کد خبر 213961
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

«حیات» از هراس رژیم صهیونیستی در پی افزایش توان رزمی ایران گزارش می دهد؛

تلاویو در دسترس «مهاجر 10»

تلاویو در دسترس «مهاجر 10»

ایران با رونمایی پهپاد مهاجر 10 که در زمره پرنده های پیشرفته نظامی به حساب می آید هم اکنون ضمن افزایش توان دفاعی امکان هرگونه پاسخگویی به تحرکات احتمالی نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در منطقه را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ ایران در طی سال های گذشته با تکیه بر توان داخلی توانسته تا خود را در میان قدرت های برتر نظامی جهان قرار دهد؛ قدرتی که بخشی از آن به توان موشکی جمهوری اسلامی ایران تکیه داشته و باعث گردیده تا دشمنان و به ویژه رژیم صهیونیستی توان رویارویی با قدرت ایران را در خود نبیند.

طی هفته گذشته رئیس جمهور از پهپاد «مهاجر 10» رونمایی کرد. این پهپاد در خانواده پهپادهای مهاجر دسته بندی می شود. از ویژگی های فنی این پرنده می توان به ظرفیت سوخت 450 لیتری و تحمل وزن محموله در حدود 300 کیلوگرم اشاره کرد.

از دیگر مشخصات این پهپاد می توان به حداکثر سرعت دویست و ده کیلومتر بر ساعت آن اشاره داشت که با توجه به این سرعت امکان جا به جایی انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره برای آن تعریف شده است.

مجهز بودن به سامانه‌ های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی، مداومت پروازی بیست و چهار ساعته در ارتفاع هفت هزار متری و شعاع عملیاتی دو هزار کیلومتری از دیگر مختصات این پهپاد رزمی است.

امکان تبدیل مهاجر ۱۰ به هواپیمای شناسایی

آنطور که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرده می توان پهپاد مهاجر 10 را یک پرنده استثنایی دانست که در صورت مجهز شدن به تجهیزات مخابراتی و راداری امکان تبدیل به هواپیمای شناسایی را خواهد داشت. همین امکان باعث شده تا این پهپاد در زمره پرنده های پیشرفته محاسبه گردد.

در همین خصوص امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به پیشرفت های نظامی کشور در حوزه موشکی و پهپادی این چنین خبر داد که در آینده نزدیک تجهیزات دفاعی و نظامی جدیدتری رونمایی و به توان دفاعی کشور افزوده خواهد شد.

ایران چگونه به مهاجر 10 رسید؟

اولین نسل از پهپادهای مهاجر در دوران دفاع مقدس توسط نیروهای نظامی ایران تولید و به میدان عمل وارد شد. این توان رزمی در شرایطی به کارگیری شد که ایران با مشکلات عدیده ای در حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی رو به رو بود.

مهاجر یک در زمان جنگ تحمیلی به منظور رصد اطلاعاتی دشمن بعثی مورد بهره برداری قرار می گرفت تا از طریق آن اطلاعات محرمانه یگان ‌های ارتش رژیم بعث در اختیار نیروهای رزمنده ایرانی قرار گیرد.

ساخت سری دوم از این پهپادها با مختصاتی همچون وزن 85 کیلوگرمی و با سرعت دویست و ده کیلومتر بر اعت پس از اتمام جنگ در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفت. در حالی که امروز مهاجر 10 می تواند با پرواز مداوم 24 ساعته به اجرای ماموریت بپردازد نسل دوم آن تنها توان پرواز 90 دقیقه ای را داشت.

مهاجر سه نیز در آذر 93 رونمایی و برای اولین بار در این نوع پرنده در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) مورد استفاده قرار گرفت. رزمایشی که از سوی نیروی زمینی ارتش برگزار شد.

در مهاجر چهار ایران یک گام فراتر نهاد به نوعی که از آن برای مراقبت هوایی و شناسایی هدف تا فاصله 150 کیلومتری مورد استفاده قرار گرفت. این پرنده بر خلاف سری قبلی خود توان پروازی بیشتری را به ثبت رساند به گونه ای که در انواع شرایط جوی می توانست تا هفت ساعت به اجرای ماموریت بپردازد.

روند پیشرفت این پرنده نظامی به نحوی بود که امروز می توان آن را به عنوان یکی از پیشرفته ترین پهپادهای نظامی در جهان دانست به گونه ای که این پرنده رزمی هم اکنون به یکی از دغدغه های رژیم صهیونیستی مبدل شده است چرا که برد آن قابلیت نفوذ تا سرزمین های اشغالی را دارد.

در همین خصوص روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست بر این نکته تاکید داشته است که مهاجر 10 با برد ۲ هزار کیلومتری و قابلیت پرواز ۲۴ ساعته و در ارتفاع ۷ هزار متری می ‌تواند تهدیدی جدی برای اسرائیل یا نیروهای آمریکا در منطقه باشد.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha