کد خبر 213007
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

باکو: سوءاستفاده ارمنستان از شورای امنیت کاملا مخرب است

باکو: سوءاستفاده ارمنستان از شورای امنیت کاملا مخرب است

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، اعمال نفوذ و سوءاستفاده ارمنستان از شورای امنیت سازمان ملل، از نظر پیش بردن روند عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان «کاملا مخرب» است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ وزارت امور خارجه آذربایجان به دنبال نشست فوق‌العاده شورای امنیت در مورد قره‌باغ در بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش ارمنستان برای استفاده ابزاری از شورای امنیت در کمپین باج‌گیری‌اش یک‌بار دیگر شکست خورد.

ارمنستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیت که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، از سازمان ملل خواست از «نسل‌کشی در قره‌باغ که محاصره شده است»، جلوگیری کند.

محاصره قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شده است؛ زمانی که فعالان حامی محیط زیست آذربایجان کریدور لاچین را که تنها مسیر ارتباطی منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ با ارمنستان و باقی جهان است، مسدود کردند.

این محاصره در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی شدت گرفت؛ زمانی که جمهوری آذربایجان ایست‌های بازرسی نظامی در امتداد این کریدور تعبیه کرد و تمامی تحرکات میان ارمنستان و قره‌باغ را تحت کنترل نیروهای مرزی آذربایجان درآورد.

در ادامه بیانیه باکو آمده است، جمهوری آذربایجان امیدوار است ارمنستان درک کند که راه‌حل مربوط به مسائل منطقه‌ای در «مشارکت سازنده و اجرای قوانین بین‌المللی و عمل به تعهدات مطرح شده در این چهارچوب» است.

وزارت امور خارجه آذربایجان افزود، اساس صلح و ثبات در منطقه «به رسمیت شناختن حق حاکمیت و تمامیت ارضی در حرف و عمل است»؛ درست همان گونه که بسیاری از اعضای شورای امنیت در جریان این نشست به آن اشاره کردند.

وزارت امور خارجه آذربایجان از اظهارات برخی کشورهای عضو شورای امنیت از جمله ترکیه در مورد لزوم چنین گفت‌وگو و مشارکتی در رابطه با افتتاح مسیرهای پیشنهاد شده توسط باکو به ویژه جاده آغدام-خانکندی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنین قره‌باغ تشکر کرد.

«سدات اونال» سفیر ترکیه در سازمان ملل، در این نشست گفت:آذربایجان مدت‌هاست که نگرانی‌های خود را درباره سوءاستفاده از کریدور لاچین برای تامین گروه‌های مسلح و معدن‌کاری‌های غیرقانونی در قره‌باغ مطرح کرده اما این نگرانی‌ها و حساسیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته و جمهوری آذربایجان مجبور شده اقداماتی را که در چهارچوب حقوق حاکمیتی و استقلالش مناسب دیده، انجام دهد.

اونال تصریح کرد: تخلیه پزشکی از طریق جاده لاچین ممکن است و جمهوری آذربایجان جاده آغدام-خانکندی را برای تامین نیازهای اتباع ارامنه در قره‌باغ اختصاص داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این نشست نشان داد که پیشنهاد باکو در مورد استفاده از جاده آغذام-خانکندی تاییدیه مثبت را گرفته و باید مانع‌تراشی‌های ایروان در این رابطه کنار گذاشته شود.

وزارت امور خارجه آذربایجان بار دیگر تاکید کرد که باکو همچنان به گفت‌وگوی سازنده با همه طرف‌هایی که به عادی‌سازی روابط علاقه‌مند هستند، متعهد است و تمایل دارد در برقراری صلح و ثبات پادیار در منطقه مشارکت کند.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha