کد خبر 212326
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

ارمنستان خواستار نشست اضطراری شورای امنیت برای قره‌باغ شد

ارمنستان خواستار نشست اضطراری شورای امنیت برای قره‌باغ شد

ارمنستان اعلام کرد، به دلیل وخامت وضعیت انسانی در نتیجه محاصره جمعیت غیرنظامی منطقه قره‌باغ، خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایروان از سازمان ملل خواسته نشست اضطراری شورای امنیت را برای بررسی وضعیت در منطقه قره‌باغ کوهستانی برگزار کند. 

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، جمهوری ارمنستان یازدهم اوت (جمعه ۲۰ مرداد) به دلیل وخامت وضعیت انسانی در نتیجه محاصره کامل جمعیت غیرنظامی منطقه قره‌باغ به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه و خواستار نشست اضطراری این نهاد شد. 

پیش‌تر همچنین «آراییک هاروتونیان» رئیس بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ کوهستانی از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد اقدام فوری برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم و پایان محاصره منطقه توسط جمهوری آذربایجان را خواستار شد.

«آراییک هاروتونیان» رئیس قره‌باغ کوهستانی در نامه‌ای به مجامع جهانی نوشت «حدود دو ماه است که هیچ منبع غذایی، دارو و سایر کالاهای ضروری که قبلا توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تهیه می‌شد، در قره‌باغ موجود نیست و اقدامات جمهوری آذربایجان نه تنها ناقض حقوق جهانی است، بلکه قوانین حقوقی خاص بین‌المللی را نیز نقض می‌کند».

این در حالی است که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پنجشنبه در تماس تلفنی با «یوری کیم» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، مدعی شد ارمنستان عمداً با بهانه‌های مختلف وضعیت در منطقه را تشدید و ادعاهایی مثل محاصره و بحران انسانی را که روند صلح را مختل می‌کند، مطرح می‌کند. 

یکی از مهم‌ترین مشکلات باقیمانده بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده یا ایست بازرسی شدید اعمال می‌کند. این مسیر منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. ارمنستان بارها اعلام کرده باکو به کاروان محموله‌های بشردوستانه برای ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور نمی‌دهد.

تاکنون دو جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی بین این دو همسایه رخ داده که جنگ دوم قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه دارد و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است، منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha