کد خبر 214117
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

بازهم گرفتن یک سِت از ژاپن آرزویمان شد

بازهم گرفتن یک سِت از ژاپن آرزویمان شد

تیم ملی والیبال ایران شکست سنگین و سختی مقابل ژاپن در فینال مسابقات آسیایی متحمل شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی والیبال ایران در فینال رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا روز گذشته مقابل ژاپن قرار گرفت و در شرایطی که امید زیادی به برتری و قهرمانی در این رقابت‌ها با توجه به امتیاز میزبانی مسابقات داشت در نهایت با نتیجه سنگین 3 بر صفر شکست خورد و یأس و ناامیدی در فضای والیبال کشور بعد از نتایج به شدت ضعیفی که در لیگ ملت‌ها کسب شده بود بار دیگر شکل گرفت.

در این دیدار که بیش از هشت هزار تماشاگر، آن را از نزدیک تماشا می‌کردند، تیم ایران نتوانست بازی خوبی از خود نشان دهد و با نتیجه سه بر صفر مغلوب حریف دیرینه و البته حرفه ای خود شد. در ست نخست این دیدار، تیم ژاپن به خوبی بازی را شروع کرد و پیش برد و توانست با اشتباهات بسیار کمتر نسبت به بازیکنان ایران، این‌ست را یا نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به پیروزی برسد.

با وجود تغییراتی که از سوی بهروز عطایی سرمربی تیم‌ملی در ست دوم انجام شد، بازهم ژاپن گوی سبقت را از ایران در این ست ربود و این بار با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به برتری رسید. در ست سوم هم تیم ملی ژاپن با وجود حمایت بی حد و حصر تماشاگران ارومیه ای، به خوبی از پس تیم‌ملی ایران برآمد و این بار هم ۲۵ بر ۱۸ به برتری دست یافت تا با پیروزی سه بر صفر، قهرمان بیست و دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا باشد.

باخت تیم‌ملی ایران در این بازی با وجود حمایت تام و تمام تماشاگران و تشویق های کرکننده آنان باعث تعجب بسیاری از حاضران شد.

این شکست در ادامه نتایج ضعیفی بود که تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال رقم زده بود و ضعیف‌ترین عملکرد تاریخ تیم ملی ایران در این مسابقات شکل گرفت ولی با این وجود فدراسیون والیبال و کارشناسان این رشته ورزشی روی حمایت از بهروز عطایی تا پایان مسابقات انتخابی المپیک اصرار داشتند و حالا که شکست دور از انتظاری برابر ژاپن در فینال رقم خورده این فضا کمی تغییر کرده و دیگر مثل سابق از عطایی حمایت نمی‌شود.

شاگردان بهروز عطایی در مرحله گروه مسابقات با عراق و هنگ کنگ همگروه بودند و با توجه به قرار گرفتن در رقابتی نسبتاً آسان توانستند با پیروزی در برابر این دو تیم راهی مرحله بعدی شود. بعد از آن در پلی آف برابر ازبکستان به برتری قاطعی رسیدند و در نهایت در مرحله نیمه نهایی برابر چین به برتری 3 بر صفر دست پیدا کردند تا به دیدار فینال راه پیدا کنند.

در دیگر بازی مرحله نیمه‌نهایی ایران با پیروزی 3 بر صفر و با امتیازهای 25 بر 20 و 25 بر 23 و 25 بر 23 از سد چین گذشت. با این پیروزی ایران هم به فینال رسید تا شاهد یک دیدار جذاب در آخرین مسابقه رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا بین ایران و ژاپن باشیم.

عدم تغییر نسل به موقع در بدنه تیم ملی و تلاش نکردن برای جایگزینی ستاره‌هایی که مشغول پا به سن گذاشتن بودند در زمان خودش باعث شد تیم ملی والیبال ما یکهو خالی از ستاره‌های کلیدی شود و حالا به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز عقب گرد و استفاده از نسل جدید و جوان و البته فراموشی چند ساله نتیجه گرایی و حضور در سطح اول والیبال دنیا را فراموش کند.

ستارگانی مثل غفور، موسوی و معروف که سال‌ها در کنار نفرات دیگر نسل طلایی والیبال ایران را تشکیل داده و نتایج درخشانی را در رده های بین المللی رقم زدند حالا پا به سن گذاشته و یا از تیم ملی کنار رفتند و یا کیفیت و شادابی گذشته را ندارند و پرورش ندادن نیروهای جایگزین به جایشان که در طول سالیان باید به مرور رقم می‌خورد حالا تیم ملی ما را به بن بست رسانده است.

بهروز عطایی مقصر تمام مشکلات حال حاضر تیم ملی والیبال نیست ولی او هم بخشی از مسیری است که تا اینجا پیموده‌ایم و حالا که به آخر خط رسیده به نظر می‌رسد موقعیت شغلی خودش را هم در خطر می‌بیند و مشخص نیست در مسابقات انتخابی المپیک که اواخر شهریورماه آغاز می‌شود او روی نیمکت تیم ملی ما نشسته است یا جایش را به گزینه دیگری داده است.

با توجه به فرصت کم باقی مانده تا رقابت‌های انتخابی المپیک ممکن است فدراسیون والیبال در خصوص تغییرات در کادرفنی دست به عصا حرکت کند و فعلاً رای به ابقای عطایی بدهد ولی از طرفی عدم اعتماد جامعه والیبال به او و در ادامه یأس و نا امیدی که در فضای والیبال نسبت به سرمربی تیم ملی شکل گرفته می‌تواند شانس ما را برای المپیکی شدن هم تا حد زیادی کاهش دهد. به هر جهت والیبال ما که روزی به نقطه‌ای رسیده بود که در بین سران دنیا حرفی برای گفتن داشت امروز به همان نقطه‌ای رسیده که به قول بهزاد کاویانی یک سِت گرفتن از تیمی مثل ژاپن برایش تبدیل به آرزو شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha