مورد نیاز، توسعه بخش های کشاورزی و صنعتی را نیز در پی دارد. در کشورهای در حال توسعه که روز به روز بر جمعیت آن و مصارف منابع طبیعی افزوده می شود، تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف از اولویت های اساسی و انکارناپذیر است که این امر با سد سازی و مهار آبهای سطحی مورد توجه مسوولان قرار می گیرد.

سدسازی راهکاری برای تامین آب مطمئن و پایدار و مقابله با کم آبی است.در ایران نیز که جزو کشورهای درحال توسعه محسوب می شود، با توجه به اقلیم خشک آن و نامناسب بودن پراکندگی زمانی و مکانی بارندگی ها در فصول مختلف، جمع آوری و ذخیره آبهای روان و سطحی و ایجاد منابع آبی پایدار و مطمئن یکی از راهکارهای مقابله با کم آبی است که این امر از سالهای دور مورد توجه قرار گرفته است.

سد بلوبین زنجان با همت و تلاش مضاعف دولت در آستانه آبگیری

سد بلوبین زنجان اسفند ماه امسال آبگیری می‌شود

در استان زنجان نیز که هم اکنون ۶۹ طرح سد سازی در دست مطالعه، اجرا و بهره برداری است، سد سازی یکی از مهمترین اقدامات در راستای حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی است که بلوبین یکی از سدهای مهم در دست احداث استان و جزو مصوبا سفر رییس جمهور بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه سد بلوبین هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تاکنون برای این سد بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اتمام آن مورد نیاز است.

اکبر باقری اظهار داشت: پیمانکار این پروژه نیز ۱۴۰ میلیارد تومان از کارفرما مطالبه دارد و با این وجود کار با سرعت و همت پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: سد بلوبین طبق برنامه زمان بندی شده پیش می رود و وزیر نیرو نیز شخصا پیگیر آن است و جزئیات طرح را بررسی و پایش می کند.

باقری تصریح کرد: این سد ۲۹ میلیون مترمکعب حجم مخزن و ۱۷.۵ میلیون مترمکعب حجم آب تنظیمی دارد که از این میزان نیز ۳.۵ میلیون مترمکعب برای شرب، ۶ میلیون مترمکعب بخش صنعت، ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست و ۶ میلیون مترمکعب برای محیط زیست در نظر گرفته شده است.

۱۱۶ هکتار زمین تا آغاز عملیات آبگیری سد بلوبین تملک می‌شود.وی یادآورشد: این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر و از پی ۷۳.۵ متر، طول تاج ۲۹۵ متر و حجم عملیاتی خاکی آن چهار میلیون مترمکعب است که ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است.

باقری با بیان اینکه حجم عملیات بتنی سد ۹۳ هزار مترمکعب است، افزود: میزان اراضی مورد نیاز برای آبگیری سد ۱۱۶ هکتار است که تملک خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶ هکتار از اراضی مورد نیاز این سد تملک شده است، اظهار داشت: تملک همه اراضی مورد نیاز این سد تا پایان امسال با صرف حدود ۸۰ میلیارد تومان به پایان می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تاکید کرد: این سد با تعصب و تلاش پیمانکاران طبق زمانبندی تعریف شده از سوی وزارت نیرو، اسفند ماه امسال آبگیری می شود.

سد بلوبین زنجان با همت و تلاش مضاعف دولت در آستانه آبگیری

تغییر اقلیم موجب کاستن ۱۰ متری از ارتفاع سد بلوبین از بستر رودخانه در مرحله بازنگری شد.باقری گفت: به دلیل کاهش میزان بارندگی‌ها و تغییر اقلیم، سد بلوبین ۴۷ متر از بستر رودخانه بالا آمده است که در مطالعات اولیه این میزان ۵۷ متر بود حجم سد نیز قبل از بازنگری ۵۶ میلیون مترمکعب بود که بعد از بازنگری به ۳۰ میلیون مترمکعب رسید.

وی افزود: عملیات اجرایی این سد از سال ۹۰ آغاز شد در مقطعی، تمام پرداختها به سمت غیرنقدی رفت که در آن مقطع وضعیت اعتباری طرح های حوزه آب ضعیف شد ولی در ۲ سال اخیر اعتبارات خوبی برای سدهای استان تزریق می شود.

باقری گفت: سد بلوبین سال قبل جزو طرح های اولویت دار اعلام نشد و تنها ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافت اما امسال این سد جزو طرح های اضطرای مطرح شد که باید سریع در مدار بهره برداری قرار گیرد که بر همین اساس امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شد.

وی یادآورشد: شرکت آب منطقه ای زنجان در سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان زنجان ۶ مصوبه داشت که اختصاص مبلغ ۱۸۳ میلیارد تومان برای تکمیل سد بلوبین شامل ۱۵۳ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) و ۳۰ میلیارد تومان از محل منابع استانی از جمله این مصوبات بود.

باقری با بیان اینکه اختصاص این میزان اعتبار عملیات تکمیل سد بلوبین را سرعت بخشید، گفت: این سد ۲ خط انتقال شامل یک خط پلی‌اتلین به طول ۱۴ کیلومتر به سمت شهر حلب و یک خط فولادی با قطر ۷۰۰ کیلومتر به سمت شهر زرین‌آباد دارد. 

سد بلوبین زنجان با همت و تلاش مضاعف دولت در آستانه آبگیری

۱۸۳ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور برای تکمیل سد بلوبین اختصاص یافت

استاندار زنجان نیز تکمیل سدهای در دست ساخت را از برنامه های لازم برای مقابله با کم آبی و برداشت های بی رویه از آبهای زیرزمینی بیان کرد و گفت: تکمیل طرح ها سد سازی نیمه تمام مورد تاکید جدی مسوولان کشور است که در سفرهای استانی نیز اعتبارات ویژه ای برای آنها پیش بینی می شود.

محسن افشارچی با بیان اینکه مطالعات سد بلوبین از سال ۷۰ و عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده است، افزود: در سفر استانی رییس جمهور به زنجان نیز بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سدهای "مراش و بلوبین" اختصاص یافت که از این میزان ۱۸۳ میلیارد تومان سهم سد بلوبین است.

وی اظهار داشت: سد بلوبین که در روستایی به همین نام در شهرستان ایجرود واقع شده است، در صورت تکمیل آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha