کد خبر 212897
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰

ناتوانی آمریکا در فروش نفت توقیف‌شده ایران خشم نماینده‌های کنگره را برانگیخت

ناتوانی آمریکا در فروش نفت توقیف‌شده ایران خشم نماینده‌های کنگره را برانگیخت

نماینده‌های کنگره آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان از اینکه دولت این کشور از بیم تهدیدهای ایران قادر به فروش نفت توقیف‌شده ایران نیست ابراز خشم کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ نماینده‌های کنگره آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان از اینکه دولت این کشور از بیم تهدیدهای ایران قادر به فروش نفت توقیف‌شده ایران نیست ابراز خشم کرده‌اند.

گروهی متشکل از اعضای هر دو حزب و هر دو شاخه نهاد قانونگذار آمریکا (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) طی نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان از ناتوانی واشنگتن در فروش 800 هزار بشکه توقیف‌شده ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. 

اشاره این گروه از نماینده‌های کنگره آمریکا به گزارش‌هایی است که نشان می‌دهند 800 هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران از حدود 11 هفته پیش در سواحل تگزاس سرگردان است و شرکت‌ها و طرف‌های آمریکایی از بیم اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند. 

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال حدود چهار هفته پیش با گزارش این موضوع نوشت نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده، اما چند هفته است که در این نقطه سرگردان مانده است. 

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. 

گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده است. «سوئز راجان» یک نفت‌کش تحت پرچم جزایر مارشال است که از تاریخ ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) در ساحل «گالوستون» واقع در ۸۰ کیلومتری شهر «هیوستون»، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس لنگر انداخته، اما کارگزاران شرکت‌های کشتی‌رانی از قبول آن امتناع می‌کنند. این نفتکش به دلیل اندازه و وزنش نمی‌تواند وارد اسکله شود و لازم است نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شوند. 

اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند. 

نماینده‌های کنگره آمریکا در این نامه خطاب به بایدن نوشته‌اند: «این نامه را به منظور درخواست اطلاعات اضافی درباره ادعاهای تهدید و ارعاب از سوی ایران علیه شهروندان و شرکت‌های آمریکایی می‌نویسیم. گزارش‌ها حاکی است که این ارعاب‌ها مانع از انتقال نفت از سوئز راجان شده‌اند.»

در ادامه این نامه آمده است: «توانایی یک سازمان که در فهرست سازمان‌های تروریست خارجی قرار گرفته در مانع‌تراشی برای انتقال دارایی‌های توقیف‌شده در داخل آب‌های سرزمینی آمریکا یک اقدام هراس‌افکنانه بی‌سابقه است که امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha