کد خبر 214032
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

نپرداختن به بهره‌وری در بلندمدت بحران‌زا است

نپرداختن به بهره‌وری در بلندمدت بحران‌زا است

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران در نشست بررسی وضعیت بهره‌وری در کشور و استان یزد که با حضور جمعی مدیران دولتی و بخش خصوصی استان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد برگزار شد، تاکید کرد: نپرداختن به بهره‌وری در بلندمدت بحران‌زا است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، میرسامان پیشوایی رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران در این نشست با اشاره به استان پایلوت بهره‌وری شدن یزد در کشور با تاکید بر اینکه نپرداختن به بهره‌وری در بلندمدت بحران زا است، گفت: سال ۱۴۰۱ در شاخص ‌TFP به بالاترین میزان خود در ده سال گذشته رسیدیم.

میرسامان پیشوایی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه قرار بود به رشد اقتصادی ۲/۸ درصدی از محل بهره وری برسیم ولی در نهایت کشور به رشد ۰/۰۴ درصدی در این شاخص دست یافته است، اظهار داشت: این در حالیست که شاخص رشد اقتصادی سه سال اخیر بهتر شده و نشان امیدواری است ولی نسبت به رقبای خارجی فاصله زیاد داریم.

پیشوایی رشد اقتصاد و بهره وری برخی از کشورهای دنیا را حاصل رشد منطقی طی سال‌ها عنوان کرد و گفت: دستیابی به این رشد نیازمند صبر و تلاش است به طوری که سنگاپور ۱۲ درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کرد و به بهشت نوآوری و فناوری دنیا تبدیل شد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران با یادآوری این‌که در ۵۰ سال گذشته متوسط رشد بهره‌وری کشور صفر بوده و در دولت دوازدهم رشد کل عوامل تولید منفی ۶/. بود، تصریح کرد: در دو سال اول دولت سیزدهم رشد بهره‌وری ۳/۶ مثبت شده است ولی ۳ سال باید ادامه پیدا کند تا نتیجه آن را مردم لمس کنند.

پیشوایی با ابراز خرسندی از اینکه بهره‌وری نیروی کار و کل عوامل تولید در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است، عنوان کرد: دو بخش نفت گاز با ارزش افزوده ۹ درصد و صنعت و معدن را می‌توان به عنوان بخش‌های موفق در بهره‌وری دانست ولی در کنار آن حوزه ساختمان رشد خوبی نداشته‌ است.

****فرسودگی تجهیزات عامل رشد مصرف انرژی و تحقق نیافتن بهره‌وری است

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران، گفت:

شرایط بدی در مصرف انرژی داریم و در شاخص شدت مصرف انرژی بی رقیب هستیم به طوریمه

در شدت مصرف انرژی در دنیا بی‌رقیب هستیم به طوریکه آمار کشورمان ۲/۵ برابر متوسط مصرف جهانی اعلام شده است.

پیشوایی وجود ماشین آلات فرسوده را یکی از عوامل افزایش مصرف انرژی بر تولید و از دلایل عدم بهره‌وری در کشور عنوان کرد.

*** سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان متولی و تنظیم‌گر حوزه بهره وری در استان‌هاست

پیشوایی نقش سازمان ملی بهره وری ایران را تنظیمگر برای ارجاع وظایف، نظارت و تشویق و تنبیه در حوزه بهره‌وری دانست و گفت: در سطح استانها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان نقش متولی و تنظیم‌گر حوزه بهره‌وری را برعهده دارد.

وی با اشاره به وضعیت بهره‌وری کشور، گفت: مدلی با عنوان مدل خدمت محور بهره‌وری در دستگاه اجرایی تعریف شده است که در آن وظایف هر دستگاه اجرایی در حوزه بهره‌وری مشخص شده و با شاخص های کارایی و اثربخشی و مبتنی بر سند آمایش وضعیت بهره وری هر استان سنجیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha