کد خبر 214446
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

عضویت ایران در بریکس خنجری در قلب ساز و کار تحریم هاست

عضویت ایران در بریکس خنجری در قلب ساز و کار تحریم هاست

حضرت پور با بیان اینکه گروه بریکس عمق نفوذ مطلوبی در تحولات سیاسی و اقتصادی جهان را دارست، گفت: عضویت ایران در گروه بریکس فرصت‌ساز و خنجری در قلب سازوکار تحریم است.

روح‌الله حضرت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در خصوص اهمیت عضویت ایران در گروه بریکس گفت:  در این برهه از تاریخ سیاسی کشورمان که کشورهای غربی به تمام توان به دنبال انزوای سیاسی و اقتصادی ایران هستند، عضویت در اجلاس بزرگی مثل بریکس برای کشور فرصت‌ساز و با ارزش است.

وی افزود: حدود ۳.۲ میلیارد نفر جمعیت کره زمین در قالب گروه بریکس گرده هم آماده اند که باعث رونق بیشتر بریکس و افزایش اثرگذاری آن در نظم جهانی خواهد بود، لذا باید گفت این حجم از حضور اعضای گروه بریکس زمینه ساز میزان قابل توجهی از تولید ناخالص جهان است که قریب به ۳۰ درصد از آن برآورد شده و در دست این گروه قرار گرفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس از عضویت کشورمان در گروه بریکس حمایت می کنند، خاطر نشان کرد:  گروه بریکس عمق نفوذ مطلوبی در تحولات سیاسی و اقتصادی جهان را دارست. همانگونه که این گروه می تواند با گروه G20 رقابت کرده و به عنوان المانی بر علیه تبعیض کشورهای غربی خصوصا آمریکا، نسبت به سایر کشورها باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: از آنجایی که محوریت بریکس افزایش و توزیع عادلانه تجارت جهانی و تجارت مازاد تولید در کشورهای عضو است، طبیعتا کشورهای تمامیت‌خواهی مثل ایالات متحده با اساس وجود آن زاویه دارند.

حضرت پور با اشاره به اینکه عضویت در شانگهای و همچنین عضویت در بریکس از ابتدای سال جدید میلادی محقق خواهد شد، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد تشکیل گروه‌های نو ظهور از این دست، نظم جدید جهانی با تشکیل اتحادیه‌ها و بلوک‌های سیاسی را نوید می‌دهدکه این بخشی از هدفگذاری دولت سیزدهم برای اساتفاده از ساز و کارهای چند جانبه است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به این ساز و کار برای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی خوشبین است، عنوان کرد: تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در برابر نهادهای غربی هم چون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از دیگر دستور کارهای مهم بریکس است که خنجری بر قلب سازگار و تحریم تلقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha