کد خبر 212916
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

روسیه: به دنبال جایگزین برای توافق غلات هستیم

روسیه: به دنبال جایگزین برای توافق غلات هستیم

سفیر روسیه در ترکیه اعلام کرد، مسکو فعالانه با همکاری با شرکای خود در جستجوی جایگزین‌هایی برای طرح صادرات غلات از دریای سیاه است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «آلکسی یرخوف»، سفیر روسیه در ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد، کشورش فعالانه به دنبال جایگزین‌هایی است تا به جای ابتکار غلات دریای سیاه که در پایان تیر ماه بدون تمدید مجدد منقضی شد به کار بگیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» سفیر روسیه در ترکیه همچنین تاکید کرد،‌ از نظر کشورش برای ازسرگیری توافق غلات، هیچ جایگزینی برای این شرط که بانک کشاورزی روسیه مجددا به نظام پرداخت «سوئیفت» متصل شود وجود ندارد.

یرخوف در مصاحبه‌ با یک روزنامه ترکیه‌ای بیان کرد: «ابتکار غلات دریای سیاه تنها راه برای تامین نیازهای غذایی کشورهای آفریقایی و کشورهای دیگر نیست، راه های جایگزینی نیز برای آن وجود دارد که ما فعالانه در تماسهایمان با شرکایمان آنها را جستجو می‌کنیم.»

سفیر روسیه در ترکیه با انتقاد از سازمان ملل گفت: «سازمان ملل یک راه حل نصفه و نیمه را برای مشکل پرداخت‌ها پیشنهاد داد. با این وجود هیچ جایگزینی برای اتصال مستقیم دوباره بانک کشاورزی روسیه به نظام سوئیفت وجود ندارد.هر گونه تدبیری که به عنوان مسکن موقت ارائه شود ممکن است اجرا نشده و در نهایت یک شبه راه حل را به وجود بیاورد.»

در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (31 تیر 1401) توافقی بین نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل برای صادرات غلات از دریای سیاه امضا شد که شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه بود.

این توافق غلات به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل و ترکیه برای جلوگیری از منقضی شدنش، روز ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به پایان رسید و خبری از تمدید آن نیست. کشورهای غربی، روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل این توافقنامه، به آن باز خواهد گشت.

از سوی دیگر این دیپلمات روس تاکید کرد،‌ کریدور غلاتی که در چارچوب ابتکار غلات دریای سیاه به وجود آمد صرفا در خدمت منافع تجاری اروپایی‌ها و آمریکا قرار گرفت و کشورهای با کمترین سطح توسعه تنها از سه درصد کل محموله‌های غلاتی که از این کریدور تحویل داده شد بهره‌مند شدند.

روز شنبه «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گفت به توانایی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای قانع کردن روسیه برای از سرگیری توافق غلات اطمینان دارد.

وی که با یک شبکه خبری مصاحبه می‌کرد، گفت: «کاملا پیامدهای تعلیق توافق غلات بین روسیه و اوکراین آشکار بوده و خطر قحطی وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha