به گزارش گروه وبگردی حیات؛ در کنار مزایای معنوی زیادی که ائمه علیهمالسلام برای زیارت امام حسین علیهالسلام بر شمردهاند، ثمراتی از جنس قیامت را از جانب خداوند برای مؤمنین رقم زدهاند، از جمله آنکه صفوان بن یحیی از ابی اسامه، زید شحّام به نقل از امام صادق علیهالسلام میگوید «مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع تَشَوُّقاً إِلَیْهِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْآمِنِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أُعْطِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ وَ کَانَ تَحْتَ لِوَاءِ الْحُسَیْنِ ع حَتَّی یَدْخُلَ الْجَنَّةَفَیُسْکِنَهُ فِی دَرَجَتِهِ- إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم.»
یعنی «هر که از روی شوق و ذوق به زیارت قبر حضرت حسین بن علی برود، روز قیامت خداوند متعال او را از جمله ایمنیافتگان مینویسد و محسوب میفرماید و کتابش (نامه اعمال او) را به دست راستش دهد و در زیر پرچم حسین علیهالسلام میماند تا داخل بهشت شود؛ پس حق تعالی او را در درجه و مرتبه او مکانش میدهد؛ بدرستی که خداوند متعال عزیز و حکیم است.»
امام صادق علیهالسلام در این حدیث بر زیارت با شوق و نشاط روحی تأکید میکنند؛ یعنی نباید از سر عادت و ادای دین رفت بلکه باید از روی شوق باشد. حال برای این زیارت حداقل ۵ ثمره مطرح شده است:
۱. ایمنشدگان در روز قیامت ۲. دادن کتاب اعمال به دست راست ۳. قرارگیری زیر لوای امام حسین علیهالسلام ۴. ورود به بهشت ۵. سکونت در بهشت همدرجه با امام حسین.
لازم به ذکر است از ابتدای قیامت تا رسیدن به بهشتها، منازل زیادی وجود دارد و از جهت زمانی نیز مدت بسیار زیادی به طول میانجامد تا حدی که به تعبیر قرآن یکی از مقاطع قیامت ۵۰ هزار سال است.
ظاهراً حدیث اشاره به این نکته دارد که در تمام این مدت و در تمام منازل، مؤمنان و زائران اباعبدالله علیهالسلام در لوای آن حضرت در امنیت هستند و در نهایت به صورت جمعی وارد بهشت میشوند؛ یعنی همان رفتاری که مؤمنان در سفر اربعین داشتند، به صورت عالیتر و غیر قابل وصفتر در قیامت نمود مییابد؛ زائران اباعبدالله علیهالسلام وقتی قدم در سفر اربعین میگذارند، خود را در پناه امام و تحت لوای ایشان مییابند و با رسیدن به سرزمین کربلا، حسی بهشتگونه سراسر وجودشان را میگیرد.
نظر شما