کد خبر 213790
۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

حدیث روز؛

حدیث امام علی (ع) درباره عاقبت سرکشی از خداوند

حدیث امام علی (ع) درباره عاقبت سرکشی از خداوند

امام علی (ع) درباره عواقب گناه سرکشی از خداوند سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حدیث معصوم (ع) همواره مفسّر و مبیّن قرآن است، به ویژه که فهم بسیاری از احکام دین، بدون کمک احادیث دست نیافتنی است؛ زیرا قرآن در بیشتر آیات به بیان کلیات پرداخته و تبیین جزئیات را به پیامبر اسلام (ص) و اوصیای پس از او واگذار کرده است.
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: ثلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ کُنَّ علَیهِ : المَکرُ ، و النَّکثُ ، و البَغیُ ، و ذلکَ قولُ اللّه ِ : «و لا یَحیقُ المَکْرُ السَّیِّئُ إلاّ بأهْلِهِ». «فانْظُرْ کیفَ کانَ عاقِبَةُ مَکْرِهِم أنّا دَمَّرْناهُمْ و قَومَهُمْ أجْمَعینَ» . و قالَ جلّ و عزّ : «و مَن نَکَثَ فإنّما یَنکُثُ علی نَفسِهِ». و قالَ : «یا أیُّها النّاسُ إنّما بَغْیُکُمْ علی أنْفُسِکُم مَتاعَ الحَیاةِ الدُّنیا».

امام صادق (ع) فرمودند: سه چیز در هر که باشد به زیان خود او تمام شود: نیرنگ بازی، عهد شکنی و سرکشی. و این سخن خداوند است، آنجا که می فرماید: «و نیرنگ بد جز [دامن ]صاحبش را نگیرد»، «پس بنگر که فرجام نیرنگ آنها چه بود، ما آنها و قومشان را بکلّی نابود کردیم» و می فرماید: «کسی که پیمان شکند، در حقیقت به زیان خود پیمان می شکند» و می فرماید: «ای مردم سرکشی شما فقط به زیان خود شماست. شما بهره زندگی دنیا را[می طلبید]».

منبع: (تحف العقول:317)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha