کد خبر 213892
۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

گزارش «حیات» از تلاش دولت برای ساخت مسکن در شهرهای جدید؛

نهضتی برای مسکن

نهضتی برای مسکن

دولت سیزدهم برای سرعت بخشی در تحقق نهضت ملی مسکن به دنبال استفاده از ظرفیت های موجود در شهرهای جدید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ حوزه مسکن در روزهای آینده حاوی اخبار خوبی خواهد بود، خبرهایی که می توان از عملکرد دولت سیزدهم در این حوزه پیش بینی کرد.

وزارت راه و شهرسازی طی برنامه ریزی هایی که صورت داده توانسته با سرعت بخشی به ساخت مسکن و تحویل زودتر به متقاضیان امید در جامعه را افزایش دهد این در حالی است که عملکرد دولت قبل در تامین مسکن ضعیف بوده و همین موضوع باعث گردید تا جامعه با شرایط سختی در این حوزه رو به رو شود. شرایطی که خروج از آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. اما با وجود تمام موانع موجود دولت به دنبال انتشار اخبار خوشی در حوزه مسکن به مناسبت هفته دولت است.

در همین خصوص علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تعهدات باقیمانده از ۱۰ سال گذشته را میراث دولت گذشته برای دولت سیزدهم دانست و از بهره برداری بیش از بیست هزار واحد مسکونی در هفته دولت خبر داد.

از نظر این مقام مسئول موضوعات زیربنایی و روبنایی از اولویت های دولت سیزدهم در شهرهای جدید است و باید در این حوزه به ساخت مراکز آموزشی، درمانی و مذهبی در شهرهای جدید به صورت ویژه پرداخته شود.

بر اساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید در قالب نهضت ملی مسکن مقرر گردیده تا 600 هزار واحد مسکونی در این شهر ها ایجاد شود که از این تعداد مقرر شده تا ۱۹ هزار واحد در حوزه مسکن مهر و بیش از هزار واحد مربوط به نهضت ملی به مردم تحویل گردد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطر نشان می سازد که برای ساخت سی و پنج شهرک خصوصی در حوزه نهضت ملی مسکن شش صد هزار نفر ثبت ‌نام کردند که از مجموع این تعداد از متقاضیان یک صد و هفتاد و هفت هزار نفر واجد شرایط شده اند.

وی بر این نکته تاکید دارد که در شهرهای جدیدی همچون فولادشهر، سهند، پرند، بهارستان، صدرا و گلبهار میزان تقاضا نسبت به ظرفیت های ارضی بیشتر بوده و همین موضوع باعث گردیده تا برای ساخت شش صد هزار واحد مسکونی در نهضت ملی نیاز به هجده هزار هکتار زمین حساس شود که از این میزان تاکنون ده هزار هکتار تامین گردیده است.

 به همین منظور بالغ بر ۱۸ هزار هکتار از اراضی برای ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکن نهضت ملی نیاز است که از این تعداد ۱۰ هزار هکتار زمین تامین شده و مقرر گردیده تا مابقی نیاز در این حوزه از سوی شورای برنامه ‌ریزی استان‌ ها و شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی و تامین شود تا از این طریق پروژه مسکن در دولت سیزدهم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تعیین نرخ مسکن سال ۱۴۰۲ به کمیته ای واگذار شده تا طی ده روز آینده نرخ ها از سوی این کمیته تعیین و اعلام شود.قیمت ‌گذاری که قرار است در سه دسته ساختمان‌ های کمتر از ۳ طبقه، سه طبقه تا شش طبقه و بالای شش طبقه و در دو مرحله سفت ‌کاری و نازک ‌کاری در نظر گرفته شده که حدود هفت میلیون و پانصد تا ٨هشت میلیون تومان در هر مترمربع در نظر گرفته شده است که با احتساب قیمت‌ های آماده ‌سازی و محوطه ‌سازی به حدود ده میلیون تومان در هر مترمربع می‌رسد.

شرایط مناسب آب و هوایی، قیمت گذاری منطقی و سهولت زندگی از جمله پارامترهایی است که در طی سال های اخیر باعث شد تا مردم اقبال گسترده ای را نسبت به شهرهای جدید نشان دهند. با توجه به این استقبال دولت سیزدهم بر آن شده است تا توجه ویژه‌ای به پیشرفت این دست از شهرها داشته باشد و از  طریق آن دسترسی مردم ساکن در این شهرها را افزایش دهد.  در همین راستا ساخت و راه ‌اندازی شهر جدید خلیج‌ فارس به عنوان شهر بین‌المللی در استراتژیک ‌ترین منطقه کشور با بیست هزار هکتار مساحت در شمال تنگه هرمز در دست اقدام قرار گرفته است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha