کد خبر 214276
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

چاپ کتاب «قتل هدفمند از منظر حقوق بین الملل» به مناسبت روز مبارزه با تروریسم

چاپ کتاب «قتل هدفمند از منظر حقوق بین الملل» به مناسبت روز مبارزه با تروریسم

کتاب «قتل هدفمند از منظر حقوق بین‌الملل» به بررسی ترورو هدفمند مخالفان سیاسی به عنوان یک شیوه و فن در زمان منازعات مسلحانه میان دولت‌ها و گروه‌های درگیر را و نیز در زمان خارج از جنگ را بررسی می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ کتاب «قتل هدفمند از منظر حقوق بین الملل» نوشته سیدمحسن مصطفوی به تازگی و همزمان با هفته دولت و در آستانه هشتم شهریور روز مبارزه با تروریسم وارد بازار نشر شده است.

ترور هدفمند مخالفان سیاسی، پیشینه طولانی در تاریخ انسان دارد و به عنوان یک شیوه‌وفن در زمان منازعات مسلحانه میان دولت‌ها و گروه‌های درگیر، به کار می‌رفته است. در دوره جدید نیز این امر ادامه یافته و خارج از دوره جنگ هم انجام شده است، امری که کتاب حاضر با عنوان «قتل هدفمند از منظر حقوق بین ‌الملل» تلاش دارد آن را در سه فصل بررسی نماید.

چنانکه در این اثر آمده است، دولت‌های غربی از جمله سرآمد آن‌ها، ایالات متحده، و رژیم‌های اشغالگری مانند رژیم صهیونیستی، طی سال‌های متمادی با بهانه مبارزه با تروریسم، اما در واقع با هدف مشروعیت بخشیدن به تروریسم دولتی، مفهومی حقوقی با عنوان «قتل هدفمند» را ابداع نموده و کسانی را که به ادعای آنها تروریست و در واقع، بسیاری از آنها از آزادیخوان مخالف آنها در کشورهای مختلف بوده‌اند را، ترور کرده‌اند.

آنها با سوء استفاده از جایگاهشان در شورای امنیت سازمان ملل متحد با تعریفی موسع از تروریسم و منطقه جنگی، قتل‌های هدفمند و اعدام فراقضایی در فراتر از مرزهای خود در سرزمین کشورهای ثالث‌ انجام‌ و علاوه بر کشتار افراد متهم به تروریسم بدون هرگونه محاکمه و دادرسی عادلانه، منجر به نقـض حاکمیت و حقوق ملی کـشورهای دیگر می‌شوند و همچنین موجب بروز چالش‌های زیادی در حوزه حقوق بین‌الملل و نقض بسیاری از قواعد و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌گردد.

با توجه به این موضوع که حقوق بین‌الملل پشتوانه اندکی برای اجرا بر علیه کشورهای قدرتمند دارد و سازمان‌های بین‌المللی در بیشتر موارد با نفوذ و لابی آنها موضع‌گیری می‌کنند، کشورهای جهان به ویژه کشور عزیزم ایران چاره‌ای جز قدرتمند شدن در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و به ویژه نظامی برای حمایت از شهروندانشان و جلوگیری از نقض حاکمیت‌شان ندارند.

نویسنده کتاب آن را به خانواده معزز شهدا، خصوصا خانواده شهدای ترور و قتل‌های هدفمند، تقدیم کرده است.
 

کتاب «قتل هدفمند از منظر حقوق بین الملل»  وارد بازار نشر شد

بخشی از از کتاب:

کتاب حاضر در خصوص قتل های هدفمند قطع به یقین خلاهای موجود در جامعه علمی را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار داده و آسیب شناسی و نقد منصفانه و ادبیات استفاده شده در آن منابع و اطلاعات اشاره شده، تفاوت هایی در زمینه تحقیق و پژوهش در زمینه قتل های هدفمند در جنبه های نوآورانه و مهارت و چگونگی تحقیقات پیشین را در نظر خواهد داشت و با توجه به تأثیرهای تکنولوژی به روز شده و استفاده از این ابزار نوآوری و پاشنه آشیل این امر خواهد بود.

نگاه به بحث حقوق بشردوستانه و این نوع قتل ها، میتواند بحث محافل حقوق و قواعد بین الملل باشد و توجه به قتل های صورت گرفته، که به جرأت میتوان گفت اکثریت آنها قتل های فراقانونی و فراقضایی بوده و پرداختن به آنها میتواند به صورت مورد به مورد و تحلیل این روش های قتل هدفمند ذخیره ای قابل قبول برای آیندگان خواهد بود.

باید این مبحث را فراموش نکنیم، که اقدامات سیاسی و دیپلماتیک و اقدامات پیشدستانه هم در قتل های هدفمند نقش به سزایی دارد، که عقبه این نوع قتل های هدفمند را تشکیل میدهد، که تحقیق و پژوهش در این زمینه ها میتواند مثمر ثمر باشد. ذکر این نکته را هم در نظر داشته باشیم، که بررسی میدانی که انجام خواهد شد، گویای این امر خواهد بود.

اکثریت این قتل های هدفمند از سوی دولت و کشورهای صاحب قدرت صورت پذیرفته است، که تن به هیچ یک از قوانین و قواعد حقوق بین الملل نمیدهند و با نفوذ در مراجع قضایی و استفاده از حقوقی مانند، حق وتو شورای امنیت به اقدامات خود در عرصه جهانی بودن، بدون هیچ ترسی ادامه میدهند.
 

کتاب «قتل هدفمند از منظر حقوق بین الملل»  وارد بازار نشر شد

گفتنی است این کتاب در مرداد ۱۴۰۲ توسط انتشارات جهان سیاست در ۱۵۸ صفحه به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha