کد خبر 213087
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵

آمریکا از فنلاند و دانمارک به اوکراین اف ۱۶ می‌دهد

آمریکا از فنلاند و دانمارک به اوکراین اف ۱۶ می‌دهد

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت، ایالات متحده ارسال اف-۱۶ به اوکراین از دانمارک و فنلاند را برای دفاع کی‌یف در مقابل حملات روسیه بلافاصله پس از تکمیل آموزش خلبان‌های اوکراینی، تصویب کرده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ اوکراین به صورت جدی خواهان دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا برای کمک به مقابله با حملات هوایی روسیه است.

واشنگتن به فنلاند و دانمارک تضمین رسمی داده که ایالات متحده درخواست‌های انتقال F-۱۶ برای ارسال به اوکراین را پس از آموزش خلبانان تسریع خواهد کرد.

دانمارک و فنلاند اخیرا خواستار چنین تضمین‌هایی شده بودند. آمریکا باید انتقال این جنگنده‌ها از متحدانش به اوکراین را تصویب کند.

قرار بود ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور این ماه در دانمارک آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با جنگنده F-۱۶ آغاز کنند. "ترولس پولسن"، سرپرست وزارت دفاع دانمارک در ژوئیه ۲۰۲۳ گفته بود این کشور امیدوار است در اوایل سال ۲۰۲۴ نتایج مورد قبول را از این آموزش ببیند.

دو کشور دانمارک و فنلاند به عنوان اعضای ناتو در تلاش‌های بین‌المللی برای آموزش خلبان‌های اوکراینی و همچنین کارمندان پشتیبان، نگهداری قطعات و در نهایت توانمندسازی اوکراین برای دستیابی به جنگنده‌های اف-۱۶ در استفاده از آن برای مقابله با روسیه پیشرو هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نامه‌هایی به همتایان دانمارکی و هلندی خود ارسال کرد و به آنها اطمینان داد که این درخواست‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد.

بلینکن در این دو نامه نوشته است: من این نامه‌ها را می‌نویسم تا حمایت کامل ایالات متحده را هم از انتقال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین و هم از آموزش خلبانان اوکراینی توسط مربیان واجد شرایط این جنگنده‌ها ابراز کنم.

وی همچنین اعلام کرد: تایید این درخواست‌ها به اوکراین این امکان را می‌دهد که به محض تکمیل آموزش نخستین گروه از خلبانان از قابلیت‌های جدید خود به طور کامل استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha