کد خبر 213507
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶

شمارش معکوس ژاپن برای رهاسازی پساب رآکتور فوکوشیما آغاز شد

شمارش معکوس ژاپن برای رهاسازی پساب رآکتور فوکوشیما آغاز شد

یک منبع دولت ژاپن امروز (دوشنبه) گفت با وجود مخالفت شهروندان محلی، ژاپن با نهایی کردن مقدمات رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکیتو نیروگاه فوکوشیما، از روز پنجشنبه ۲۴ اوت (دوم شهریور) این اقدام را آغاز می کند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن در این خصوص اظهار داشت: جلسه هیات وزیران صبح فردا (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد تا به طور رسمی تاریخ شروع رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکیتو نیروگاه فوکوشیما را اعلام کند.

این موضوع باعث افزایش نگرانی ها درباره مسائل محیط زیستی و بهداشت و سلامت در برخی کشورهای همسایه ژاپن شده است.

اطلاعیه نخست وزیر ژاپن پس از آن منتشر شد که وی امروز با رئیس فدراسیون ماهی‌گیران ملی دیدار و گفت و گو کرد.

فدراسیون اتحادیه همکاری ماهی‌گیران ملی ژاپن به ریاست ماسانوبو ساکاموتو به مخالفت خود با این موضوع ادامه داده و معتقد است این اقدام منجر به خدشه دار کردن اعتبار غذاهای دریایی از فوکوشیما و مناطق اطراف آن می شود.

باوجود این فومیو کشیدا گفت تلاش خواهد کرد تا با ماهی‌گیران محلی ارتباط برقرار و حمایت آنها را در ازای تلاش های دولتش برای تضمین ایمنی این اقدام بدست آورد.

فومیو کشیدا در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد رهاسازی آب های تصفیه شده رآکتور هسته ای فوکوشیما به اقیانوس مساله ای است که قطعا نمی توان آن را به تعویق انداخت.

از سوی دیگر «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه ۳۰ مرداد) با استناد به نظرسنجی اخیر خبرگزاری رسمی کیودو ژاپن که نشان می‌دهد ۸۱.۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند توضیح مقامات ژاپن ناکافی است و ۸۸.۱ درصد نیز نگران از تبعات احتمالی ناشی از رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما هستند، تلاش توکیو برای رهاسازی پساب های آلوده به مواد هسته ای را محکوم کرد و گفت که این موضوع، یک اقدام جدی در زمینه نقض اعتماد است.

وانگ ونبین تاکید کرد: پکن رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما را بهترین راه حل نمی داند اما انتخاب دولت ژاپن با در نظر گرفتن هزینه های اقتصادی بوده و خطرات غیرضروری را برای همسایگان خود و جهان به همراه خواهد داشت. با این حال دولت ژاپن با اجرای این طرح غیر قابل برگشت، به منافع اقتصادی مردم این کشور لطمه خواهد زد.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است. این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام است. به نظر می رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.

دولت ژاپن پس از گزارش نهایی آژانس بین المللی اتمی که ماه گذشته رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را سازگار با استانداردهای امنیتی اعلام کرد، تصمیم به شروع روند تخلیه پسماندهای فوکوشیما به اقیانوس را اتخاذ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha