کد خبر 213388
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱

گزارش «حیات» از حواشی ایجاد شده پیرامون شایعه افزایش قیمت بنزین؛

قیمت بنزین؛ نه صعود نه سقوط

قیمت بنزین؛ نه صعود نه سقوط

جامعه طی روزهای گذشته تحت تاثیر شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین که عموما از سوی رسانه های فارسی زبان مخابره شده بود التهابی را در صف های طویل شکل گرفته در جایگاه های سوخت مشاهده کرد. التهابی که با خبر رسمی عدم تصمیم دولت بر افزایش قیمت بنزین به سرعت فروکش کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طی روزهای گذشته اخباری غیر رسمی و غیر موثق در خصوص بنزین در فضای مجازی به چرخش درآمد و در ادامه آن رسانه های معاند با پردازش به آن این شایعه را به جای واقعیت جا زدند تا زمینه ساز التهاب در سطح جامعه شوند که اولین نتیجه آن خود را در ایجاد صف های طولانی در پمپ های بنزین نشان داد.

این بازی رسانه ای در حالی شکل گرفت که خبری از اصلاح قیمت ها نبوده بلکه صرفا نحوه توزیع بنزین در جایگاه ها مورد توجه قرار گرفته بود. اقدامی که از مردادماه سال جاری از سوی وزارت نفت به منظور اجرای بودجه 1402 در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق میزان کارت سوخت آزاد جایگاه ها کاهش یابد.

طی پیش بینی های صورت گرفته در متن قانون بودجه 1402 سهم استفاده از کارت های سوخت شخصی می بایست به بیش از 90 درصد ارتقا یابد که این امر تنها از طریق جمع آوری و کاهش کارت های سوخت آزاد در جایگاه ها و از سوی دیگر بالابردن سرعت عمل صدور و ارسال کارت سوخت جدید محقق خواهد شد.

قانون گذاران در طرح جدید خود چنین پیش بینی کردند که در شهری مثل تهران هر راننده با کارت سوخت شخصی خود می تواند در هر 4 ساعت یکبار 40 لیتر سوخت استفاده کند و پس از این بازه زمانی مجددا اقدام به سوختگیری کند.

حال جای سوال اینجاست که چرا باید چنین تصمیمی گرفته شود؟ در پاسخ به این سوال کارشناسان علت جایگزین شدن این رویکرد با منوال قبلی را در وهله اول مدیریت تقاضا و در وهله دوم جلوگیری از قاچاق سوخت می دانند. هر چند بررسی این دو موضوع از نظر کارشناسی مثبت بود اما نتیجه میدانی آن ایجاد صف های طولانی در پمپ های بنزین بود. صفوفی که با ورود رسانه های فارسی زبان و تزریق شایعه افزایش قیمت بنزین شلوغ تر شد و جامعه را با شوکی که آمادگی آن را نداشت رو به رو ساخت.

به منظور مدیریت این موضوع و جلوگیری از شیطنت بیشتر رسانه های معاند محمد مخبر معاون رئیس جمهور اواخر هفته گذشته به صراحت اعلام کرد که افزایش قیمت فراوده های نفتی در دستور کار دولت قرار ندارد. از سوی دیگر مقامات وزارت نفت نیز به صورت چند باره بر این موضوع تاکید کردند تا از هرگونه ایجاد شوک در جامعه جلوگیری به عمل آید.

از سوی دیگر به منظور جلوگیری از تب کردن بنزین در جامعه از آنجا که کارت های سوخت آزاد از برخی پمپ بنزین ها جمع آوری شده بودند دستوری مبنی بر مستثنا شدن 15 جایگاه سوخت از این موضوع و وارد شدن آن ها به مدار سوخت رسانی آزاد در تهران صادر شد تا همزمان با افزایش سفرهای تابستانی که به عنوان پیک مصرف بنزین در کشور شناخته می شود مردم با چالش رو به رو نشوند.

معاون اول در پمپ بنزین

افزایش حجم شایعات در خصوص بنزین و قیمت آن باعث شد تا دولت برای ابهام زدایی صرفا به انتشار بیانیه و تکذیبیه بسنده نکند و صحبت رو در رو با مردم در دستور کار قرار گیرد. بر همین اساس معاون اول رئیس جمهور در چند پمپ بنزین حضور یافت و به صورت چهره به چهره این وعده را به مردم داد که هیچ گونه تغییر قیمتی در بنزین ایجاد نخواهد شد. همچنین وی علاوه بر این از مردم در خصوص نحوه خدمات دهی جایگاه ها سوال کرد و دستور لازم برای پیگیری مشکلات را صادر نمود.

معاون اول رئیس‌ جمهور بعد از این بازدید میدانی به سراغ شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی رفت تا جواد اوجی وزیر نفت گزارشی از وضعیت موجود و چگونگی خدمات رسانی جایگاه ‌های سوخت ارائه نماید.

ارائه گزارش از سوی مدیران ستادهای منطقه ای این شرکت از طریق ویدئو کنفرانس در دستور کار این جلسه قرار داشت تا بررسی کارشناسی لازم در خصوص وضعیت جایگاه ها و نوع خدمات ارائه شده به مردم صورت گیرد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این جلسه از افزایش 13 درصدی مصرف سوخت و رکوردزنی میزان مصرف از یکصد و یک میلیون لیتر به یکصد و بیست میلیون لیتر خبر داد و اذعان داشت: مسافرت ‌های مردم افزایش خوبی داشته که دولت ضمن استقبال از این‌ موضوع، موظف است تسهیلات را برای مردم فراهم کند تا بتوانند از فرصت‌ها استفاده کنند. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در روزهای اخیر به چند دلیل، شایعاتی در بحث گرانی بنزین مطرح شد، در حالی ‌که دولت بارها اعلام کرده برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. وی با اشاره به نگرانی مردم از شایعه گرانی بنزین خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای که محدودیت‌هایی را در کارت‌های سوخت جایگاه‌های سوخت اعمال می‌کرد، در دامن زدن به این شایعات بی‌تاثیر نبود. خوشبختانه از روز گذشته وزارت نفت برای رفع نگرانی مردم بسیج شد.

معاون اول رئیس جمهور بر این نکته تاکید داشت که پس از شوک ایجاد شده وضعیت جایگاه های سوخت به روال عادی بازگشته است و گفت: در برخی شهرها مانند مشهد، اصفهان و شیراز شرایط جایگاه‌های پمپ ‌بنزین به روال عادی بازگشته است و تامین سوخت بخوبی انجام‌ می‌گیرد و در بازدید میدانی که از برخی جایگاه‌ها در تهران داشتم، شرایط عادی است.

 معاون اول رئیس‌جمهور بر این نکته تاکید دارد که پانزده جایگاه طبق گزارش ارائه شده از سوی مسؤول پخش و پالایش تهران با مشکل رو به رو هستند که برای رفع این مشکلات تصمیمات لازم اتخاذ و موانع به وزدی رفع خواهد شد.

افزایش میزان ذخیره بنزین

هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت بود که اوجی وزیر نفت به میان خبرنگاران رفت و بر این نکته مجددا تاکید کرد که هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار ندارد.

این عضو هیئت دولت با اشاره به اینکه مشکلی در پیش روی تامین بنزین وجود ندارد و نگرانی در این خصوص نداریم، گفت: تولید حداکثری بنزین در دستور کار پالایشگاه ‌ها قرار دارد و توزیع بنزین در چهار هزار و چهارصد جایگاه سوخت کشور با لجستیک قوی در حال انجام است. وزیر نفت در ادامه ضمن تاکید دوباره بر شایعه بودن افزایش قیمت بزنین از مردم خواست تا به این اخبار توجه نکنند. وی بر این نکته اذعان داشت که ذخیره بنزین به مرز ۱۵۰ میلیون لیتر رسیده که این عدد حکایت از افزایش ذخیره سازی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

تحقق 75 درصدی  استفاده از کارت سوخت شخصی

بر اساس آمار ارئه شده از سوی وزارت نفت در ابتدای کار دولت سیزدهم تنها هفده درصد مردم برای سوخت گیری از کارت سوخت شخصی خود استفاده می کردند که هم اکنون ایرن رقم با توجه به سیاست های اتخاذ شده با 70 الی 75 درصد رسیده است

همچنین وزارت نفت اعلام کرده است که برای سال جاری بیست میلیون لیتر بنزین بیشتر از سال گذشته برای ایام پیک مصرف در نظر گرفته شده است .

به گفته وزیر نفت هم اکنون در تهران از سیصد و 40 جایگاه سوخت فعال، ۱۵ تا ۱۷ درصد شلوغ هستند که بر اساس تصمیم‌گیری انجام شده، محدودیت را کمتر خواهند شد تا شهروندان در مراجعه به جایگاه‌های سوخت با مشکل رو به رو نباشند.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha