کد خبر 214278
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

«حیات» از تلاش دولت برای تحقق وعده ساخت مسکن گزارش می دهد؛

گام بلند برای خانه دار شدن مردم

گام بلند برای خانه دار شدن مردم

یکی از شعارهای اساسی دولت در دوران انتخابات رفع دغدغه مسکن در بین اقشار مختلف مردم بود. حالا اخبار رسیده از وزارت راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که می توان تا پایان سال چشم انتظار تحقق وعده دولت در ساخت مسکن بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ همزمان با هفته دولت بیش از یکصد و یک هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن به متقاضاین در سراسر کشور تحویل شد. اقدامی که از سوی وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

در مراسمی که در این زمینه برگزار شد مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی احداث و تکمیل واحدهای مسکونی مربوط به نهضت ملی مسکن را از اولویت ‌های اساسی وزارتخانه متبوعش در دولت سیزدهم دانست و بیان داشت که با همکاری ایجاد شده میان ارکان مختلف دولت و به ویژه استانداری ها این امید می رود تا پایان سال 1402 تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی مربوط به نهضت ملی مسکن فرایند تکمیل خود را سپری و به متقاضیان تحویل داده شوند.

وزیر راه و شهرسازی ساخت مسکن را یکی از ضرورت های اجتناب ناپذیر کشور دانست و اذعان داشت که  مسکن نیاز اساسی مردم است و قانون بر رفع آن تاکید داشته است. بر همین اساس سرعت بخشی در تولید مسکن در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون ما در این بخش شاهد سرعت مناسبی هستیم و استان ها توانسته اند عملکرد مناسبی را در ماموریت محوله خود در حوزه مسکن به ثبت برسانند.

بر اساس آنچیز که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در صورت ادامه روند ساخت مسکن در کشور می توان این امید را داشت که برنامه دولت سیزدهم در حوزه مسکن جامه عمل یابد. آنطور که برنامه ریزی شده است مقرر است تا هز سه ماه یک بار و به شکل فصلی واحدهای مسکونی نهضت ملی با حضور رئیس‌ جمهور در سفرهای استانی افتتاح شوند تا از این طریق مردم طعم شیرین خانه دار شدن را بچشند.

وزیر راه و شهرسازی این وعده را داده است تا دولت سیزدهم تا پایان مدت مسئولیت خود به تعهد خود در قبال مردم برای ساخت مسکن جامه عمل بپوشاند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی یک صد و یک هزار واحد مسکونی افتتاح‌ شده در حوزه‌ های حمایتی و با ارائه زمین‌های ۹۹ ساله، در حوزه بافت‌های فرسوده، در حوزه خودمالکی و برخی نیز در حوزه مسکن روستایی بوده است.

توجه به این نکته ضروری است که عدد اعلام شده در واحدهای مسکونی افتتاح شده جدای از افتتاح‌ واحدهایی است که در شهرهای جدید تکمیل شده اند و مسکن های ساخته شده در شهرهای جدید در این برنامه دیده نشده است در حالی که 20 هزار واحد مسکونی در شهر های جدید آماده تحویل است.

گفتنی با وجود اینکه سالهاست که از آغاز پروژه مسکن مهر در کشور می گذرد اما همچنان بسیاری از واحدهای مسکونی این پروژه بلاتکلیف باقی مانده اند و همین موضوع ضرورت توجه دولت برای برنامه ریزی و به ثمر رساندن این پروژه کلان را بیش از پیش نمایان می سازد. لذا آنطور که وزیر راه و شهرسازی وعده داده این واحدهای مسکونی نیز به زودی تکمیل و به مردم واگذار خواهد شد.

همچنین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم افتتاح یکصد و یک هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن با بیان اینکه مسکن از جمله نیازهای جدی مردم در سراسر کشور محسوب می‌شود و دولت مردمی نیز از همان آغاز فعالیت، تأمین مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، افزود: مسکن یکی از بخش‌های پیشران اقتصاد و تولید است و جا دارد از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این بخش در وزارت راه و شهرسازی و بخش‌های همکار، نظیر استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بانک‌ها، بخش‌هایی از نیروهای مسلح و دیگر تلاشگران این عرصه قدردانی کنم.

رئیسی با اشاره به اینکه رونق ساخت مسکن در کشور می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم بخش‌های مختلف اقتصاد و تولید را به حرکت درآورده و ایجاد اشتغال کند، اظهار کرد: نکته مهم‌تر این است که مسکن با توجه به سهم بالای آن در سبد هزینه‌های خانوار، یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌هاست، لذا باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به افتتاح ۱۰۱ هزار واحد مسکونی طی این مراسم، خاطرنشان کرد: امروز برای همه ما روز بسیار خوبی است و پس از شکر به درگاه خداوند و تشکر از دست‌اندرکاران اجرا و تکمیل این پروژه‌ها، از همه می‌خواهم با اتکال به خداوند، نهضت ساخت مسکن را با قوت ادامه دهند تا همه افرادی که به دنبال تهیه مسکن هستند، صاحب خانه شوند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اینکه اکنون نهضت ساخت مسکن در سراسر کشور فعال و فراگیر شده به پشتوانه به میدان آمدن همه بخش‌های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها است. بانک‌ها در زمینه رونق‌بخشی به ساخت مسکن نقش مهمی دارند و باید تسهیلات بخش مسکن‌سازی را جزو تکالیف خاص خود به حساب آورند.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha