کد خبر 213085
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸

سفر شهردار تایپه به چین در بحبوحه تنش میان دو طرف

سفر شهردار تایپه به چین در بحبوحه تنش میان دو طرف

شهردار پایتخت تایوان برای شرکت در یک انجمن سالانه شهری به شانگ‌های سفر می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ توقف معاون رئیس جمهور تایوان در سفر به پاراگوئه در خاک آمریکا خشم چین را برانگیخت. پکن جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و مقامات تایپه را به تلاش برای اعلام استقلال از این کشور متهم می‌کند. آمریکا که منافع آشکاری در این موضوع دارد یکی از اصلی‌ترین حامیان تایوان در برابر چین محسوب می‌شود. با این حال، مقامات تایپه به دنبال کاهش تنش‌ها با پکن هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات محلی اعلام کرد چیان وان ان، شهردار تایپه، پایتخت تایوان در نظر دارد در پایان ماه جاری میلادی (اوت) در یک انجمن سالانه شهری در شانگ‌های چین شرکت کند. 

این سفر درحالی انجام می‌شود که از زمانی که تسای اینگ ون، رئیس فعلی تایوان در سال ۲۰۱۶ زمام امور را در این کشور در دست گرفته، پکن از گفتگوی مستقیم با مقامات تایپه اجتناب کرده است. چین می‌گوید تسای اینگ ون یک جدایی طلب بوده و به دنبال اعلام استقلال از خاک این کشور است. 

با این حال، علی رغم عدم ارتباط میان مقامات رسمی تایپه و پکن، ارتباطات میان استان‌های چین و تایوان همچنان ادامه دارد و در جدیدترین موضوع شهردار تایپه به شانگ‌های سفر می‌کند. پیش‌تر در ماه فوریه یک گروه از مقامات شانگ‌های به تایپه سفر کرده بودند. 

گرچه شهردار تایپه از حزب مخالف دولت موسوم به کومینتاگ است که به طور سنتی طرفدار رابطه نزدیک با چین است. قرار است این مقام تایوانی در نشست سالانه تایپه – شانگ‌های که در ۲۹ تا ۳۱ اوت برگزار می‌شود، شرکت کند. 

حزب کومینتاگ از زمان پایان همه گیری کرونا به گسترش روابط خود با دولت چین ادامه داده و بر این باور است گفتگو میان دو طرف به ویژه در زمان حال که تنش‌ها در تنگه تایوان گسترش یافته ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha