کد خبر 212394
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱

خضریان: برخورد گزینشی با اندیشه‌های امام(ره) باعث افراط و تفریط می‌شود

خضریان: برخورد گزینشی با اندیشه‌های امام(ره) باعث افراط و تفریط می‌شود

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال نسخ، فسخ یا مسخ اندیشه امام (ره) هستند، گفت: هر برخورد گزینشی با اندیشه‌های امام (ره) می‌تواند منجر به افراط و تفریط شود. امام (ره) در حکومت داری با هیچ کسی تعارف نداشت.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال نسخ، فسخ یا مسخ اندیشه امام (ره) هستند، گفت: هر برخورد گزینشی با اندیشه‌های امام (ره) می‌تواند منجر به افراط و تفریط شود. امام (ره) در حکومت داری با هیچ کسی تعارف نداشت.

علی خضریان در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان هرمزگان شرکت کننده در طرح حامیم در حسینیه جماران، با اشاره به خشم دشمنان انقلاب از امام خمینی(ره) و آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی با گذشت حدود ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی نظام جمهوری اسلامی گفت: هنوز محور اصلی تبلیغات خشم آلود دشمنان، امام بزرگوار و اندیشه‌های ایشان است. تمام تلاش دشمنان در ابعاد گوناگون فکری، هنری و رسانه‌ای این بوده و هست که شخصیت پرجاذبه و چهره درخشان امام عظیم الشأن را زیر سوال ببرند. البته باید بپذیریم که دشمنان نظام اسلامی برای مقابله با نظام و حرکت ملت ایران جز این چاره‌ای نیز ندارند چرا که عامل اصلی این حرکت و ایستادگی ملت ایران، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام (ره) است.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) مکتبی را مطرح و بر اساس آن مجاهدت کرد تا به آن تجسم و عینیت ببخشد، این مکتب برای دنیا حرف تازه‌ای دارد و مسیر تازه‌ای پیشنهاد می کند. حرف‌هایی که بشریت تشنه آنهاست و کهنه نمی شود.

یکی از ضروریات امروز محیط دانشجویی نهضت بازخوانی اندیشه‌های امام (ره)‌است

خضریان یکی از ضروریات امروز محیط دانشجویی را نهضت بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی(ره) عنوان و اظهار کرد؛ به دلیل تغییر نسل و عدم آشنایی این نسل با اندیشه‌های امام راحل حتی میان بخش مهمی از بچه‌های انقلابی است.

وی با تأکید بر ضرورت شناخت اندیشه و مکتب امام برای نسل جدید گفت: نسلی که در آستانه تحویل گرفتن مسئولیت‌های مختلف قرار گرفته، از امام خمینی (ره) کمتر شنیده است. بیش از ۲۰ جلد سخنان امام (ره) جمع آوری شده و این نسل باید آن را مطالعه کند ضمن اینکه در کنار نسل جدید، بازخوانی این اندیشه‌ها برای نسل اول و دوم انقلاب هم نوعی تذکر است؛ چرا که این اندیشه‌ها در شرایط امروز جامعه بیشتر مورد کاربرد قرار گیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که امام راحل را درک کرده‌اند، آرام آرام خط عوض کرده و صرفاً یک پوسته از امام (ره) را حفظ کرده‌اند و این احساس وجود دارد که خط و فکرها حتی در میان بخشی از نسل ابتدای انقلاب هم به هم ریخته لذا شناخت صحیح از گفتمان انقلاب اسلامی و عمل به آن بدون شناخت درست از اندیشه‌های امام ممکن نیست. بنابراین لازم است جلساتی برای روخوانی سخنان امام (ره) و تدبر در مورد آنها در محیط‌های دانشجویی برای فهم صحیح از یک سیاست دینی شکل گیرد.

خضریان ادامه داد: امروز برخی اساسا جملات امام (ره) را نشنیده‌اند و صرفا در تعاریفی کلی از ایشان باقی مانده‌اند که همان هم مشخص نیست چقدر صحیح باشد. برخی هم که از گذشته این جملات را شنیده یا خوانده‌اند، آرام آرام فراموش کرده و یا خود را با فراموشی زده‌اند و نهضت بازخوانی اندیشه‌های امام راحل باعث خواهد شد تا دانشجویان مانع تحریف عملی این اندیشه‌ها شوند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال نسخ، فسخ یا مسخ اندیشه امام (ره) هستند، گفت: باید با هر سه جریان مقابله کرد؛ برخی می‌خواهند اندیشه‌های امام (ره) را تبدیل با تاریخ کنند و آرام آرام به موزه‌ها بسپارند اما خط امام محکماتی دارد که باید آنها را شناخت و نباید اجازه داده شود به نام امام این محکمات تحریف شود و تسلط بر سخنان امام (ره) مانع رویکرد گزینشی و سلیقه‌ای نسبت به اندیشه‌های ایشان خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال امام در خصوص جمهوری اسلامی فرمودند این جمهوری که می خواهید تشکیل دهید یک جمهوری است مانند همه جمهوری‌ها اما این را هم فرمودند که هویت این جمهوری، اسلامی است و باید براساس شرع باشد. عده‌ای آمدند و گفتند امام خمینی (ره) تأکید کرده میزان رأی ملت است، بله، میزان رأی ملت است و اساساً انتخابات بدون رأی ملت معنا ندارد اما این جمله نافی بعد اسلامیت نظام در اندیشه‌های امام (ره) نیست.

ولایت مطلقه یک ولایت عقلایی است که در شرایط بحران مدیریت می‌کند

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: عده‌ای در موضوع ولایت مطلقه فقیه بدون توجه به واقعیات جامعه آن را با استبداد قیاس کرده‌اند در حالی که براساس اندیشه‌های امام، ولایت مطلقه یک ولایت عقلایی است که در شرایط بحران مدیریت می‌کند. برای مثال یک چهارراه را در ذهن خود فرض کنید که به دلیل ترافیک پرحجم و سبز و قرمز شدن چراغ‌ها، خودروها در یکدیگر گرده خورده‌اند در چنین شرایطی ادامه حرکت خودروها با قاعده چراغ راهنمایی، ممکن است گره ترافیکی را کورتر کند و اینجا افسر راهنمایی و رانندگی ورود می کند و ممکن است برای حل بحران کسانی را که چراغ راهنمایی به آنها دستور حرکت می‌دهد متوقف کرده و بالعکس به کسانی که در مسیر چراغ قرمز هستند دستور حرکت دهد، اما پس از رفع گره ترافیکی مجدداً براساس قاعده چراغ عمل می‌شود. اینجا پلیس نسبت به چراغ و قواعد راهنمایی و رانندگی ولایت دارد که در همه جا از لحاظ عقلی پذیرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha