کد خبر 212075
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

مشاور رئیس‌جمهور نیجر: مداخله اکوواس قاره آفریقا را وارد جنگ می‌کند

مشاور رئیس‌جمهور نیجر: مداخله اکوواس قاره آفریقا را وارد جنگ می‌کند

مشاور سیاسی محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع نیجر معتقد است مداخله نظامی در نیجر می‌تواند جنگ گسترده‌تری در منطقه منجر شود.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ آنتینکار الحسن، مشاور محمد بازوم،‌ رئیس‌جمهور برکنار شده نیجر به ریانووستی گفت: فکر نمی‌کنم اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) مرتکب این اشتباه شود که در نیجر مداخله نظامی کند، زیرا اگر آنها مداخله نظامی کنند، این بدان معناست که تمام آفریقا در جنگ خواهد بود.

بازوم در ۲۶ ژوئیه توسط گروهی از افسران ارتش نیجریه به رهبری ژنرال عبدالرحمان چیانی دستگیر شد. اکوواس تهدید کرده بود که نیروهای خود را به منطقه اعزام  خواهد کرد مگر اینکه بازوم به قدرت بازگردد، اما اولتیماتوم به نیامی روز یکشنبه منقضی شد و هیچ اتفاقی نیفتاد. در این میان، این بلوک مرزها را بسته و همه تجارت و مبادلات با نیجر را متوقف کرده است.

الحسن با این تحریم‌ها مخالف است و آنها را «غیرقانونی و نامشروع» می‌داند. او گفت: ما با تحریم‌ها مخالفیم. آنها به مردم نیجر صدمه خواهند زد، نه حکومت نظامی.

به گفته الحسن، دولت نظامی جدید هرگونه مذاکره با رئیس جمهور برکنار شده را که قصد کناره‌گیری ندارد، رد کرده است.

او تاکید کرد که چیزی را امضا نکرده و آماده استعفا نیست.

الحسن گفت که ترجیح می‌دهد بمیرد تا استعفا دهد.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که روسای نظامی اکوواس جمعه گذشته برنامه‌های جنگی خود را نهایی کردند، اما خاطرنشان کردند که مداخله واقعی مستلزم تصمیم سیاسی دولت‌های این بلوک است. چاد و گینه با تحریم‌ها و مداخله در نیجر مخالفت کرده‌اند، در حالی که بورکینافاسو و مالی گفته‌اند که هرگونه اقدام نظامی علیه نیامی را به‌عنوان اعلان جنگ علیه خود تلقی خواهند کرد.

طبق گزارش رادیو تلویزیون فرانسوی RFI که در نیجر ممنوع شده بود، اکوواس حدود ۲۵۰۰۰ سرباز را جمع آوری کرده که بیشتر آنها از کشور همسایه نیجریه بودند. دولت نظامی جدید در نیامی روز چهارشنبه فرانسه را متهم کرد که تروریست‌ها را آزاد کرده تا بتوانند به یک اردوگاه نظامی در نیجر حمله کنند و به عنوان بخشی از کارزار بی‌ثباتی، حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. پاریس آزادی تروریست‌ها یا هرگونه حمله‌ای را تکذیب کرد و تاکید کرد که هواپیماهای فرانسوی بر اساس پیمان نظامی با دولت بازوم در حریم هوایی نیجریه عمل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha