کد خبر 214423
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

ال پاییس: زلنسکی به دنبال برگزاری انتخابات است

ال پاییس: زلنسکی به دنبال برگزاری انتخابات است

یک روزنامه اسپانیایی گزارش کرد، رئیس جمهور اوکراین در نظر دارد برای برگزاری انتخابات در سال آینده میلادی با این هدف که محبوبیت خود را افزایش دهد، فراخوان صادر کند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از پایگاه راشاتودی، اوکراین در حال حاضر تحت قانون حکومت نظامی قرار داشته به این معنی که برگزاری انتخابات در آن با محدودیت همراه شده است اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی از امکان برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش صحبت کرده و گفت: "منطق این مساله این است که اگر شما از دموکراسی محافظت می‌کنید باید همچنین از آن در طول جنگ نیز محافظت کنید و یک راه برای محافظت از آن برگزاری انتخابات است."

روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین ماه گذشته میلادی به این مساله اشاره کرد که "به زودی قانون (انتخابات) به‌روز رسانی خواهد شد" چون "دموکراسی نمی‌تواند متوقف شود."

این متحد زلنسکی که در ماه اکتبر دوره‌اش به همراه دیگر همکاران پارلمانی او به پایان می‌رسد، گفت، در این زمینه پیامی از سمت "اروپا و دیگران" منتقل شده است.

به نوشته روزنامه ال پاییس، این صحبت رئیس پارلمان اوکراین اشاره به حامیان آمریکایی کی‌یف در احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا دارد. هفته گذشته هیاتی دو حزبی از سناتورهای آمریکایی متشکل از سناتورهای دموکرات، الیزابت وارن و ریچارد بلومنتال و همچنین لیندسی گراهام جمهوریخواه، به کی‌یف سفر کردند. بر اساس این گزارش، هدف از سفر آنها اصرار کردن برای برگزاری انتخابات به عنوان آنچه که "امر ضروری برای دموکراسی" خواندند، بوده است. برخی از منتقدان سیاست حمایتی واشنگتن در قبال اوکراین بر این موضوع تاکید کرده‌اند که کی‌یف در زمان جنگ ژست دموکراسی را که قبلا داشت کنار گذاشته است.

بر اساس اعلام برخی تحلیلگران اوکراینی، مسائل داخلی نیز ممکن است زلنسکی را به سمت فراخوان دادن برای برگزاری یک انتخابات برده باشد. مارک سافچوک، یک مفسر اوکراینی به روزنامه ال پاییس گفت، دستور کار ضد فسادی که زلنسکی (که با آن به دنبال تبدیل کردن خودش از یک بازیگر کمدی تلویزیون به یک ستاره سیاسی و خدمتگزار مردم است) به پیش برده به واقعیت نپیوسته و نمی‌تواند آن را از مقابل چشمان مردم عادی اوکراین پنهان کند.

همچنین چند منبع خبری ناشناس نزدیک به وزارت امورخارجه اوکراین به این روزنامه بیان کردند، هدف واقعی زلنسکی از جستجوی برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۴ این است که در بهترین موضع ممکن برای مذاکرات بر سر پایان دادن به جنگ با روسیه قرار بگیرد. ضد حمله کی‌یف که در ماه ژوئن اجرا شد، هم اکنون از دید متحدان غربی به عنوان یک شکست غم انگیز در نظر گرفته می‌شود که به رغم ضایعات جدی که از جنبه پرسنل و تجهیزات به اوکراین وارد کرد صرفا یک سری فتوحات ارضی حداقلی را رقم زده است.

از طرفی نتیجه برگزاری هر گونه انتخابات زودهنگام از سوی زلنسکی مسلم است چون این رئیس جمهور اوکراین کمتر از یک ماه قبل از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین فعالیت تمامی احزاب سیاسی مخالف را ممنوع کرده و همه رسانه‌های بالقوه مخالف را در قالب یک رسانه دولتی تجمیع کرد. به نوشته ال پاییس، هیچ چالش بالقوه انتخاباتی تاکنون برای زلنسکی مطرح نشده و احتمالا هرگز مطرح نخواهد شد.

همچنین با وجود مسلم بودن نتیجه انتخابات احتمالی، مشخص نیست که چطور زلنسکی که می‌خواهد از رهگذر این انتخابات محبویت خود را تقویت کند. بر آورد شده که بیش از شش میلیون اوکراینی از این کشور فرار کرده‌اند که خود این امر رای دادن آنها را غیرممکن می‌کند. حدود ۷۰۰ هزار اوکراینی هم در ماموریتهای دفاعی درگیر بوده و به آسانی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. نگرانی‌ها درباره احتمال حمله به حوزه‌های انتخاباتی نیز می‌تواند هر چه بیشتر جلوی شرکت رای دهندگان در انتخابات را بگیرد. خود زلنسکی روز یکشنبه اذعان کرد که برنامه‌ای برای تسهیل شرکت ایمن نظامیان اوکراینی حاضر در خط مقدم در انتخابات متصور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha