کد خبر 214018
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

«حیات» از رشد 24 درصدی صادرات ایران به عراق گزارش می دهد؛

افق 10 میلیارد دلاری صادرات به عراق

افق 10 میلیارد دلاری صادرات به عراق

دولت سیزدهم با تکیه بر سیاست های تقویتی در حوزه صادرات توانسته در طی 4 ماهه اول سال جاری صادراتی به ارزش دو میلیارد و 900 میلیون دلار به کشور عراق داشته باشیم که در صورت ادامه این روند پیش بینی می شود حجم صادرات ایران به عراق به مرز 10 میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ افزایش تولید داخل و رشد ارزآوری دو مولفه اساسی و مهم در توجه به مقوله صادرات به حساب می آیند که در پی آن رشد اقتصادی کشور در سطح جهان رقم خواهد خورد.

همزمان با در اختیار گرفتن امور توسط دولت سیزدهم توجه به مقوله صادرات و گسترش آن و توجه به مقوله چند جانبه گرایی مورد تاکید رئیس دولت قرار گرفت تا ضمن تقویت روابط با سایر کشورها زمینه برای صادرات فراهم و اثرات مثبت آن در سفره مردم نمایان گردد.

یکی از کشورهای مورد توجه که بستر مناسبی برای صادرات را در پیش روی ایران قرار می دهد کشور عراق است. کشوری که با گستردگی جغرافیایی مناسب و جمعیت بالا بازار مناسبی برای محصولات ایرانی ایجاد کرده است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت طی چهارماه اول سال 1402 ایران دو میلیارد و 900 میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 23 درصدی را به نمایش می گذارد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در صورت ادامه روند موجود در صادرات محصولات ایرانی به کشور عراق زدن سقف 10 میلیارد دلاری صادرات به این کشور دور از تصور نخواهد بود.

در همین خصوص فرزاد پیلتن مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد صادرات ایران به کشور عراق در سال جاری به مقوله واردات نیز اشاره  می کند و اذعان می دارد که در شرایطی که میزان صادرات ایران به عراق رشد 23 درصدی را نشان میدهد واردات کالا از این کشور به ایران نیز با رقم 66 میلیون دلار کاهش 16 درصدی را به ثبت رسانده است. این موضوع نشان دهنده این است که تراز تجاری ایران با کشور عراق مثبت بوده است.

به گفته این مقام مسئول تجارت بین دو کشور ایران و عراق طی چهار ماه رقم دو میلیارد و نهصد و نود سه میلیون دلاری را به ثبت رسانده است.

صادرات 350 میلیون دلاری محصولات کشاورزی به عراق

محصولات کشاورزی یکی از آن بسترهای مهم و پیش رونده در مقوله صادرات به حساب می آید که با توجه به اهمیت موضوع دولت سیزدهم به آن ورود کرده تا ضمن افزایش بهره وری زمین های زراعی زمینه را برای استفاده صحیح از منابع ایجاد و در پی آن افزایش تولید به منظور وارد شدن محصولات به چرخه صادرات را فراهم آورد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران طی 4 ماهه اول سال سهم محصولات کشاورزی در صادرات ایران به عراق چیزی در حدود سی میلیون دلار بوده است که این رقم در مجموع سهمی ۱۰ درصدی از صادرات ایران به عراق را نشان می دهند.

شایان ذکر است که در 4 ماهه اول سال جاری گاز طبیعی حدود ۶۲۰ میلیون دلار، آهن و فولاد حدود ۳۵۰ میلیون دلار، کلینکر سیمان حدود ۵۰ میلیون دلار، گوجه فرنگی حدود ۷۰ میلیون دلار، تخم مرغ حدود ۶۰ میلیون دلار و سنگ معدن حدود ۳۰ میلیون دلار به عراق صادر شده است.

تولید مشترک کلید افزایش صادرات به عراق

تقویت صادرات محصولات و تولیدات ایرانی به دیگر کشورهای جهان نیازمند بهره گیری از راهکارهای رسمی با تکیه بر زیرساخت های مناسب است که یکی از این موارد استفاده از مسیرهای رسمی برای مبادله ارز و حرکت به سمت راه ‌اندازی تولید مشترک در عراق است

رشد درآمد گمرک تا 87 درصد

یکی از مهمترین منابع درآمدی کشور را باید گمرک دانست که نقش موثر و مستقیمی را در شرایط اقتصادی کشور دارد به نحوی که آن را می توان یکی از محرک های اصلی چرخ اقتصاد دانست. بر اساس نظر کارشناسان گمرک یکی از ارزآورترین بسترهای اقتصادی کشور است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گمرک سومین منبع درآمدی کشور به حساب می آید.

آنطور که آمارها حکایت می کنند طی 5 ماه نخست سال جاری درآمدها در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 87 درصدی را به ثبت رسانیده است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha