کد خبر 213425
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

مساجد مهم‌ترین هسته شکل‌گیری جامعه اسلامی ایرانی هستند

مساجد مهم‌ترین هسته شکل‌گیری جامعه اسلامی ایرانی هستند

محمد مهدی اسماعیلی گفت: مساجد مهم ترین هسته شکل گیری جامعه اسلامی ایرانی است، اگر بعد از 45 سال درباره چرایی پیروزی و ماندگاری انقلاب صحبت می کنیم، پاسخ آن وجود مساجد است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوزدهمین اجلاس روز جهانی مساجد گفت: امروز در تاریخ کشورهای اسلامی برایمان یک روز ویژه است، در این روز صهیونیست ها به مسجد الاقصی حمله ور شدند و قبله دوم مسلمین را به آتش کشیدند، این نامگذاری به علت همین اتفاق در امروز 30 مرداد روز جهانی مسجد نامگذاری شده است. 

وی افزود: خدا را شاکریم که انقلاب اسلامی ما در فضایی رشد کرد که در یک زیست بوم دینی که مسجد بود قرار گرفت. یک ویژگی انقلاب اسلامی ما مکانش است، امکنه انقلاب اسلامی که رشد پیدا کرده است به دلیل اتصال به اماکن دینی است، همانطور که آغاز نهضت امام و اوجش در مساجد بود، در مساجد هسته های اصلی انقلاب شکل گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحوم حصرت آیت الله مهدوی کنی و شخصیت هایی همچون آیت الله طالقانی، آیت الله مفتح و بسیاری دیگر از روحانیان مبارز محور مبارزه بودند که مسجد را برای تقویت روحیه انقلاب و اجتماع افراد انتخاب کردند. 

اسماعیلی افزود: پایگاه نیروهای اسلامی و تقویت نیروهای مبارز انقلابی در مساجد رشد و تقویت پیدا کردند، عناصر خدوم، مومن و زحمتکش کسانی بودند که در مساجد رشد کردند. مساجد مهم ترین هسته جامعه اسلامی و جامعه ایرانی است. 

 وی گفت:  اگر بعد از 45 سال درباره چرایی پیروزی و ماندگاری انقلاب صحبت می کنیم پاسخ وجود مساجد است. انقلاب اسلامی به واسطه اتصال به مساجد به تثبیت رسید و رشد پیدا کرده است.

اسماعیلی گفت: مهرماه سال 1341 در آغاز انقلاب اسلامی ایام فاطمیه بود که حرکت انقلابی شروع شد و از این رو می توان گفت انقلاب اسلامی ما فاطمی الحدوث است.تاسوعا ها و عاشورا ها و فعالیت های انقلابی در همان سال های قبل از انقلاب بود که رژیم منحوس پهلوی را به وحشت انداخت و حرکت بزرگ انقلاب اسلامی شکل گرفت. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یادمان نرود اربعین در سال هایی اوج گرفت که هنوز بخش هایی از عراق در تصرف نیروهای اشغالی بود و با وجودشهیدحاج قاسم سلیمانی و تدابیر مقام معظم رهبری بود که عراق آزاد شود. ان شاء الله در آینده ای نزدیک مقر دولت بزرگ جهانی مهدوی هم مسجد کوفی خواهد بود. 

اسماعیلی با بیان اینکه مسجد محور تمامی فعالیت های بزرگ و موثر جامعه ما است گفت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد بسیار خوبی را ارائه داده ایم که ان شاء الله توسط مجلس شورای اسلامی تایید شود، تا بتوانیم مساجد را با محوریت امام جماعت در مساجد هسته اصلی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی کشور قرار دهیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار عزاداران حسینی در نذورات و غیره گفت: در همین دهه اول محرم امسال نزدیک به 84 درصد جوان ها سیاه پوش اباعبدالله حسین بودند، حدود 70 درصد مشتاق حضور در راهپیمایی اربعین بودند، حدود 60 درصد برای اربعین نذری دادند. 

وی ادامه داد: ما نباید زیر بار جنگ نرم دشمن قرار بگیریم و کشور ما جوانان حسینی بسیار دارد، دشمن سعی در تحریف این موضوع دارد، نباید اشتباه و قصور عده قلیلی را به همه افراد نسبت بدهیم. 

اسماعیلی گفت: در سال های اخیر رشد و توسعه مساجد کم نبوده البته لازم است همه مساجد فعال شوند و ما در موضوع برنامه هفتم به دنبال حل این مشکل هستیم، دولت با همه وجود پای این کار است و ماهیت و فلسفه شکل گیری دولت بر همین اساس می باشد. 

وی ادامه داد: اگر امروز بخشی از مساجد دچار مشکل هستند امیدوارم با همکاری یکدیگر این مشکلات و کاستی ها را برطرف  کنیم و با همکاری ائمه جماعت و  پشتیبانی حوزه بتوانیم مساجد را تقویت کنیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای سال جاری برای این حوزه بودجه بسیار خوبی را پیش‌بینی کردیم و برای فعالیت های فرهنگی مساجد محله ها نیز طرح و برنامه ریزی صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha